Vägen över StocksundDen gamla landvägen mellan Stockholm och Roslagen gick över Stocksundet. Vägen är utritad på kartor från 1716 och framåt. Under 1600-talet passerade man sundet med färja. En av dagens vägar i Stocksund heter Bengt Färjares väg till minne av en färjkarl. På denna 1600-talskarta passerar 1716 byggdes den första bron över Stocksundet. Den var en flottbro, gjord på flottar av hopbundna stockar. På precis samma ställe lades senare broar, inritade på kartor från 1700- och 1800-talen. Bron gick att öppna på ett ställe för att släppa fram skutor. På en karta från 1809 nämndes en färja, men det kanske var tillfällig färjetrafik då bron reparerades. Flottbron lär nämligen ha blåst sönder i stormar flera gånger, och 1815 respektive 1817 är åter en flottbro markerad. Ännu på 1863 och 1902 års kartor är en flottbro utritad, mellan nuvarande Alnäsvägen och Bengt Färjares väg. Men mot slutet var det en fast bro byggd på pålar. Karta med flottbro från 1863 1932 byggdes en modern högbro där Roslagsvägen går nu och den sista gamla bron revs år 1958. Det intressanta är att all landtrafik tycks ha passerat över exakt samma ställe i århundraden. Därför kan dyk under den gamla brosträckningen leda till fynd. Brofästena finns kvar så det är lätt att hitta platsen. På norra sidan finns även den gamla vägkrogen från 1700-talet kvar, numera bilverkstad. Där lär ha festats ordentligt förr i tiden. Sundet är 100 meter brett. DykDen 10 april 1994 genomfördes två dyk. Varje dyk bestod av ett dykpar som gick ned vid ena brofästet, sakta gick på kompasskurs över botten till det andra brofästet. Där gick dykparet upp till ytan, kontrollerade positionen och återvända till startpunkten med ny kompasskurs. Dyken gav följande resultat: Återstående frågor– Varför fanns inte fler gamla fynd? Per Åkesson studentrapport i marinarkeologi 1994 Källor
Vidare läsning |