
Ja, då var det dags för årets McDonaldsglas. Med Markoolio i reklamen så marknadsförs glasen över hela landet. Även i år så blir det strikt en färg i veckan, vilket underlättar då man slipper springa runt och leta glas som en galning som det var första året.
Glasen är även i år tillverkade av Arc International, Frankrike, vilket borgar för god kvalité. De kommer i ett pappersonslag - likadant för de skandinaviska länderna, och omdslagen har redan noterats i två varianter - ett som är limmat och ett som bara är "vikt" och som hålls ihop med en flik av kartongen. Glasen är i år av "Can"-typen, dvs. de försöker emulera känslan av en läskburk. Det är samma glas vi tidigare sett i europa (Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Spanien, etc.) tidigare år, men våra glas är inte märkta med McDonalds bågar i botten, utan bara det vanliga "AI" laseretsat.
I vilken ordning kommer färgerna, och vilka färger? Nåja, McDonalds hemsida ger svaret:
V 24 (start 9 juni) lime
v 25 grön
v 26 grå
v 27 rosa
v 28 blå
v 29 lila.
Därefter säljs glas i de färger som eventuellt fortfarande finns kvar.
Dock är att notera att de inte säljer glas efter 23:00 på kvällen.
Vill man ha ett glas så får man punga ut med en plusmeny på McDonalds, men man har försäkrat att i år - till skillnad från tidigare år - så kan man lägga till 3 eller 6 kronor för att få ett glas om man köper en meny som inte är plusbar (t.ex. med Ramlösa och Sallad i stället för pommes strips).Etiketter: Coca-Cola, Glas, Kampanj, McDonalds