Regler för deltagande i ABCKOM, ABC-klubbens LysKOM-system

utfärdade av ABC-klubbens styrelse 7 mars 2002

ABCKOM är indelat i möten. Syftet med mötesindelningen är att en deltagare i ABCKOM genom att välja medlemskap i möten skall få möjlighet att läsa om just det han/hon är intresserad av. Därför bör mötets inriktning framgå av namnet, och preciseras i presentationen.

ABCKOM är ett internt forum; inga texter får publiceras utanför ABC-klubbens system utan författarens medgivande.

De som väljer att skriva i ABCKOM skall anses ha tagit reda på vad respektive möte handlar om, och vara beredda följa de regler för umgänget som ABC-klubben fastställt. Deltagarna förväntas följa det som kallas Netiquette.

Mötesskapande är fritt; varje medlem har rätt att skapa möten för bestämda ändamål. Innan ett möte startas bör det annonseras i "(Förslag till) nya möten", så att ev. dubbleringar kan påpekas och namnkollisioner förhindras. Den som skapar mötet (och den som eventuellt senare tar över ansvaret) blir mötesadministratör (MAD), och har tolkningsföreträde vad gäller mötets innehåll. deltagarna förväntas följa MADs anvisningar.

Anmärkningar mot hur MAD sköter mötet kan skickas till MAD privat, till mötet "(ABC-klubbens) mötesadministratörer", eller i sista hand till styrelsen.

- - - - - - - - - - -

Årsmötet uttalade sig för dessa regler med följande tillägg:

Mötesadministratörerna skall inte vara överambitiösa eller alltför nitiska i sin övervakning. De skall ha en generös attityd till nybörjare.