Grekisk religionI begynnelsen fanns titanerna Kronos & Rhea, jordmodern Gaia, himmelsguden Uranus och tomhetens gud Kaos. Gaias döttrar var Furierna. Zeus tog strid mot titanerna (jättarna) och därefter tog de olympiska gudarna över. De visas i listan nedan. De grekiska gudarna var inte allsmäktiga. Gudstjänster och offerceremonier till dessa brukade ske utomhus. I Delfi (foto) fanns ett mycket populärt Apollotempel. Där fanns nämligen det berömda oraklet som man kunde rådfråga om framtiden. De 12 olympiska gudarna enligt Melander: |
Zeushimlens gud gudarnas fader, yngste son till titanerna Kronos och Rhea attribut örn, blixtknippe |
Heraäktenskapets gudinna hustru & syster till Zeus attribut stav/spira, slöja |
||
Afroditekärlekens gudinna Enligt en tradition är hon Zeus’ & Diones dotter. Enligt en annan tradition föddes hon ur havet. attribut duva |
Artemisjakt, skörd, barnafödande Zeus’ & Letos dotter attribut pil, båge |
||
Demeterjordbrukets gudinna Zeus’ syster, dotter till Kronos & Rhea kornax, krona |
Poseidonhavets gud Zeus’ bror, son till Kronos & Rhea treudd |
||
Apollonsol & musik, intellekt Zeus’ & Letos son pil, båge, lagerkrans, lyra |
Athena (Parthenos)krig, kunskap, konst & sömnad Föddes genom att hoppa fram ur pappa Zeus’ huvud. hjälm & rustning, Medusahuvud på bröstplåten, uggla |
||
Hefaistoshantverket & elden Zeus’ & Heras son, gift med Afrodite Attribut är smideshammare. Dessutom är han halt och inte särskit vacker. |
Hermeshandel, sömnen Zeus’ & Maias son, gudarnas budbärare bevingad hatt, bevingade skor, häroldsstav |
||
Dionysosgud för vin och fest vin, vinrankor, kantharos (dryckeskärl) |
Areskrigets gud Zeus’ & Heras son rustning |
Det råder inte full enighet och det är kanske inte så viktigt exakt vilka av de grekiska gudarna som räknas som de 12 olympiska. Hela tanken att de viktigaste gudarna ska vara just 12 till antalet är en förenkling. De ”tveksamma kandidaterna” till listan tycks vara Hades, Dionysos, Hestia och Demeter. Här är tre varianter med små variationer:
Andra gudar:
(Melander, Freeman kap 12, Britannica) Ritualer:Det fanns inga yrkespräster. Vanliga medborgare valdes årsvis att tjänstgöra som präst (mageiros). Uppgiften var att organisera festivaler, vara domare, utföra offerritualer, ta hand om offerrester. Den högste arkonten (förtroendevalde) ansvarade för kalendern för ritualer och festivaler. Man brukade offra levande djur. Getter och svin var billiga. Oxar och kor var dyra och viktiga. Endast tamdjur användes, inga vilda djur. Undantag från tamdjursregeln var kulten av Artemis Lafria, där man även offrade vilda djur. Djuren förs fram i en procession till altaret. Tillbehör bärs även fram: korg med korn, kniv, skål, bord för styckning av köttet, stekspett, kittel för kokning av resterna. Prästen leder först en bön. Han stänker vatten på djurets huvud, kastar korn på altarelden och klipper därefter hår från djurets panna och kastar på elden. Sen klubbas djuret medvetslöst med en hammare, varpå halsen skärs upp och huvudet vänds så att blodet sprutar uppåt mot gudarna. Blodet rinner ned i den särskilda skålen eller direkt på altaret. Bröstkorgen sprättas upp och inälvorna tas ut. Djuret flås och skinnet får säljas. Köttet styckas i flera steg:
Prästerna brukade få en del av offerköttet som ersättning. Blodlösa offergåvor som mat och kryddor kunde även förekomma. (Zaidman & Pantel) Sekter:Orfeus-sekten hade två undergrupper. Den ena offrade djur, den andra var vegetarianer. Pythagoréerna sökte kontakt med gudarna utan att delta i den offentliga kulten. Dionysos’ anhängare deltog i jaktlekar där man slet sönder det levande djuret och åt det rått. De eleusinska mysterierna, i staden Eleusis på halvön Attika. Festivalen hölls årligen. En viktig del varje vår var invigningen av nya medlemmar, som invigdes till den lägsta nivån av sekten. På hösten skedde offercermonier. Kulten stoppades på 300-talet då Eleusis förstördes av goternas kung Alarik. Annat, kuriosa:Hesiodos skrev Theogoni ca 700 fKr, där han berättar om världens skapelse och gudarnas familjeträd. Det var förbjudet att föda barn, ha sex eller dö i en helgedom. Begravningar i Grekland kunde förekomma både med inhumering och kremering. Utöver de ”ordinarie” festerna till olika gudar fungerade även de olika idrotts- och dramafesivalerna som religiösa festivaler. Källor:
|
Denna sida är anteckningar till kursen Antikens kultur och samhällsliv, vid Stockholms universitet.
Per Åkesson 1999-2000