Artikel från Marinarkeologisk Tidskrift, 3-96
Från Novgorod till Svarta havet– årets färd med Aifur stor framgång men många strapatserSommarens färd med 9-metersbåten Aifur på de vikingatida vattenlederna genom Ryssland blev en stor framgång. Trots hårda strapatser, som berodde på det låga vattenståndet i floderna, kunde årets upplaga av ”Expedition Holmgård” genomföras i stort sett enligt plan, från Novgorod till Svarta havet.
Expeditionen är i skrivande stund (andra veckan i september) i sin slutfas och kommer att avbrytas inom några veckor. Då åker sista etappens besättning hem efter att förhoppningsvis ha lämnat vikingabåten i säkert förvar tills den kan föras tillbaka till Sverige igen. Finansieringen av hemtransporten har varit ett olöst problem ända tills häromdagen, då föreningen som äger båten fick ett mycket glädjande besked från Historiska museets chef, Ulf Erik Hagberg. Historiska museets vänförening har nämligen beslutat att ställa upp och garantera det penningbelopp som krävs för att frakta hem båten från Odessa i Ukraina. Olika omgångar”Expedition Holmgård” har genomförts i två omgångar: Sommaren 1994 färdades vi från Sigtuna till Novgorod. Resan tog 41 dygn. 1995 var ett mellanår, som ägnades åt förberedelser. Den mest kritiska delen av färdsträckan i Ryssland rekognoserades, och resultatet var uppmuntrande. Vi gjorde också en del prov med rullar för landtransport, redovisade här i Marinarkeologisk tidskrift. (Rapporter om färden 1994 och rekognoseringen 1995 finns publicerade som separata skrifter. Se fotnot). En tiondel av jordens omkrets1996 års färd startade i Novgorod, på exakt samma plats som resan avbröts 1994, den 19 juni och tog således ca tre månader. Exakt vilken distans som tillryggalagts går inte att säga förrän loggboksanteckningarna bearbetats, men det handlar, mycket ungefärligt, om ca 2200 km. Färdsträckan 1994 var 1380 km, totalt Sigtuna-Odessa således ca 3600 km. (Det är nästan en tiondel av jordens omkrets…) Osäker farbarhetEtt stort osäkerhetsmoment vid färdplaneringen var hurdan vattenföringen i floderna skulle bli. Vi visste att övre Lovat och de mindre floderna norr om Smolensk kan vara helt ofarbara under torrår, och att torrår inte är ovanliga. Exempelvis var 1992 ett sådant dåligt år. 1995, det år då rekognoseringen utfördes, var ett normalår och floderna föreföll då klart farbara för en båt som Aifur. Sämsta flodåretDet var ont om snö i Sverige i vintras och det gav oss onda aningar. Tyvärr bekräftades de, först under försommaren av rapporter från ryska kontaktmän, sedan under själva expeditionen. 1996 visade sig till och med bli det sämsta flodåret i mannaminne i västra Ryssland. Åar som normalt brukade hålla meterdjupt vatten sommaren igenom låg redan i början på juni med uttorkade fåror. Ändå var det endast ca 180 km av den totala sträckan som expeditionen inte lyckades genomföra av egen kraft: sträckan Sopki-Usvjaty (övre Lovat) var tyvärr helt ofarbar, den hade inte gått att köra ens med kanot! De alternativa färdsträckor som stod till buds avspanades men visade sig detta år vara omöjliga, de också. Kärra med trähjulNärmare Smolensk grundade också Kasplja upp oroväckande men då tillverkade expeditionen en kärra med trähjul och rullade båten över land på den, tills sjösättning åter kunde ske, i Dnjepr. ”Expedition Holmgård” med Aifur är inte bara ett äventyr utan också ett prov på experimentell arkeologi. Kort kan man säga att den historiska bakgrunden till ”Expedition Holmgård” finns att söka i vikingatidens färder till Kiev och Konstantinopel. Vikingarna medverkade ju, enligt ryska källor, vid 800-talets slut också i bildandet av den första ryska staten. BåtfärdsarkeologiMycket är okänt i hur förbindelserna konkret gestaltade sig, inte minst under vilka villkor som flodfarten ägde rum. Man kan se expeditionen som en variant av vad som har kallats ”kommunikationsarkeologi”, eller mer konkret ”båtfärdsarkeologi”. Utifrån detta perspektiv finns det mycket att analysera och diskutera. Det kommer också i sinom tid att ske. Här är i största korthet några av resans hållpunkter:13 juni. 18 juni. 19 juni. 21 juni. 26 juni. 30 juni. 2 juni. 5 juli. 8 juli. 15 juli. 20 juli. 24 juli. 27 juli. 10 augusti. 13 augusti. 3 september. Omkring 20 september. Rune Edberg, arkeolog och vetenskapligt ansvarig för ”Expedition Holmgård” Bilden:En glad Aifur-besättning badar i Dnjepr. Foto: Karin Seiborg Mer att läsa:
Länk: |