Från 1998 byggdes en brigg baserad på skolskeppet Gladan. Hon sjösattes 2005 med namnet Tre kronor.
SkrovkonstruktionTill grund för dimensioneringen och konstruktionen av Briggen har använts uppgifter från förlagan Gladan (1857-1924), Sjöfartsverkets byggnadsreglemente för träfartyg från 1945 samt traditionell skeppsbyggnadspraxis. Utvecklingen inom träskepps-tillverkningen hade nått sin tekniska kulmen då Gladan byggdes. Dessa kunskaper ligger idag till grund för byggandet av Stockholmsbriggen. Det som har tillkommit på senare år är lim och plast som i kombination med trä gör att man tex. kan minska på dimensionerna, ibland på bekostnad av livslängd och miljö. ByggnadsmaterialSkrovmaterialet består av sammanlagd 544 m3 genomsågad växt ek och fura vilket motsvarar ca. 1000 välväxta träd. Stockarna kapas och sågas så att man behåller dom naturligt inväxta böjarna i träden för maximal styrka och optimalt virkesutnyttjande. Bordläggningen och däcksvirket mm. skall lufttorka i 2 år. Tillgången på krumvuxen ek är god i Sverige. Spant: Förbultning sker med 17.320 st varmgalvade ekskeppspikar 6” - 7”, vidare används 5.060 st trögbult, stoppbult, bladbult, klink-bult samt bult med mutter och bricka, samtliga är varmgalvade i dimensionerna Ø 16 - 25 mm. Till målning och impregnering används linolja, terpentin och olika färgpigment. SpecifikationerLängd över allt. 35.07 m Vidare läsningArtikel från Dagens Industri, 12 februari 1998 PressartikelDagens Nyheter 22 november 1999
av Gustaf Dillner, Stockholmsbriggen juni 1998, rev 2006 |
Gladan i början av seklet. Arkivfoto SSHM.
3D-ritning av Gustaf Dillner, gjord med programvara från Formation Design Systems.
Förslagsteckning av Allan Palmer
De första spanten i jaunari 1998. Foto av Urban Hallén, Dagens Industri
20 spant är uppe, maj 1998. Foto Per Åkesson. |