(OK OK, jag var med i ett PLUS-inslag om spam en gång. Och jag kallas "spam-expert" både i Computer Sweden och i CIO. Men jag har faktiskt varit med i radio flera gånger, och till och med blivit "puffad" för i en nyhetssändning! Kul!)Så - alltså:
(rubriken ett citat från TV-programmet Plus)
Spam är oönskad elektronisk reklam. Egentligen och från början betydde "spam" postning av massor med inlägg till Usenets diskussionsgrupper, men nu menar de flesta som använder ordet just "oönskad elektronisk reklam via e-post". Skilj mellan spam och SPAM. SPAM är en köttprodukt och ett varumärke tillhörande Hormel, se Hormels web-site.Spam skickat till fysiska personer (inkl enskilda firmor) är nu äntligen olagligt också i Sverige! Och spam är normalt också ett avtalsbrott, inga seriösa operatörer tillåter sina kunder att spamma.
Used with permission dvs återgiven enligt tillstånd av (och hämtad från) www.userfriendly.org
Nio år kan ibland vara långa år! :-)Den svenska lagregleringen tvingades fram genom ett EU-direktiv, vilket man kan förklara att lagen blev så dålig som den blev: Kort sagt tillgodoser lagen bara EU-direktivets måste-krav vad gäller konsumenter, inget mer. När det gäller juridiska personer är det tveksamt om lagen uppfyller ens minimikravet i direktivet. Mina synpunkter på förslaget...
Vill man lära sig mer om vad man kan göra när man fått spam så är ABC-klubbens spam-sida som Peter Nermander skrivit för ABC-klubben alldeles utmärkt.
Anmäl spam! Se Konsumentverkets epostreklam-sidor där du alltså anmäler spam du får (kanske i synnerhet spam med svensk anknytning). Det är hundratals personer som redan anmält spam, anslut dig till den skaran du också! Flera tusen spam är redan anmälda (men tyvärr fick Konsumentverket inga pengar för att göra något åt anmälningarna, så agerandet mot företagen har inte kunnat inledas ännu under denna lagens första månad). Men anmälningrana - och vilka företag de gäller - är offentliga uppgifter, och åtminstone vissa uppgifter från anmälningarna kommer att göras åtkomliga från webben.
Innehållsrik (om än inte så uppdaterad) är Jennys anti-UCE-sida.
Besök gärna också EuroCauce , en europeisk organisation som jobbar mot spam. Därifrån kan man länka sig vidare hur långt som helst.
Det finns ytterligare ett offentligt internationellt "spam-arkiv" (utöver Konsumentverkets alltså) där man kan se hur "spamdrabbade" olika internetleverantörer är. Alla operatörer drabbas av spammande kunder av och till, men om en operatör finns med väldigt många gånger i spam-arkivet, i synnerhet om det är samma spammare/samma datoradress en längre tid, ja då är det en indikation på problem. "Arkivet" är en "nyhetsgrupp" på "Usenet"/news, news.admin.net-abuse.sightings. Det finns också en grupp där spam diskuteras, news.admin.net-abuse.email.
Om du verkligen vill aktivera dig och spåra avsändare av spam så finns det ett utmärkt program, Sam Spade, som man kan ladda ner från Sam Spade (Klicka dig vidare ner därifrån). Man klipper in spammets "huvud-rader" (rader med "Received" mm, inte lättbegripliga för en otränad människa) till detta program, så analyserar det varifrån spammet kommer och påpekar var det ser ut att finnas falska/missvisande uppgifter där som spammaren alltså sannolikt skrivit in själv, för att luras.
Men innan du kommit så långt har du läst en hel del på länkarna ovan (och länkarna på de länkarna...), så då vet du ganska bra vart du ska klaga och hur du ska formulera dig (artigt, mycket artigt!)
EU har publicerat en mycket intressant EU-rapport om spam-problemet och vad man bör och kan göra åt det.
Varför spam är Fel? Det finns det flera svar på.
Spam är alltså otillåtet enligt alla (nästan alla) internetleverantörers villkor för anslutning till internet. Den som skickar spam begår ett avtalsbrott.
Den som skickar spam till personer som inte bett om att få utskicket begår dessutom ett lagbrott mot Marknadsföringslagen.
Det finns många "spärr-register" för att registrera de som inte vill ha spam, och ytterligare register kommer att skapas. Hittills har inget spärr-register hjälpt, men vem vet, kanske just nästa register gör det? (det sista var ironiskt...)
Oavsett om den som skickar ut spam har eller inte har jämfört sina adresser med ett eller flera spärr-register så är det alltså otillåtet att spamma, vare sig mottagaren har sagt ifrån på förhand eller inte. Det är ett brott mot etiketten på nätet (netiqetten), och det företag som framhärdar i att använda spamming i sin marknadsföring kan stängas av från stora delar vad gäller e-posttrafik, se MAPS RBL, en lista där de som spammar eller accepterar att ens kunder spammar noteras. Många system-administratörer världen över använder denna lista för att avgöra om ett visst mail ska skickas vidare eller inte. Den som är listad får sin post i retur istället för levererad. Tyvärr kan detta drabba också oskyldiga, för om t ex Telinorr skulle acceptera spamming - Telinorr finns inte i verkligheten - så kommer post från Telinorrs alla internetkunder att returneras till avsändaren, så fort mailet råkar passera ett nätverk som använder sig av RBL-listan.
Men risken att bli listad i t ex MAPS RBL var inte nog avskräckande för en del internetleverantörer, främst för att en listning där kräver stora arbetsinsatser, och en listning gäller bara just den datoradress (eller företag) varifrån spam skickas. Ett par stämningar påverkade också, även om MAPS hittills inte fällts i någon domstol för denna typ av konsumentupplysning.
(Det sådana här listor gör är "bara" att upplysa den som vill veta vilka som finns på listan, och varför de finns på listan. Det är de enskilda företagen som avgör vad som ska spärras eller inte, jämför en recension av en restaurang i en tidning: "Vi fick kall mat, och inget av de vi prövade var speciellt gott" - men det är upp till var och en om man vill gå dit sedan, det avgör inte tidningen som publicerade recensionen)MAPS tar numera också betalt för sin upplysningstjänst (även om privatpersoner inte behöver betala), vilket också sänkt effekten i någon mån. Men det finns nu en "tuffare" lista! SPEWS listar spammare direkt när de upptäcks, och följer också spammaren när han byter operatör vilket gör att han kan stoppas innan han skickat ut ett enda spam från nya operatören. Och om en operatör inte stänger av sin spammare snabbt, så listas mer och mer av den operatörens datoradresser, dvs även dennes kunder som sköter sig drabbas. Poängen är att vissa operatörer inte agerar mot spammare om de inte får press på sig, och legitima kunder som ringer operatören och säger att "om jag inte kan få fram min e-post via er måste jag byta operatör!" ger ett incitament att kasta ut spammare! För rådet som listade personer/företag får är nämligen att Antingen kräva att den egna internetleverantörer ("Telinorr" i detta hypotetiska exempel) slutar att spamma/slutar att acceptera spam/kastar ut sina spammare - eller - att byta internetleverantör.
Några andra röster om spam:
BitoS om spam (det mesta klokt), och mina kommentarer Mina länkar och tips på BitoS-sidan är likadana på SWEDMA-sidan, förr eller senare ska jag strukturera om det hela lite ;-)
SweDMAs åsikter om e-postmarknadsföring - och mina.
"We call it the 'one bite at the apple' rule. Give me one chance to show you what I have to offer you, and if you don't like it, then I won't contact you again."Det kan tilläggas attt DMAs svenska gren, SweDMA, fortfarande argumenterar mot opt-in. Åsikten framför bl a i Computer Sweden 5 december 2003 av SweDMAs VD Per Anders Prabert (med brasklappen "i princip är vi inte emot opt-in på konsumentsidan" - så det är väl bara i praktiken de är mot, då). Det är ju så svårt att avgöra vad som är ett "ja" och så lätt att avgöra vad som är ett "nej". Tycker Per Anders.
-- Patricia Faley, spokesperson, Direct Marketing Association (DMA)There are almost 24 million small business in the US, according the US Small Business Administration.
That's an awful lot of apples.
"Jag skulle önska att man kunde få stöd för kompromissen att man får skicka ut ett mail och om det får ett positivt svar får man fortsätta, inte annars."
-- Svensk ledamot av Europaparlamentet1996 fanns det 18 444 000 företag i EU.
2001 omfattar 31 536 000 sekunder.
Tänk dig ett mail varannan sekund... Fast det kanske bara blir vart 10:e företag som kommer vilja annonsera sina varor och tjänster på mottagarens bekostnad. I bästa fall kanske det bara blir ett mail i minuten - eller 1 i timmen... dygnet runt, året om. Välkommen tillbaka från semestern.
Hoppas du haft nytta av besöket på denna sida!
Tack till för uppmärksamheten! Denna sida uppdaterad senast 2005-04-12