FAQ 2

Besökt gånger sedan 98-03-31.

På denna sida publiceras besvarade brev, så att fler kan få del av erfarenheterna samt att samma frågor inte upprepas så ofta.


Från: Henrik Löfqvist
Till: lundholm@skyways.se
Datum: den 3 februari 1998 18:11
Ämne: USA vs Sverige


>Hej Christer!
>Mitt namn är Henrik och jag har bestämt mig för att utbilda mig till
>trafikflygare. Jag såg att du skrev att det finns en alternativ väg som
>innebär att man skulle ta svenskt PPL-cert och läsa CPL- teorin hemma innan
>man åker över till USA. Jag undrar vad man vinner på detta? Slipper man
>konverteringen om man gör så här, eller blir den enklare? Annars är det ju
>betydligt billigare att åka direkt över till USA och ta sitt A-Cert där.
>Och var ska man ta sitt Instrumentbevis?
>Tacksam för svar till henrik@mbox315.swipnet.se då jag och tydligen många
>andra är mycket villrådiga.

Du ska ta dina cert i Europa och samla flygtid i USA.
Då slipper du K-stämpeln på certet som begränsar dig till ett EU-land.
Sen samlar man flygtid i USA där flygtid är billigt och lättfångat.
Man måste dock ta USA-cert oxå, vilket dock är lätt.
Christer Lundholm

Från: JENS REDEBORN
Till: lundholm@skyways.se
Datum: den 13 februari 1998 17:40
Ämne: Flygutbildning


Tjena Christer,
  Har planer på att utbilda mig till trafikflygare men vet ännu inte riktigt vilken väg. Förövrigt håller jag förnärvarande på med ett A-cert. Jag sedan länge tillbaks planerat att gå utbildningen i USA men i och med dessa nya regler som kommer Juni 1999 så vet jag inte längre. Mina planer är att börja i höst så jag kommer inte att hinna färdigt till Juni 1999. Om jag nu inte åker till USA så återstår det att börja i Sverige, då har jag några frågor.
  Har hört en del orosmoln om Bromma flygskola, vilken skola kan du rekomendera om man väljer mellan Lidair, bromma?
 
>Det har inte jag hört. Jag kan för få detaljer om individuella skolor. Det finns för och nackdelar med bägge. Det är bäst att du ställer frågor direkt till dem.
 
Om man inte väljer AB INITIO skolor får man då studiemedel från CSN?
 
>Så vitt jag vet är det fler skolor,  som Flygteoriskolan på Barkarby, som man kan få CSN-stöd för.
  
Hur stor anser du chansen vara att få jobb i något mindre bolag efter en svensk utbildning med cirka 250 h TT varav cirka 20 tvåmotor? exempelvis Bromma alt LIDair.
 
>Det är svårt, men inte omöjligt. De som flyger i stora bolag idag har ofta gått den vägen. Ge inte upp.
 
Kan man åka till staterna och "köpa" sig ett tvåmotor paket efter man har gått en svensk utbildning med ett svenskt troligen "JAR-FCL" cert? och om inte hur mycket konvertering krävs för att få flyga (Ej komersiellt) tvåmotor i USA och sedan dra tillbaka?
 
>Allt är så nytt nu så jag vet faktiskt inte. Köpa ett paket kan du alla gånger göra, men vilket cert du måste jobba upp i USA vet jag inte. Privat är det säkert inte så krångligt.
 
Vad innebär (RESTRICTED FAA Licence based on a foreign commercial license with multiengine ratings)?

  >Om det är det cert man normalt får när man konverterar ett privatcert, så innebär det bara att man måste flyga för en lärare före du hyr och att du inte får flyga "agricultural" (jordbruksflyg). Restrikted commersial kan innebära något annat - vet ej.
 

Vet du något om KUNGSAIR training i Norrköping eftersom jag bor i Norrköping? Kan man få studiemedel för en trafikflygar utbildning via dom?
 
>Tyvärr, vet ej. Ring dem.
 
Slutligen vad anser du om att åka till USA och gå ett 1500 h program trots nya JAR-FCL?
 
>Så länge JAA och FAA inte har snackat sig samman, så är det ett vågspel. Troligtvis snackar de sig samman när deadline närmar sig är mitt tips.
   
  Lycka till
Christer Lundholm

Från: Ingmarie Säf
Till: lundholm@skyways.se
Datum: den 22 februari 1998 23:44
Ämne: Hej

Fråga!!
 
Hoppas att du klarar av alla nyfikna blivande piloter!
Du har värkligen en bra sajt.
 
Ok nu till frågan/orna:
1, Om man går bromma har man lika stor chans att få jobb på SAS som om man går TFHS??
 
> Nja på TFHS verkar SAS anställa nästan alla hittills. Så var det förut i alla fall.
 
  2, Vad KRÄVS det för betyg från gymnasiet för bromma flygskola?? (Trafikflygare).
 
  >Godkända matte och engelska i stort sett - tror jag.
 
3, Finns det några bra skolor i England? Och kan man få jobb på BA (Brittish Airways)?
  
>Med säkerhet. Dock känner jag inget om dem. Sök via ambassaden.
 
4, Liten dum fråga kannske, hur blir man Concorde pilot?
 
>Med hög senioritet hos Brittish Airways - tror jag.
 
Jag är 18 år i april och går natur på gymnasiet här i Södertälje. Har lite högre än medel betyg. (Dock inga MVG hitils). Men några VG har det blivit. (Inga IG).
 
Hoppas du svarar snart!! Nyfiken...
Mvh Andreas Säf

Från: Corinne Olsson
Till: lundholm@skyways.se
Datum: den 23 februari 1998 17:57
Ämne: Flyglärarutbildning!

>Hej Christer!
>Mitt namn är Henrik. Jag har skrivit till dig tidigare och frågat om
>trafikflygarutbildning.
> Nu skulle jag vilja veta lite mer om flyglärarutbildning.
>1) Uttagningen. Vilka krav måste man uppfylla?

Flyglärarutbildningen kommer troligen att ske via skolorna själva framöver. Det innebär att uttagningen sker på skolan och de sätter kriterierna. Fråga t.ex Bromma Flygskola eller Lidair.

>2) Arbetet som biträdande flyglärare, får det göras på valfri flygskola?
>    Har man betalt som sådan?

Svar ja. Dock vill väl utbildande skola behålla sina elever, skulle jag tro.
Betalt - ja.

>3) Vad kostar utbildningen och hur lång tid tar det innan man är färdig
>flyglärare?

Ja nu får eleven betala utbildningen själv - antar jag. Det blir nog inte billigt - tyvärr. Mellan 50 - 100 tusen gissar jag. Ett år tar det med praktik

>4) Vad tjänar man som flyglärare?

10 - 15 tusen i månaden. Dock brukar betalas per timme och då blir det väderberoende lön. Inte så kul vintertid.

>5) Var bedrivs utbildningen?
Se ovan

>6) Är efterfrågan stor och framförallt kommer efterfrågan på flyglärare att
>vara stor i framtiden? ( Inom ca 2,5 år.)

Det kan man nog förutspå som ett bristyrke, om inte finansieringen ordnas på ett smakfullt sätt. Alltså gott om jobb.

>7) Får man lön som lärare även på en flygklubb?

Jag antar att man blir tvungen att betala för lärarna, men tanke på förra svaret.

Lycka till.
Christer Lundholm

Från: Johan Franzén
Till: lundholm@skyways.se
Datum: den 24 februari 1998 16:33
Ämne: Fråga!

>Hejsan Christer!
>
>Jag heter Johan Franzén och bor i Linköping. Jag har varit intresserad
>av att bli pilot enda sedan jag var ungefär 10 år, men det var inte
>förrän i söndags jag bestämde mig. Jag flög nämligen hem från Teneriffa
>i en Boeing 757. Jag pratade med piloterna och fick sitta med i cockpit
>när vi landade på Arlanda. Det var det bästa som har hänt mig i hela
>mitt liv. Det var inte så att jag inte visste hur det gick till(Jag
>fattade i princip allt de gjorde), utan det var känslan att komma in mot
>landningsbanan och sätta ner kärran på marken.
>
>Nu över till frågorna. Varför valde du Bromma Flygskola och inte Lid
>Air? Hur finansierade du din utbildning? Studielånen räcker ju inte alls
>långt.
>

Det har du missuppfattat. Jag har inte gått Bromma Flygskola. Jag gick en skola som hette Aerorent. Den finns dock inte längre. Jag finansierade mina sudier genom att jobba som flyglärare och reklamsläpspilot. Det är nog lämpligt att ha ett yrke som ger pengar om man inte får föräldrarna att sponsra.
Lycka till
Christer Lundholm

Från: milad yazdi
Till: lundholm@skyways.se
Datum: den 19 februari 1998 11:28
Ämne: questions

>Hej!
>Din sida är ljuset i mitt mörker.

Glädjer mig.

>Jag är en kille på 19 år, och min dröm har alltid självklart varit att
>bli pilot.

Självklart.

>Jag har en del frågor jag gärna skulle vilja ha svar på.
>Sedan ett år tillbaka har jag försökt samla så mycket information som
>möjligt om utbildningsvägar både i Sverige och USA.
>Jag har bestämt mig för att satsa på USA.

Det blir svårare att konvertera framöver, håll ordning på det.

>Det finns många skolor att välja emellan och jag undrar vilken skola som
>är bäst.

Omöjligt att svara på, bland tusentals skolor.

>Många skolor garanterar instruktörsjobb, men kan dem verkligen lova det.

Ja, mer eller mindre. Man måste väl ha lita fallenhet för jobbet åxå.

>Westwind Aviation Academy i Phoenix garanterar instruktörsjobb efter
>grundutbildningen för 32000 $.
>Vad tror du?

Tja, svårt att ha en säker åsikt.

>Jag har i allafall bestämt mig för att göra ett psykologiskt
>lämplighetstest, och undrar om du har en del tips inför testet?

Det finns en undersida till min flygsida om detta ämne. Kolla där.
http://www.abc.se/~m9963/elevbfs.html
ha de
Christer Lundholm

Från: Nyberg, Niclas
Till: 'lundholm@skyways.se'
Datum: den 20 februari 1998 14:08
Ämne: Pilotyrket

>Hej Christer
>Jag måste börja med att som så många andra ge beröm för en mycket bra
>sida. Vart man än vänder sig så får man olika och ibland diffusa svar.
>Kort sagt så är jag en kille på 26 år som funderat på  en
>pilotutbildning under några år. Jag har haft för avsikt att studera i
>USA men i och med de nya reglerna har jag nu varit tvungen att tänka om.
>Jag har dock inte bestämt mig riktigt ännu vilken väg jag skall välja.I
>från allra första början hade jag tänkt studera under två år i USA
>(kombinerat med att läsa några kurser på universitet och samtidigt komma
>upp till de beryktade 1500 timmarna) men det har jag fått slagit ur
>tanken i och med de nya konverteringsreglerna. Kan tänka mig att jobba
>utomlands men jag vill inte bli låst till ett amerikanskt cert. om jag i
>framtiden skulle vilja komma tillbaks till Sverige och jobba.
>Ett "utbildningsalternativ" som slagit mig är att åka över och ta ett
>cert. och sedan komma hem och konvertera det innan 1/7-99. Detta skulle
>enligt mina beräkningar bli billigare än att genomgå en utbildning här i
>Sverige och det skulle även ge värdefulla kontakter (inbillar jag mig)
>till ett senare skede för att då återkomma till USA och bygga flygtid.

Låter som en klok väg.

>Denna väg är väl fortfarande möjlig men innebär den några begränsningar
>för mitt Svenska cert. efter det att de nya reglerna trätt i kraft?

Inte så vitt jag vet.

>Det enda beslut jag har kvar att fatta är vilken utbildningsväg jag
>skall välja eftersom jag har gjort de medicinska och psykologiska
>testerna.
>Det jag också funderar över är huruvida stor betydelse de psykologiska
>testerna har. När jag genomgick min test så blev jag godkänd men det var
>inga "high score" resultat och enligt psykologen skulle det inte bli
>aktuellt med en omgående anställning hos de stora bolagen direkt efter
>avslutad utbildning (men vad jag har förstått så är det tydligen inte
>aktuellt med en anställning innan man skaffat sig 1500 timmar) utan
>först efter  det att man flugit ett antal år. Vad innebär detta för mina
>planer egentligen?

Du ska inte gå så strikt efter vad psykologen säger. Det finns många duktiga
piloter som fått dåliga resultat hos dem. Bl.a. undertecknad :-)

>Den tanke som slagit mig är för det första att det
>inte är någon ide att söka till TFHS. Det andra är hur ett
>anställningsförfarande går till hos respektive flygbolag. Är det flygtid
>som räknas eller är det lämplighetstesten, kanske de betyg man har (för
>man får väl betyg på de skriftliga/praktiska prov som man genomgår hos
>LFV eller blir man bara godkänd)? Antar att det förmodligen är en
>kombination av många faktorer (som i alla yrken) men vilken merit väger
>egentligen tyngst?

Timmar och bra referenser väger tyngst. Med betoning på det senare. Skaffa dig kontakter i branschen, som du kan ha i referenskatalogen. Det är guld värt. Har du sedan behörighet och timmar så är du så gott som i hamn med ett jobb.

>Det är ju en hel del pengar utbildningen kostar och man vill trots allt
>vara säker på att det finns en möjlighet att få arbete. Det borde det
>förmodligen finnas i och med att jag blev godkänd, eller hur?

Just det.

>Jag har även pratat med en kille som slutat hos Er och börjat flyga för
>ett annat bolag. Har även varit med honom i cockpitten i SAABEN och
>gjort några flygningar. Detta har gjort att jag blivt än mer intresserad
>av yrket och även fått en
>liten inblick i hur pilotyrket är.
>
>Om det är någon annan "där ute" som jag funderar på detta yrke är Ni
>välkommen att skriva till mig så kan vi kanske utbyta tankar och ideér
>och hjälpa varandra på vägen. Min adress är niclas.nyberg@speab.af.se
>
>Ifrån det ena till det andra, otroligt läcker bil.Fantastiskt härlig
>färg.

Tack för det, jag håller naturligtvis med.

Lycka till

Christer Lundholm

Från: xxx
Till: lundholm@skyways.se
Datum: den 9 mars 1998 20:05
Ämne: Vad tycker Du?

>Hej, jag funderar på att utbilda mig till trafikflygare i USA, Houston.
>Skolan heter kort och gott Flight Academy, har Du hört talas om den?
>Dom påstår att jag får 250 timmar varav 24 multi på 14 veckor!! för
>$12500!(PPL,IFR,CPL) verkar misstänksamt billigt och snabbt. Stämmer det
>så hinner jag hem och konvertera till svenskt cert innan 1/7-99.
>Vad tycker Du?
>Tackar på förhand för Din åsikt.
Dina misstankar är väl grundade. Ta referenser från de som gått där
tidigare.
Kan inte skolan ge dig sådana, välj annan väg.
Christer Lundholm

Från: Vencel Zsonda
Till: lundholm@skyways.se
Datum: den 12 mars 1998 11:54
Ämne: Frågor

>Hej Christer!
> Vi som drömmer om att bli
>piloter borde vara väldigt tacksamma för att det finns såna som leder
>oss genom ovissheten. Jag skulle vara väldigt tacksam om du kunde svara
>på några frågor.
>Är det lättare att få jobb i början av sin karriär i USA än i
>Sverige(Europa)?

Svar ja.

>Är det svårt att få jobb efter grundutbildning, med ungefär 250 timmar
>enmotorig och 20 timmar tvåmotorig?

Svar ja. I USA kan man lätt bli instruktör och där skaffa sig värdefulla timmar och behörigheter.

>Är det svårt att bli instruktör efter en sådan grundutbildning?

Nej inte i USA och kanske lättare i Sverige framöver, men då kommer det å andra sidan att kosta dyrt.

>Hur många flygtimmar behöver man ungefär för att få anställning på ett >större flygbolag, hur många hade du?

Det beror på kontakter och tillgång o efterfrågan. I mitt fall hade jag väldigt få tvåmotortimmar, men fick en bra kontakt (flygchef i bolaget) och så var efterfrågan stor och tillgången liten (1988).

>Är det många som inte får något flygjobb alls efter en grundutbildning
>som ovan?

Ja, det finns ganska många som ger upp under eller efter utbildningen.

Lycka till
Christer Lundholm

Från: Martin Karlsson
Till: lundholm@skyways.se
Datum: den 13 mars 1998 13:22
Ämne: Flyg!!!

>Hej Christer!
>För det första, tack för sen jättebra hemsida om flyget. Det har hjälpt
>mig i mina beslut angående min flygutbildning. Jag börjar läsa
>modulutbildning B+I och D-teori på Lid-air i Augusti. Min fråga till dig
>är det här med jobb. Tror du att det finns jobb direkt efter min
>utbildning?

Du måste rikta in dig på att jaga flygtid, helst på någon taxifirma eller i köpa tid i USA. Detta är de vanligaste sätten. Man måste tyvärr prostituera sig och jobba nästan gratis, för de vet att tiden är värdefull för er.

>Vad tittar flygbolagen mest på i anställningen. Är det så
>som jag har hört att de bara kollar på 2-motortiden?

Det är nog nära sanningen tyvärr. Skaffa dig kontakter i branschen, det är viktigt.
Är du kompis med flygchefen som du söker hos är du ganska säker på att få jobb. Det är ju också en form av prostitution dock.

Från:
Till: lundholm@skyways.se
Datum: den 13 mars 1998 18:49
Ämne:

Hej!
Tack för världens bästa hemsida!
Jag har lärt mig en hel del igenon FAQ sidan, men jag har ett par frågor som jag hoppas du kan svara på.
Jag fyller snart 20 år och flyget har alltid varit mitt dröm yrke. Och jag hoppas på att jag en dag ska få jobba hos SAS eller Skyways som Trafikflygare, men det ganska långt dit. Och mitt problem är att jag inte vet i vilken flygskola jag ska utbilda mig i. Jag bor i Göteborg och här finns en flygskola som heter KSAK Aeroklubben där man kan ta A, I,, B, 1-2 motor + andra cert och så finns det skolan i Bromma (Bromma flygskola). Jag har uppfattat Bromma flygskola som det rätta valet, fast klubben i göteborg har också samma utbildningar, men inte ab-initio utbildning, men det ligger inte så långt hemifrån. Och brommas flygskola verkar ha större krav, men då blir jag tvungen till att flytta till Bromma och det blir dyrare, men får man mer för pengarna? Vilken ska jag välja eller vilken flygskola skulle du ha valt om du bodde i Göteborg?

>Det beror på hur bråttom du har och om penningpungen är stinn. 
Om du har brått så är nog Bromma flygskola en snabbare väg, men då måste pengarna fram ganska raskt. Om du går den långa vägen hinner du jobba samtidigt och penningflödet kan bli rimligare. Du har ju ingen brådska i din ålder.

Vad är skillnaden mellan Flygklubb och Flygskola? 

En klubb kan också ha en skola. En klubb är en samling flygintresserade människor som gått samman om att äga några flygmaskiner för att billigare kunna nyttja dem. I en klubb träffar man folk som har ett brinnande flygintresse och umgänget är ofta mycket trevligt. I klubb kan man även delta i tävlingsverksamhet och annat kul.
 
Christer Lundholm

Från: xxx
Till: lundholm@skyways.se
Datum: den 14 mars 1998 12:01
Ämne: Konvertering

>Hej, jag har bestämt mig för att åka till staterna och ta ett CPL med
>multiengine. Sedan vill jag konvertera det här hemma i Sverige, men har
>hört att man bara får konvertera ett certifikat en gång, sk K-märkning,
>innebär det att jag inte kan skaffa JAR certifikatet när det blir dags?

Ja du kan bara konvertera till t.ex. svenskt cert och inte vidare till JAR-cert, som det ser ut idag. men jag tror att detta kommer att lösas när det kommer till allvar. Än är det bara en avlägsen regel.

>
>Vet du något alternativ till Barkaby flygteori- och Bromma Flygskola för
>att konvertera amerikanska certifikat till svenska?

Lidair på Bromma. Sen finns det fler ute i landet.
>
>Har du slutat uppdatera FAQ? Väldigt tråkigt i såfall.

OK.OK. Tiden. Tiden.
Håller på att bygga garage till Corvetten.
Christer Lundholm

Från: TOMAS BERG
Till: lundholm@skyways.se
Datum: den 16 mars 1998 19:33
Ämne: frågor om flyg utb/yrke

>Hej Kapten C.Lundholm !!
>
>Du har en super bra web sida,mycke mat nyttig läsning !!
>Jag har lite frågor om flygutbildning & flygyrket.
>
>¤ Vad har flygbolagen (t.ex.Skyways m.fl.) för krav på flygtimmar
>(2motor/totalt) ?

1000 - 1500 totalt och 250 tvåmotor.

>¤ Har flygskolorna/flygbolagen någon rekomendation på MAX ålder när
>utb/arbete påbörjas ?

Ja 60 år. Då är man slut på Skyways.

>¤ Vissa flygskolor har mycke låga betygskrav(från Gymn.)andra höga,vilka
>ämnen och betyg tycker
>   du krävs för att utan problem klara flygutbildningen.

Matte och engelska. Kanske även fysik för meteorologi.

>¤ Den flygpsykologiska undersökningen är den till för att ta bort de
>"värsta exemplaren" eller för att få fram
>   få men mycke bra piloter?.Hur stor är chansen/risken att
>lyckas/misslyckas?.Om man misslyckas kan
>   man göra om testet senare ??

Den är nog mest för att ta bort de värsta, eftersom så många går igenom. Men
ett bolag kan göra en skräddarsydd test.
Ja det går att göra om t.ex. på annat ställe om inte bolaget har något krav
på en specifik.

>När man har lyckats få sitt cert men inte något
>jobb direkt,hur gör jag då
>för att inte få certet indraget och hur länge gäller certet ??

Det är det som sållar bort de flesta. Man får prostituera sig för att få jobb. Dvs jobba utan betalning i värsta fall. Det är ofta en tuff tid, men man får inte ge upp. Certet kommer att gälla livstid framöver, men medical skall göras och behörigheterna ska underhållas med flygtid och träning.

Ge inte upp

Christer Lundholm

Från: tobias ljunggren
Till: lundholm@skyways.se
Datum: den 21 mars 1998 06:55
Ämne: kommentarer
>Hej Christer!
>Jag beklagar att jag inte har tillgang till svenskt tangentbord. Jag ar
>en nybliven privatepilot i USA och skulle vilja beratta lite om detta
>plus stalla nagra fragor. Jag gar pa Westwind Aviation Academy i
>Phoenix,Arizona. Jag skulle rekommendera skolan om den inte hade sa
>underlig pengapolitik, det verkar som man har ett behov att suga ur
>studenter pengar och inte bry sig, man maste betala allt inom tva
>manader bara for att de skall ha battre kontroll over en. Sjalva skolan
>om man bortser fran den administrativa avdelningen ar bra,
>instruktorerna och utbildningen i sig haller sig bland det basta i hela
>USA. Mitt tips for de som vill satsa pa USA, ta reda pa allt innan ni
>aker dit, forsok ta kontakt med en elev dar, om boende och allt. Om ni
>vill ha studiemedel for en USA utbildning maste ni forbereda er pa att
>ga ett s k 141 program, en intensivkurs med mycket hoga krav pa
>resultat. Det ar det enda alternativet just nu. Min asikt ar att
>utbildningen ar mycket kravande men dock inte sa langvarig. Fran noll
>till Commercialpilot pa atta manader, dock garanterade 12-15 timmars
>studier och flygningar om dagen med sondag ledig. Men jag tror att med
>en sadan bakgrund som vi far sa kommer vi att gora bra i fran oss pa
>varan konvertering i Sverige, ocksa for att USA borjar anpassa sina
>varden till resten av varlden. Jag jobbar nu mitt pa instrument cert.
>Jag vill ocksa innan jag pladdrar vidare passa pa att tillagga att din
>hemsida ar mycket intressant, speciellt fragor,svar och en dag med
>skyways, skitbra!
>
>Mina fragor ar foljande:
>
>1) Jag kommer att ha cirka 230 timmar Cessna 152 & 172 skyhawk + 200
>timmar multi och femtiotimmar turboprop i baggaget nar jag ar klar och
>har konverterat fardigt om cirka ett ar. Hur ser mina chanser ut for en
>vettig anstallning?

Du är knappast intressant för de större bolagen (med SAS vet man aldrig) men
du ska definitivt prova. Annars får du hanka dig fram i taxisvängen. Försök
i stället bygga tid i USA om du har möjlighet.
>
>
>2) Vilka krav pa timmar har man pa de storre bolagen i Sverige for
>tillfallet?

C:a 12-1500 timmar totalt och 250 twin
>
>
>3) Jag har hort att timmkraven sjunker och antal arbetstillfallen okar
>stammer det? Det gor det i USA ialllafall.

Det stämmer även här. Det går åt rätt håll.
>
>
>4) Vi funderar pa att ta ATPL licens i England (CAA), rekommenderar du
>det? Vilka fordelar kan det ge om man bara vill verka i Sverige?

Ett sådant cert är bra. men håll koll på om du konverterar och blir K-märkt.
Då får du inte ta ett JAR-cert, utan du blir låst till kärror registrerade i
England (UK). Blir du K-märkt i Sverige så blir du låst till svenska kärror.

Lycka till och tack för info om USA-skolan.
Christer Lundholm

Från: Andreas Nilsson
Till: lundholm@skyways.se
Datum: den 22 mars 1998 13:13
Ämne: Flygcertifikat/Trafikflygare

Hej Christer!
Mycket tack för inspirerande läsning.
Jag heter Andreas,det skulle hjälpa mej och min nattsömn om jag kunde
få hjälp att få några frågor angående tillvägagångssätten för att slutligen bli pilot besvarade
av ett proffs.
Vägarna tycks vara hur många som helst, och då också oron för att
välja fel väg och lägga pengarna på "fel" utbildning.
Jag läste att du hade gått den långa vägen och jobbat samtidigt, finns det
några trafikflygarkurser som innefattar allt och är förlagt
till kvällstid alt helger?

>Ja och nej. Det finns mindre skolor som kör kurser i IFR och kanske även kurs till trafikflygare CPL, men ingen som går hela vägen. Den kursen är så krävande, så den kräver heltid. Då kan man inte jobba parallellt.

När du menar jobba paralellt med utbildningen kan man då ha kvar sitt nuvarande jobb eller
menar du att ta lite ströjobb som pilot mellan kurserna?

>Jag menar att ha ett ordinarie jobb vid sidan om flygningen.
Hur lång tid tar det att gå den vägen?

Takten styr tiden, så det är svårt att säga. Kanske två år eller mer.

Hur lång tid tog det för dej?

>3 år, men då hann jag med att bli flyglärare oxå.

Om man tar flygcertifikat först på tex barkarby och sedan kämpar ihop lite pengar
för att gå trafikflygarkurs på Bromma flygskola, har jag då någon nytta av flygcertet
eller kommer man att få börja om från början och då bekosta flygcertet igen?

>Du tar med dig utbildningen till nästa skola och behöver inte göra om det du har.

Eftersom jag är nybörjare på detta område så vill jag skaffa mej så mycket information
som möjligt och vill därför gärna ha svar på lite dumma frågor som följer!
Hur mycket kostar det ungefär att hyra plan per timme (mod 4-6 pers)?

>500 - 1500 kr/flygtimme

Hur mycket flygtimmar behövs det för att hålla ett privatcert?

>C:a 10 timmar.

Kan man tillgodoräkna sig flygtimmar från "privattiden" när man i framtiden
söker jobb som trafikflygare?

>Svar ja

Vad betyder egentligen dessa förkortningar och vilka krävs för att få
flyga trafikflyg?
PPL, CPL, I, ATPL, IFR, PFT, A-cert, B-cert, JAR-FCL, AB INITIO

PPL=Private pilot license
CPL=Commercial pilot license
ATPL=Air Transport pilot license
IFR=Instrument Flight Rules
PFT=Periodisk flyg träning
A och B-cert är samma som PPL och CPL
JAR-FCL Joint Aviation Rules - Flight Crew Licensing
AB INITIO= Utbildning i ett svep till CPL+twinengine med ATPL-teori

Du kan köpa en bok på KSAB Bromma med alla förkortningar och fraser inom flyg. Den har nyligen kommit ut och är mycket användbar.

Ha de
Christer Lundholm

Från:
Till: lundholm@skyways.se
Datum: den 25 mars 1998 17:23
Ämne:


>Hej och tack för att du har gjort en så fantastisk sida.
>När jag rullade upp och ner på din sida läste jag en hel del, men jag såg
>också att du hade skrivit att det finns mindre skolor som kör kurser i IFR
>och kanske även kurs till trafikflygare CPL, men ingen som går hela vägen,
>men vad är hela vägen? Menar du att det inte finns någon utbildning i de
>mindre skolorna där man kan få alla certifikat som behövs för att kunna
>flyga de stora JumboJets?


Med hela vägen menar jag ATPL-teori och B+I tvåmotor.
Bara de stora kan erbjuda ATPL-teori.


>Men det finns ju en liten skola som snart blir studiemedels berättigad i
>Göteborg och skolan heter Svensk Pilot Utbildning AB. Där utbildar dom
>piloter ifrån a-certare till
>B-cert, 1+2motor, ATPL, simulator, mörker-instrument utbildning,
>trafikflygar utbildning,
>privatflygarutbildning och d-teori enligt flyglärarna där. Dom sa även att
>dom hade hittils bara hade utbildat ca 10 elever till trafikflygare för att
>skolan är ny, men dom hade redan fått jobb efter ca två månader.


Jo de får väl räknas till de stora nu.

>
>Dom har även en hemsido adress på:
>
>http://www.ksak.se/Klubbar/ChalmersFK/Spu.htm


Tack för tipset.


>
>
>Kan du ge mig 10 goda råd till varför jag ska välja Bromma flygskola för
>att jag känner inte skolan så blir jag jätte, jätte nöjd*FNISS*


Bor du i Göteborg tycker jag du ska ta Göteborgsskolan.


Christer Lundholm

Från: jonyl@fmv.se
Till: lundholm@skyways.se
Datum: den 27 mars 1998 13:26
Ämne: Malmö Aviation!


>          Tack för ditt hemsidetips Christer!
>          Efter att ha surfat på din hemsida så hittade jag din länk
>          till MA's annons om styrmän. Jag sökte och blev kallad till
>          2 intervjuver, matteprov, engelskaprov,
>          simultankapacitetsprov, personlighetsanalys och
>          simulatortest.
>          Jag blev uttagen! Jag börjar hos Malmö Aviation den 24
>          april! Först blir det teknisk kurs i england 2veckor sedan 4
>          veckor bolagskurser hemma och sedan 2 veckor simulator i
>          england. Sedan blir det route-training. Lönen ligger
>          någonstans runt 20 så jag kommer inte "gå ner" i lön.
>
>          Jag hör av mig mera när jag vet mer!
>
>          Vi syns i luften!
>          Johan


Grattis. Turgubbe.
Vilket flyt. Ja hör av dig så jag vet det senaste.
Christer Lundholm

Från: Fredrik Polberger
Till: lundholm@skyways.se
Datum: den 29 mars 1998 21:34


>Hej Christer!
>
>Tackar så mycket för din hjälp på vägen. Jag har nu i princip beslutat
>mig för att satsa på yrket.
>
>Undrar bara över några saker: Att samla flygtimmar i USA sägs vara
>enkelt - stämmer det att man kan "dubbellogga", dvs tillgodoräkna sig
>flygtid då man sitter bredvid?


Antingen är du instruktör - lärare. Då får du logga tid i högersäte. Eller
så flyger du i ett flygplan med godkänt tvåpilotsystem. Då ska det framgå av
manualen för flygplanet att det förhåller sig så. I det finns det alltså en
kapten och en styrman. Båda loggar flygtid, men styrman får inte
tillgodoräkna sig mer än hälften för minimikravet på timmar för att ta ett
D-cert. (Svensk regel).


>Hur går det egentligen till - får man
>flyta taxiflyg i USA med ett svenskt cert?


Nej, måste vara amerikanskt.


>Hur mycket kostar det i USA
>jämfört med i Sverige per flygtimme?


Olika, men halva kostnaden bör man kunna hitta.


>Ett annat alternativ jag funderat
>över är Australien där det råder brist på piloter. Hur ser du på detta?


Skulle jag själv vilja prova. Vet tyvärr för lite, för att kunna ge några råd.


>
>Om jag påbörjar utbildningen på Sturup som är uppdelad i kurser, dvs
>först betar man av A-certet och sedan går man vidare med B etc. Alltså
>inte ett helt utbildningspaket som på Bromma. Hur fungerar detta om jag
>inte har påbörjat  t ex D-teorin innan de nya EU-reglerna träder i
>kraft? Eller ännu värre, om jag inte påbörjat B-certet? Får jag läsa
>enligt de nya reglerna då?


Ja, då blir det separata kurser. Men det kommer att bli rörigt i övergången, så lyssna med skolan. De lägger nog upp kurserna efter hur regelverket ändras. De vet redan nu vilka regler som gäller när, så de har säkert en plan att gå efter.


>
>Finns det någon nyhetsgrupp på nätet för piloter?


Med säkerhet. Det finns grupper för allt. Dock inget som jag har intresserat mig för.


Lycka till
Christer Lundholm

Från: glenn
Till: lundholm@skyways.se
Datum: den 30 mars 1998 07:11
Ämne: konvertering


>Hej jag har ett par frågor som du kanske kan hjälpa mig med.
>Jag har skrivit till dig ett antal gånger och alltid fått ett bra svar
>tillbaka.
>Jga heter Glenn och studerar i San Diego.
>Jag ska förmodligen konvertera i agusti.
>Men jag har hört att alla ska behöva konvertera till eu cert i juli 99.
>Stämmer det och berör det dig också?


Det stämmer, då påbörjas utbytet. Sedan pågår utbytet under några år. Det finns ett slutdatum, då alla ska vara utbytta. Kommer inte ihåg nu när det var dock.


>Jag undrar om du har någara kontakter i afrika eller kanada där det ska
>vara lätt att få jobb och bygga flyg timmar.
>Jag kommer att ha 285 varav 50 multi.
>Jag har hört att det ska vara lätt att få jobb i afrika och lönen ska
>vara ganska bra. Berätta om du har några erfareheter


Den enda kontakten jag har är Åke Jansson, Lindönäs, Vallentuna. Han äger ett företag i f.d. Zaire. Men det är visst i döende p.g.a. dåligt med jobb.


>Om jag ska söka joob via internet med mina kvalitikationer vad ska jag
>söka på då. Jag flyger vadsomhelst närsomhelst varsomhelst.
>Vart kan man få kontakter och info rörande lediga jobb i världen?


Om jag hade färdiga svar på denna fråga skulle jag kunna göra en förmögenhet. Det är den vanligaste frågan en nyutexminerad pilot ställer. Den bästa platsen är nog där du är - i USA. Bli instruktör.

Lycka till
Christer Lundholm

Från:
Till: lundholm@skyways.se
Datum: den 30 mars 1998 16:48
Ämne: TFHS


>Toppen sida?
>Betyg 10++ /10
>En sida som är mycket viktig även bland oss unga.
>Hej jag heter x och har en vänn som också vill bli trafikpilot och han
>undrar om han kommer in i TFHS. Han är 16 år gammal och är 165cm lång och
>väger 69kg och det är ganska mycket i  förhållande till hans längd och han
>är även lite klen och mullig. Vad skall han göra för att komma in i TFHS i
>Lund, man måste ju vara muskellösare och får man vara klen?
>Men han har god syn och inte sjuk eller har ingen sjukdom och tar inga på
>medeciner.
>Alltså så har han en hel frisk kropp som måste tränas till.
>Övrig så har han Mvg i Matte och Vg i Fysik och i Engelska och resten av >hans ämnen Godkänt. Kräver dom högre betyg?
>Är det svårt att komma in i TFHS.
>Får man vara klen?
>Tycker du det är värt att satsa på TFHS?
>Hälsningar x


Tack för berömet.
Jo nog kan man vara klen och pilot. Har man bra betyg överklassar det muskler. Dagens piloter är mer systemoperatörer än muskelflygare. Sen är det ju så att muskler kan man skaffa sig lätt men hjärnmuskler är mer svårtränade.
TFHS är en skola som är populär att söka till, därför att den är gratis bl.a. När många söker kan man höja kraven, eftersom det råder konkurrens. Av tusentals sökande är det bara några tiotal som kommer in. Så, ja, det är svårt att komma in.
Men den som inte försöker kommer garanterat inte in. Försök.

Lycka till
Christer Lundholm

Från: Anders Dahlberg
Till: lundholm@skyways.se
Datum: den 30 mars 1998 18:14
Ämne: Sverige är nog bäst iallafall!


>Hej Christer! Tack för din fina sida.
>Jag läste en annons från NAIA i dagens DN och kände då att nu måste det f*n
>bli av med en utbildning, USA eller Sverige.
>Kom att tänka på din hemsida som jag besökte första gången i dec-97 där du
>berättade om svårigheterna med att konvertera amerikanskt cert efter juni
>99. Efter att ha läst din FAQ sida så tror jag att USA blir ett för
>krångligt alternativ men iden att bygga timmar i USA är briljant.
>Själv så har jag insett att mitt hopp står till att komma in på TFHS. Jag
>har klarat första gallringen och väntar på nästa. Att själv betala en
>ab-initio utbildning på tex Bromma avskräcker med tanke på lånebehovet.
>Om jag inte kommer in på TFHS så för man nöja sig med att flyga privat men
>det är väl inte så illa heller. Det är ju kvaliten på flygningen och inte
>kvantiteten som räknas.
>
>Anders
>


Hej Anders Kul att du gillar mina sidor. Det sporrar till att fortsätta. Men ge inte upp om du missar TFHS. Du kan ju jobba parallellt och ta cert efter cert. Spara den tunga biten till sist - tvåmotor. Den biten tar du när du insett att detta är något att satsa på och karriären inte har tagit en annan vändning.
Det där med kvalitet kontra kvantitet har du fattat rätt. Börja med precisionsflyg (se en annan av mina sidor), det är kvalitet. Om du flyger 20 timmar precisionsflyg per år så ger det mer erfarenhet än 200 timmar reseflyg/stjärtsvängar.
Välkommen i tävlingsgänget.

Christer Lundholm

Från: milad yazdi
Till: lundholm@skyways.se
Datum: den 23 mars 1998 12:42


>Hej Christer!
>Tack för en trevlig och värdefull sida.
>Det är skönt att veta att det finns någon som har svar på de flesta
>frågor som dyker upp om flygutbildning.
>För det första undrar jag hur mycket du tjänar, i siffror tack!!
>Jag har bestämt mig för att utbilda mig i USA , eftersom jag tänker
>stanna kvar där.
>Det finns en kunsultföretag i Stockholm som heter Aviator International
>och är specialicerad på flygutbildning i USA.
>Den kille som jag har pratat med där heter Stefan Jonsson och han
>rekommenderade att om man ska utbilda sig som pilot i USA ska man gå i
>en ackrediterad skola.
>Därför rekommenderade han TISA (tyler international school of aviation).
>Där har dem en ATP utbildning där man får 1250 timmar tvåmotorigt och
>250 enmotorigt där man sedan får göra en uppflygning för en ATPL.
>Utbildningen kostar 55000$, tycker du det är värt det?
>Är flygutbildning en krävande utbildning?
>Hur långt tid tar det från en grundutbildning till dess man får jobb på
>tex American Airlines?


Hur mycket jag tjänar - mja är inte det lite privat?
Okejrå c:a en halv mille om året. Plus en del traktamente å sånt. Men då är
jag instruktör å dom tjänar ju lite extra.

55000$ - ja, därför att det går snabbt - nej, det är inte billigt och kräver en stor penningpåse.

Ja flygutbildning är krävande - men det är för att preparera för ett krävande jobb.

American Airlines - har du grönkort för USA så, sisådär 3 - 5 år.

Christer Lundholm

Från: tuna@altavista.net
Till: lundholm@skyways.se
Datum: den 23 mars 1998 16:35


>Hej!
>
>Vet du hur man kan bli reklamflygare ?
>vilka firmor som flyger reklamflyg i stockholm ?
>Vad dom har för krav på piloterna ?
>Om det är ett heltids jobb eller ett extra knäck...?

Genom att kontakta de företag som sysslar med sådant - om du har ett B-cert.
Vilka företag? Jag är inte så uppdaterad just nu. Det ändras mycket i den branschen, men jag vet att Alm-air på Barkarby gör det och han kan nog säga dig vilka övriga som finns i branschen.
Svår fråga om krav. Några hundra timmar på typen och B-cert. Kanske.
Det är nog extraknäck. Bara vackra dagar. Men är du en jävel på att sälja reklam så blir det heltid.

Christer Lundholm

Från: TOMAS BERG
Till: Kapten C. Lundholm,Skyways
Datum: den 31 mars 1998 23:14


>Hej Christer !
>
>Tror du att det i dagens läge går att med sparade pengar
>ta ett cert i taget och när jag fixat B-cert finansiera resten(I & 2motor)
>med att jobba med att köra reklamsläpp,rundflyg
>och liknande ??(Går det att få såna jobb ?? i Stockholm trakten alltså...)
>Det vore inte så dumt tycker jag,samla flygtid,enmotor men ändå,flygtid
>till den totala potten.
>
>Tacksam för ett e-mail !!
>
>Mvh Tomas

Inte omöjligt. Men det bygger mycket på personliga kontakter.
Prata med någon som har sådan verksamhet.

Christer Lundholm

Från: Christer Dahlberg
Till: lundholm@skyways.se
Datum: den 2 april 1998 02:22
Ämne: Utbildning


>Hej Christer!!
>
>Läste din väldigt intressanta hemsida och blev ännu mer inspirerad att
>sök någon pilotutbildning. Hade först siktet inställt på USA men nu
>läste att det blir problem med konverteringen så jag siktar nog in mig
>på någon svensk utbildning nu. Men jag har lite frågor:
>
>1. Hur finansierar man enklast sin utbildning?! Hur mycket behöver det
>kostar ungefär?!
>
>2. Hur lång är utbildningen som kortast?!?
>
>3. Jag har haft ett diskbråck tidigare. Är det något hinder för att
>bli antagen till en pilotutbildning?!
>
>4. Ungefärlig ingångslön?!
>
>Har säkert fler frågor men jag kommer inte på någon just nu!!

1. Enklast tar man ut på bankboken.:-) Nä men lån är enkelt i början.
Men 3-400.000 blir tufft att betala tillbaka.

2. Teoretiskt kan man kanske klara certen på 6 mån. Men du behöver flygtid
sedan.

3. Nej tror jag ej är problem.

4. På Skyways 12000. Andra bolag har 15-20.000.

Christer Lundholm

Åter till Flygyrkessidan. Uppdaterad 1998-05-18 av Christer Lundholm