Redan
på vikingatiden eller tidig medeltid hade delar av Sverige en värnplikt.
Det anses att Svealand på 800- eller 900-talet blev mer eller mindre
enat under en sveakonung. På 1100-talet kan man säga att Sverige fanns
som ett någorlunda enat rike. Det låg i respektive kungs intresse att
utländska handelsskepp kunde färdas och lotsas längs kusten utan att
förlisa eller drabbas av rövare. En organisation skapades som kallades
ledungen. Dess uppgifter var:
Varje härad längs kusten var skyldigt att hålla ett krigsskepp. Att
många härad i Roslagen än idag kallas för skeppslag är en
kvarleva av detta. Varje skeppslag ansvarade tör sitt kustområde.
Möjligen var man skyldig att i fredstid patrullera sitt område. I så
fall bör skeppslagen ha avlöst varandra, så att vart och ett bara
behövde vara ute omkring en månad per segelsäsong. På vintern seglade
man inte. Även Norge och Danmark hade en ledung. Norge hade under
1100-talet över 300 indelta skepp. Sverige kan ha haft lika många, men
här finns det inga skriftliga belägg.
Om
fienden hotade kallade kungen samman ledungen. I Norge skulle ledungen
vid krigsfara, på kungens befallning, segla ut fram till landets gränser
för försvar. I Sverige var det förmodligen på samma sätt. Men dessutom
hade den svenske kungen rätt att varje år kalla samman ledungen om han
ville starta ett krigståg österut. Om det inte blev krigståg ett visst
år tvingades de ledungsskyldiga i Sverige att betala
ledungslame – en skatt för att de slapp kriga. För norrmännen däremot
var det frivilligt att delta i anfalls- och erövringskrig.
I den
svenska skärgården finns än idag flera kungshamnar och
kungsvikar som platsnamn. Man tror att de var hamnplatser för
kungens skepp, d v s ledungen. Om kungen kallade samman ledungen skulle
skeppen samlas och rustas i närmaste kungshamn. När fienden sedan kom
kunde man varna med vårdkasar. En känd vårdkaselinje är från Stockholm
till Birka. En av dess vårdkasar fanns i nuvarande Stockholmsförorten
Vårby (=Vårdby).
Under
1200-talet började nedgången för ledungssystemet. I Centraleuropa
förändrades både handels- och krigsfartygen efter kompassens och krutets
införande. I Sverige fortsatte allmogen att bygga den enda skeppstyp de
kunde. Båtarna såg antagligen ut som vikingaskepp och blev allt mer
gammalmodiga. Den sista gången som den svenska ledungen kallades till
strid var 1429. Fienden var en hanseatisk flotta, som rapporterade sin
förvåning över hur primitiv den svenska flottan var. Svenskarna fick
storstryk och förlorade förstås. Därefter hade Sverige knappast någon
flotta att skryta med innan Gustav Vasa skapade en modern flotta med
tyska lån.
Lotsar
Under ledungens tid skedde lotsning av sjöfarare mot betalning.
Lotsarna var förmodligen ingen del av ledungen, men ett komplement för
säker sjöfart. Ledungen hade inte fungerat utan lotsar. Ledungsskepp kan
ha lotsat, men det vet vi inte. Man tror att de platser som nämns i
Kung Valdemars jordebok från 1200-talet, varit
lotsplatser där man bytte lots. Antagligen fanns ett liknande lotssystem
redan på vikingatiden.
Man
kan säga att dagens lotsar är nutida arvtagare till ledungen. Lots hette
på fornsvenska ledsaghi = ledsagare, d v s en person som säger
var leden går. Man sade även ledsman som sedan blev lotsman. På
ryska heter lots än idag lotsman. Lotsar har antagligen alltid
funnits i någon form. Från början fanns det kanske kunnig
skärgårdsbefolkning som visade vägen mot betalning. Sedan kom ledungen
och slutligen lotsverket.
Början
till dagens officiella lotsverk skapades av Gustav Vasa. Han gav order
om att ledkunniga personer skulle finnas på vissa platser längs kusten.
Det var delvis samma platser som nämndes i Kung Valdemars jordebok.
Flera av desa platser har förblivit lotsstationer in till modern tid.
Man kan alltså tala om en lång obruten tradition. Dagens lotsar är
anställda av det statliga Sjöfartsverket. För den som vill veta mer har
Sjöhistoriska museet i Stockholm ett bibliotek som är öppet för
allmänheten.
Per Åkesson,
1993
Detta är ursprungligen en studentuppsats
publicerad i Sportdykaren 1/96 och på webben 1996.
Denna sida är rekommenderad av
Länkskafferiet.
Källor:
- Knut den heliges gåvobrev till Lunds domkyrka, 1085.
- Landskapslagarna från 12- och 1300-talen.
- Gerhard Hafström: ”Ledung och marklandsindelning” (1949).
- Adolf Schück: ”Ledung och konungshamn” (Sjöhistorisk årsbok
1950).
Vidare läsning:
|