Evert Taube Biografi med tyngdpunkt på ungdoms- och genombrottstiden Uppgifterna huvudsakligen hämtade från bildbiografierna När jag var en ung caballero och Kom i min famn, av Inga-Britt Fredholm .Bakgrundsmusik: Inbjudan till Bohuslän |
||
Barndom
Axel Evert Taube, poet, kompositör, författare,
trubadur, konstnär. Född den 12 mars 1890, död den 31 januari
1976. E.T. som var det fjärde av tretton syskon växte upp på
Vinga, där fadern, sjökaptenen Carl Gunnar Taube var
fyrmästare fram till 1905. Därefter flyttade familjen till
Göteborg, där fadern blev överlots. 1906 flyttade familjen
till disponentbostaden på Kustens Varv, numera
kulturminnesmärke, vilket kom att bli deras hem i ett halvt
århundrade.
Skolgången skedde huvudsakligen på Vinga och i Göteborg, men
läsåret 1904-05 bodde E.T. hos släktingar i Malmö där han
var elev i Malmö Borgarskola och "visade goda insikter i
Svenska språket och litteraturen". Han sjöng visor för
kamraterna och sjöng även solo till kör och orkester i S:t
Petri kyrka i Malmö. Han tecknade och målade till motiv från
Öresunds stränder och det skånska landskapet. 1905 skrevs han
in vid Latinläroverket i Göteborg och började samtidigt
konfirmationsläsningen. För konfirmationsläraren berättade
han att han tänkte bli konstnär.
När Evert, som hade goda betyg i språk, geografi och
litteratur, fick underkänt i matematik, lät fadern honom sluta
skolan och gå i lära hos teatermålare Andrésen vid Stora
Teatern i Göteborg. På kvällarna tog han lektioner för Carl
Wilhelmson vid Valands målarskola.
Ungdomstid
1907 lånade han pengar av en vän till familjen och reste
till Stockholm för att försörja sig som konstnär. Första
natten sov han på en bänk vid Bellmans grav på Klara
kyrkogård och senare sov han ibland under ekarna på Djurgården
och på ateljégolven hos olika konstnärer. Han fick teckningar
publicerade i flera dagstidningar och blev god vän med målaren
och skalden Olof Thunman (Vi gå över daggstänkta berg) som
undervisade Evert i arkitektur, konst och poesi, samt uppmuntrade
honom att söka in på Konstakademien.
Evert sökte upp prins Eugen på Waldemarsudde och visade honom
sina alster. Prinsen ansåg att Evert hade anlag och skrev en
hälsning till Gustaf Cederström som var direktör för
Konstakademien. Cederström lovade Evert att bli elev om ett år,
"om det blev ordning på hans förhållanden." Everts
far ville dock inte understödja sonens konstnärsplaner utan
ställde ultimatum: Antingen skulle han studera vidare vid
internatskola eller gå till sjöss! Evert valde att gå till
sjöss och mönstrade som jungman ombord i Rederi AB
Transatlantics s/s Australic, ett av Sveriges då modernaste
ångfartyg. Resan gick till Sydafrika, Australien och Ceylon.
Vid återkomsten till Europa rymde Evert i North Shields i
England, på grund av att han blivit felaktigt blivit anklagad
för oegentligheter. Senare fick han hyra ombord i s/s Noreg av
Bergen med vilken han gick till Spanien, där man firade jul,
samt till Tunis och Sicilien. På våren 1909 mönstrade han av i
Hamburg och tog hyra på s/s Verdandi av Råå, som lastade plank
och bräder i norrlandshamnar.
I juli kom han åter till Stockholm där han återknöt
kontakterna med konstnärskretsarna och började på nytt att
själv teckna och måla. Under den följande vintern bodde han i
London och studerade på National Gallery. Pengarna räckte dock
inte till och "år 1910, på våren i april", gick han
ombord på hjulångaren Princess of Wales som ställde kosan
från Dover via Bahia do Brazil till Buenos Aires i Argentina.
Det skulle nu dröja nästan fem år innan han återvände till
Sverige.
Argentina
Vid denna tid utfördes i den argentinska statens regi
väldiga anläggningsarbeten på Pampas för att förhindra de
översvämningar som då var regelbundet återkommande. Evert
Taube tjänstgjorde största delen av sin tid i Argentina vid
byggandet av dessa kanaler och bevattningssystem. Han arbetade bl
a som assistent och beriden adjutant, varvid han tjänstgjorde
som arbetsledare och skötte korrespondensen åt cheferna, samt
förde journaler och gjorde mätningar. Under tiden i Argentina
lärde han sig spanska, samt även italienska och franska av en
vän och arbetskamrat. Argentina var vid denna tid ett
invandrarland och en smältdegel för många nationers
människor. Han lärde sig också att spela gitarr och sjunga
många av de då populära tangomelodierna, som han senare med
framgång använde eller inspirerades av till egna melodier och
visor. En tid prövade han även lyckan som tecknare och
journalist i Buenos Aires. Han blev även argentinsk medborgare.
Åter till Sverige
Efter första världskrigets utbrott reste Taube våren 1915
hem till Sverige för att göra värnplikten. Väl hemkommen till
Göteborg, sökte han till kavalleriet, eftersom han i Argentina
hade så gott som bott på hästryggen. Han blev tilldelad plats
vid rytteriet i Skövde, men fick ett års uppskov på grund av
att det för tillfället var fullberidet. I stället började han
åter arbeta på sin karriär som författare och bildkonstnär.
Han försökte sommaren 1915 med klent resultat sälja teckningar
och reseskildringar till Göteborgstidningarna.
Debut som författare
I november reste han till Stockholm och fortsatte att måla
och teckna. Han fick nu också sin första berättelse publicerad
i Albert Engströms tidskrift Strix.
Med sin exotiska och sydländska framtoning, blev Evert Taube
snabbt en känd och omtalad person i Stockholms
konstnärskretsar. Genom sina erfarenheter från Argentina och
som sjöman var han en spännande och intressant person i
sällskapslivet. Att han var musikaliskt begåvad och hade lätt
för att improvisera, både verbalt och musikaliskt gjorde ju
inte saken sämre. Till julen 1915 blev han inbjuden att fira jul
hos Albert Engström, Sveriges vid denna tid mest populäre
författare och tecknare.
Läroår hos Albert Engström
E. T. blev god vän med Engström som blev hans mentor under
några år. Han bodde även tidvis hemma hos familjen Engström i
Grisslehamn. Genom Albert Engström lärde Taube känna många av
tidens kända författare och konstnärer. Han var under en tid
även förlovad med Engströms dotter Malin. Engström
uppmuntrade Taubes skriverier och hjälpte honom att sälja sina
texter och teckningar till tidningar och förläggare.
Militärtjänst
Eftersom E. T. hade sjömansbok så återkallades hans
kavalleriplacering och han blev istället inkallad till flottan,
där han under tiden mars 1916 till mars 1917 gjorde sin
värnplikt som skrivare, avståndsmätare, prickskytt och
kartritare.
Första visan
I juli 1917 skrev han sin första publicerade visa, Resan
till Spanien eller En sjömatros i blåa kläder, melodin var
en bearbetning av en melodi han hört och upptecknat under tiden
i flottan. Han skickade visan till Hasse Z., som betalade bra och
tryckte den i sin tidskrift Söndags-Nisse.
E. T:s skriverier hade nu börjat uppmärksammas och han fick i
uppdrag att göra ett reportage i Norge för Svenska Dagbladets
räkning. I och med detta hade han nu även blivit
tidningskorrespondent. Han började få ett gott namn som
journalist och vistades en tid i Smögen för att skriva och
måla. Här hade han också sitt första offentliga musikaliska
framträdande, den 1 februari 1918 i Smögens Godtemplarloge. E.
T. reciterade och sjöng till en lånad gitarr förutom visor av
Bellman, Sehlstedt och Albert Engström, även två egna visor, Karl-Alfred
och Ellinor och Resan till Spanien.
1918 utkom debutboken Inte precis om kvinnorna, som
innehöll noveller och prosaskisser av vilka en del redan varit
publicerade i olika tidskrifter. Det är berättelser med brokigt
innehåll, bland annat från Taubes sjömansliv, från Argentina,
Sydafrika , England och Bohuslän. E. T. har en frisk och mustig
berättarstil som säkert inspirerats en hel del av Albert
Engström. Boken fick ett hyfsat mottagande, men blev inte någon
ekonomisk framgång för förlaget.
Cabarésångaren
E. T. flyttade åter till Stockholm. En tid fick han bo i
jungfrukammaren hos den kände Bellmanssångaren Gunnar Bohman.
Där skrev han Den sköna Helén eller Flickan i Peru, som
första gången framfördes vid en soaré hemma hos Bohmans. Nu
gjorde han också sin scendebut på Restaurang Gillet, där han
lånade Gunnar Bohmans luta och sjöng Karl-Alfred och Ellinor.
Framgången blev så stor att han från och med nu, egentligen
ofrivilligt, kom att betraktas som vissångare i stället för
författare. Han uppträdde också på Cabaret Läderlappen där
han sjöng egna visor och gjorde stormande succé.
Under 1919 utkom hans andra bok, Mina damer och herrar,
som handlade om artistlivet i Köpenhamn. Boken blev ingen
framgång och förlagen var ointresserade av den roman som Taube
ville skriva. I stället begav sig nu Taube till sin vän,
målaren Kurt Jungstedt, på Skagen i Danmark, där de
tillsammans färdigställde visboken Sju sjömansvisor och
Byssan Lull med visor av E.T. och bilder av Kurt Jungstedt.
Boken utkom 1919 och blev en stor framgång i hela Skandinavien.
I konstnärskolonin på Skagen fanns en ung kvinna som kallades
Skagens ros, som E. T. hade en kärlekshistoria med. Hon födde
1920 en dotter som E. T. var far till.
Astri
På våren 1920 började reselivet att komma igång igen
efter kriget och svenska författare och konstnärer kunde åter
resa ner till kontinenten. Evert Taube reste för att skriva
reseberättelser till svenska tidningar och träffade i Paris
två unga konstnärinnor som följde med honom till San Remo i
Italien där han fått låna en villa av en bekant. Den ena av
flickorna var Astri Bergman, en ung skulptris som var dotter till
hovkonstgjutaren Herman Bergman. Astri och Evert blev kära, men
eftersom Astri redan var förlovad, blev det stor skandal och
fadern kallade hem dottern, som förbjöds att träffa Evert i
fortsättningen. Berättelserna från resan gavs ut i boken På
böljan blå, i städer och på land, 1920, där Astri
förekommer som fröken Blåklint.
Grammofonsångaren
I januari 1921 gjorde E. T. sina första
grammofoninspelningar på Hotel Continental i Stockholm. Vid
denna tid fanns ännu inga elektriska mikrofoner, utan
inspelningen skedde akustiskt med hjälp av en stor tratt som
vidarebefordrade ljudet till ett membran som med ett stift ritade
ett spår i en vaxskiva. Från denna gjöts den form som
användes att pressa de färdiga 78-varvsskivorna.
Karl-Alfred och Fritiof Andersson var de första
titlarna som spelades in med "sång till luta av
cabaretsångare Evert Taube", som det stod på etiketten av
märket His Masters Voice.
Vishäftet Flickan i Havanna samt ett par visor till,
utkom 1922 som uppföljare till Byssan Lull. Nästan alla visorna
blev snabbt inspelade på grammofon.
Den Gyldene Freden
Omkring 1920 var det aktuellt att riva fastigheten där den
anrika källaren Den Gyldene Freden låg. Själva huset var i ett
miserabelt skick och krogen hade råkat i vanrykte på grund av
det klientel som numera frekventerade den. På grund av sina
gamla anor och på grund av att Bellmanssällskapet brukade ha
sina sammankomster där, tyckte flera av tidens kulturella
personligheter att det var ett helgerån att riva huset. Den
berömde målaren Anders Zorn som också var medlem i
Bellmanssällskapet, bekostade renovering och ombyggnad av huset
och skänkte det till Svenska Akademien. Ombyggnaden leddes av
arkitekten Torsten Stubelius som var en släkting till Evert
Taube som på så vis fick följa arbetet på nära håll.
Renoveringen tog lång tid och Zorn hann inte själv uppleva den
nya Freden, som öppnade på nytt 1922.
Under sommaren 1922 seglade Taube, som skeppare på kosterbåten
Ellinor, tillsammans med vännen Kurt Jungstedt som
"styrman" och den yngre brodern Gösta som
"gast", från Stockholms Ström till Kosterfjorden.
Evert skrev och berättade på prosa, med många inflikade visor
och Jungstedt illustrerade med teckningar i boken På kryss
med Ellinor, som utkom 1923.
E. T. blev under flera årtionden en av Den Gyldene Fredens
främsta stamgäster och hjälpte till att göra den till det
populäraste tillhållet för konstnärer och författare bland
Stockholms krogar. Zorns luta fanns i lokalen och Taube
underhöll ofta gästerna med vissång till luta. Det var där
många av hans visor diktades och fick sina första publika
framföranden. Vishäftet Den Gyldene Freden utkom 1924.
Bland gästerna på Freden märktes även Astris far,
hovkonstgjutaren Herman Bergman. E. T. tycks så småningom ha
kommit på god fot med denne eftersom han till slut fick gifta
sig med Astri. Bröllopsfesten gick stilenligt av stapeln på
Gyllne Freden i januari 1925 och finns poetiskt beskriven i Bröllopsballader
och rosenrim som utkom samma år.
Det definitiva genombrottet som svensk "nationalpoet"
fick Taube 1931 med insjungningen av Calle Schewens vals.
Valsen blev snabbt enormt populär, spelades ofta i radio och
sjöngs snart vid varenda fest eller tillställning. Det sades
att det bara fanns två personer i Sverige som inte kunde texten
till Calle Schewen, nämligen ärkebiskopen och Taube själv.
Fritiof Andersson och Rönnerdahl
I Evert Taubes tidigare visproduktion förekommer sjömannen Fritiof
Andersson i många visor. Ibland är Fritiof hjälten i
visan, som kamrat till berättaren och ibland är han själv
berättaren. Man ska kanske akta sig för att sätta
likhetstecken mellan Fritiof Andersson och Evert Taube själv,
även om han själv har gjort det vid många tillfällen. Fritiof
Andersson är en diktad figur som till stor del har lånat drag
från personer som Taube har mött eller hört talas om och till
en mindre del fått drag av Taube själv eller hans egna
upplevelser. Fritiof verkar vara en idealgestalt som Taube i
yngre dagar gärna själv identifierade sig med.
Rönnerdahl däremot är den mogne Taubes alter ego, vars
upplevelser i visorna verkar ha större verklighetsbakgrund i
Taubes eget liv. Här möter vi den poetiske familjefadern, den
medelålders charmören, den lite naive målaren som sliter med
vardagsproblemen och drömmer sig bort i en högre poetisk rymd.
Taube själv har inte gjort särskilt mycket för att räta ut
frågetecknen. Snarare har han gjort allt för att vi inte ska
veta var gränserna går mellan Evert Taube-Fritiof
Andersson-Rönnerdahl. Hans egna berättelser och beskrivningar
skiljer sig ofta från gång till gång.
Hedersdoktor
Från mitten av 1950-talet framträdde E. T. som en mycket
framstående kännare av medeltida fransk trubadurdiktning och
skrev flera böcker och artikelserier i tidningen Vi.
Evert Taube blev på grund av sina många framträdanden i radio,
TV och särskilt på Gröna Lunds stora scen, med tiden mycket
folkkär och fick även flera utmärkelser, t ex Bellmanspriset.
Han blev 1966 utnämnd till filosofie hedersdoktor vid Göteborgs
universitet. Han var vid flera tillfällen aktiv som
opinionsbildare i miljöfrågor och lyckades t ex vända
opinionen och rädda almarna i Kungsträdgården, samt hindra
utbyggnaden av vattenkraft i Vindelälven.
Det drevs i media även en kampanj för att få in Taube i
Svenska akademien, vilket dock inte lyckades.
Evert Taube dog 85 år gammal i januari 1976 och ligger begravd
på Maria Magdalena kyrkogård i Stockholm.
***
Ur Nationalencyklopedin
Upplevelserna under ungdomstiden har satt rika spår i de
vistexter till egna eller lånade melodier som senare växte
fram. Så har även Bohuslän, Roslagen och Italien gjort. Som
visdiktare fortsatte Taube traditionerna från Bellman. Också
Karlfeldt, Strindberg och Albert Engström har spelat en viktig
roll för hans vislyrik resp. prosadiktning. Andra
inspirationskällor var folk- och sjömansvisan samt den
medeltida trubadurtraditionen.
Efter de tidigare uppräknade böckerna följde novellsamlingen
Svärmare och stigmän (1925), romanen På gott och ont
(1927), Kärleksvisor och sjöballader (1927) och Fritiof
Anderssons visbok (1929).
Under 1930-talet kom nya vissamlingar som Ultramarin (1936),
Himlajord (1938), Sjösalaboken (1942) och Ballader
i Bohuslän (1943), vilka innebar Taubes definitiva
genombrott som trubadur, en popularitet som ökade med åren. I
hans senare produktion märks nya samlingar som Ballader i det
blå (1948), Pepita dansar (1950) och I dina
drömmar (1953), flera samlingsvolymer, t.ex. Hjärtats
nyckel heter sång (1960; i urval av sonen Sven-Bertil) samt
rent litterära volymer som Dikter (1966) och
diktsamlingen Septentrion (1958). Ett antal prosaverk
tillkom också alltifrån 1950-talet: de båda volymerna med
självbiografiskt material Många hundra gröna mil (1951)
och Jag kommer av ett brusand' hav (1952), vidare Strövtåg
i Ranrike (1966), Västlig horisont (1957), Återkomst
(1961) och andra reseskisser.
Taubes sånger hör till den nationella visskatten. Han besjöng
den sinnliga livsglädjen, idyllen, naturen och kärleken. En
impressionism i Bellmans anda är påtaglig, liksom en charmfull
humor. E. T. var i hög grad också en otidsenlig klassicist i
många av sina visor och hexameterdikter. Han försvarade den
tidlösa, universella harmonin, ordets och tonens ursprungliga
förening och en stoisk-epikureisk livshållning ("Så
länge skutan kan gå..."). E. T:s litterära betydelse har
emellertid blivit åtskilligt omdiskuterad. Från början enbart
betraktad som folklig trubadur blev han litterärt uppvärderad
genom en essä av Lars Forssell i tidskriften Poesi 1950. Kvar
står att hans dikter främst lever som visor genom ett följsamt
samspel mellan ord och melodi, inte minst manifesterat genom T:s
egen utstrålning som folkkär estradör.
Evert Taube grundade 1936 Samfundet Visans Vänner. Evert
Taube-sällskapet, stiftat 1979, utger årsböcker med artiklar
om E. T.
Litt.: Rigmor Schill, Evert Taubes genombrott (l984); Georg
Svensson: Evert Taube, Poet Musikant Artist (1976), Minnen av
Evert Taube (l977); Evert Taube/Inga-Britt Fredholm: När jag var
en ung caballero (1970), Kom i min famn (1972), Mikael Timm:
Livet som konst, konsten som liv (1998).
Uppdaterad 2000-12-13