Littera Nr: |
Lok- slag. |
Axel- ord- ning. |
Cylin- der dia meter |
Slag- längd i mm |
Drivhjuls- diameter |
Drag kraft i ton |
Netto Vikt i ton |
Brutto vikt i ton |
Längd i meter |
*Y* | Tank. | 0-B-0 | 320 mm | 450 | 1 100 mm | 3,28 | - - | 27,60 | 7,80 |
med axelanordning 0-B-0, som är det minsta av statens Järnvägars nyare lok, är en i vissa avseenden karakteristisk typ.
* Det har konstruerats för att kunna skötas av endast en man, t. ex. då eldaren samtidigt tjänstgör som konduktör i tåget. Därför finnes dörr i hyttväggen framåt på höger sida samt i bakväggen, vidare gångbord med ledstång på pannans sidor samt i lokets ändar fällbara plåtbryggor för övergång till vagnarna.
* Då utrymme alltså saknas för vanliga sidotankar, är vattenbehållaren förlagd under pannan mellan ramarna. Kolbehållarna äro inrymda i förarhyttens bakre sidohörn. Ångpannan har samma diameter och rostyta som å lok litt. W men är blott 2200 mm mellan tubplåtarna.
* Bakgaveln lutar starkt framåt för att bereda utrymme i hytten, varigenom eldstadsrummet minskas. Maskineriet ligger helt utanför ramarna.
* Slidstyrningen är av Gölsdorfs system, en vid statens järnvägar i övrigt icke använd typ, som har fördelen av ringa friktionsmotstånd. Ramarna äro av plåt med vattentanken som huvudsaklig stagning.
* Förarhytten är å några lok utförd av trä, å de övriga av plåt.