Ett enkelt sätt att bli av med spam

Spam, dvs oönskad reklampost, kommer nuförtiden in i en allt stridare ström till våra e-post brevlådor. Det är idag nästan omöjligt att slippa det och har man väl fått in sitt namn i någon lista så fortsätter det komma. Det enda säkra sättet att slippa det, åtminstone för ett tag, är att byta e-post adress helt och hållet. När ABC-klubben för ett tag sedan lade in ett system för bortfiltrering av spam så minskade min dagliga dos av spam från 20-30 ned till 5-7 brev om dagen, något som jag är mycket glad över.

Men strömmen av spam stannade inte av helt, den fortsätter sakta men säkert att vräka in reklam gällande allt mellan himmel och jord, det rör sig om allt från lån, egendom, valuta m.m. till sex. I längden så blir man ganska trött på att få sån skräp-post, och eftersom vi ju alla vet att det sällan hjälper att klaga tillbaka, vare sig till den direkt ansvarige eller till respektive ISP, som sannolikt redan är överarbetad med liknande fall, så måste man alltså själv försöka hitta något motmedel till problemet.

Det motmedel som jag fann enklast, och som även visade sig vara väldigt effektivt, är att man sparar undan sin skräp-post under ett tag och därefter analyserar den noggrant. När detta är gjort så konstruerar man regler i sitt e-post program som hjälper till att sortera bort spam till en annan låda helt enkelt, kvar i inlådan ligger då, förhoppningsvis, de riktiga brev som ankommit.

Sagt och gjort så började jag analysera mina brev och kom ganska snart fram till följande:

  • Jag var med i ett antal mailinglistor, de ville jag givetvis fortsätta få.
  • De flesta reklambrev var inte adresserade till mig själv som mottagare.
  • De reklambrev som återstod gick relativt enkelt att filtrera bort genom att titta på brevets innehåll, det räckte faktiskt med att jag sökte efter existensen av några få nyckelord som används ofta i spam.

    Från dessa resultat kom jag fram till tre typer av regler:
  • Mailinglist: Mailinglistorna skall givetvis få fortsätta komma in till inlådan.
  • Receiver: Brev där inte jag själv står med som mottagare flyttas ovillkorligen över till den nyskapade brevlådan för detta, Spam.
  • Keywords: Brev där jag är med som mottagare och innehåller något av vissa typiska ord för spam flyttas också över till den nyskapade brevlådan Spam.

    Notera att det helt klart finns en risk att jag råkar markera ett fullt normalt brev som spam, därav mitt beslut att inte direkt ta bort brevet utan istället lägga det i den separata brevlådan Spam. Det brukar vara en bra idé att då och då ta sig en titt i den lådan utifall att något råkat komma fel, och skulle jag hitta något fel så får jag givetvis fundera på hur jag skall ändra mina regler så att inte detta händer en gång till. Man får dock vara beredd på att reglerna kan orsaka en och annan miss, det är helt enkelt ofrånkomligt.

    Notera att ordningen man skriver sina regler i spelar stor roll, det är viktigt att man reglerna gås igenom i rätt ordning då resultatet annars kan bli helt tokigt. När det gäller mina regler så är alltså ordningen att först Mailinglist, sedan Receiver och till sist Keywords.

    Låt oss gå igenom reglerna och se hur det ser ut när man definierar dem i den ganska populära e-post läsaren Microsoft Outlook Express:

    Mailinglist

    Det finns två sätt att urskilja sina mailinglistor:
  • Typ 1: Man släpper fram alla brev som sänts från en viss adress.
  • Typ 2: Man ställer lite högre krav på brevet genom att både kolla avsändare, ärende samt (om möjligt) mottagaren av brevet.

    Som synes är typ 2 lite säkrare, men den kräver samtidigt att man skriver en regel för varje mailinglista man är med i, något som kan ge en hel del jobb. Typ 1 kräver enbart en enda regel för alla mailinglistorna, oavsett antalet, men är osäkrare. Nedan visar jag hur man skriver regler för bägge typerna:

    Börja med att starta Microsoft Outlook Express, välj sedan menyalternativen Tools->Message Rules->Mail. Nu ser du en sida som kan se ut så här (när du angett alla dina regler):



    Trycker man på New så får man fram en dialogruta där man kan definiera sina regler, så här ser det ut när jag definierat min Mailinglist regel enligt typ 1:



    Man gör alltså sina val genom att markera i listorna i respektive ruta samt att klicka på de blå understrykna orden i rutan näst längst ned. Glöm inte att ge namn på dina regler, det görs i rutan längst ned.

    Vill man istället använda sig av regler enligt typ 2, liksom jag själv valt vid närmare eftertanke, så kan det se ut så här:



    Det är viktigt att reglerna i rutan ovan är ikryssade, det betyder att de är aktiva. Som synes så är inte regeln vid namnet Mailinglists ikryssad, det är pga att jag valt att inte använda den längre, den kan dock få ligga kvar i listan, men då som en inaktiv regel.

    Receiver

    Nästa typ av regler skall filtrera på mottagare, finns man alltså inte med som synlig mottagare av brevet så lägger vi helt enkelt brevet i den nya brevlådan Spam.



    Så här ser regeln ut, lägg märke till att det står does not contain, klickar jag här på Modify så kan man se hur denna regel är uppbyggd:



    Genom att klicka på de understrykna raderna så kommer man till inmatningen av e-post adresser:



    Klickar man där på Options så hittar man hur does not contain definieras:



    Keywords

    Den återstående regeln, Keywords, är faktiskt ganska enkel att definiera:



    Nyckelorden har som sagt var varierat med tiden, följande ord har varit med men tagits bort efter hand då jag hittat bättre ord att trigga på:

        removed, unsubscribe, porn, mortgage, saving, viagra, coupon, opt-in, hardcore, funding, credit, signup, xxx, offer, decline

    Det där var väl inte så svårt? Ta nu och prova detta enkla system själv, och berätta gärna hur det går, jag är övertygad om att ni kommer slippa en massa onödiga reklambrev i fortsättningen. Glöm bara inte att man efter hand kan behöva ändra reglerna, de som skickar ut dessa reklambrev är tyvärr inte helt bortkomna och nyckelorden som man får trigga på kan behöva ändras med tiden.

    Sanningens minut närmar sig, hur gick det då för mig själv med dessa regler? Jodå, inte så tokigt faktiskt, jag samlade alltså på mig spam från 2002-09-24 t.o.m. 2002-10-19, dvs under totalt 26 dagar, och fick under den tiden 172 reklambrev. Något enstaka brev blev under denna tid felaktigt klassificerat som spam, ett vanligt fel som kan uppstå för mig är ju att det svenska ordet för siffran sex även är det engelska ordet sex, ett av mina valda nyckelord alltså... och då blir det ju fel. Men mer fel än så var det alltså inte frågan om.

    Statistiken då, av 172 brev så tog regeln Receiver hand om 102 brev, regeln Keywords tog hand om ytterligare 65 brev och kvar blev då 5 brev som mina nuvarande regler missade. Dessa återstående brev skall jag studera för att se vad jag kan göra för att förbättra min statistik ytterligare. Jag är helt klart nöjd med detta resultat, så gott som all spam som jag får idag sorteras bort och kvar är mina riktiga brev. Spam är inte längre ett problem för mig.

    Här är några bra länkar till mer information om spam:
  • Spam och epostfilter: http://w1.857.telia.com/~u85710476/docs/viru52se.html
  • ABC-klubbens SPAM-sida: www.abc.se/~m8130/spam
    Johan Persson <2397>