Gör Hollywood bra filmer?
Den typiska Hollywoodfilmen har: Snabba klipp med förutsägbar och ofta osannolik
story, ytliga stereotypa rollfigurer med vackra ansikten, antingen är man god eller ond, inget
budskap, inget svårt, inget naket, inget kontroversiellt ingen samhällskritik och inget bestående
intryck. Vad är nöjet med en förutsägbar film? Är amerikanarna så dumma att de inte hajar vad som
kommer att hända i nästa scen?
Hollywood har så mycket pengar och gör så mycket larv med eller utan dyra specialeffekter. Jag
liknar detta vid lättsmält skräpmat. Jag läser hellre en BOK än en serietidning. Jag ser hellre en
FILM än bara en vanlig Hollywoodrulle. En bra FILM ska beröra!
Den typiska Hollywoodfilmen har fortfarande en plats att fylla som lätt underhållning. Det är inte
dåligt. Jag älskar också IQ-befriade filmer som Ben Hur, Star Wars, Terminator 2
och, vissa men inte alla, filmer av Spielberg. De är mästerverk i sin genre, trots att de följer det
typiska mönstret. Men det måste få finnas alla sorter. Alla Hollywoodfilmer följer inte heller det
typiska mönstret. Dansar med Vargar har i alla fall nåt slags budskap. Och Woody Allen bryter
förstås mot mönstret, men han filmar inte heller i Hollywood.
Jag tycker den typiska Hollywoodfilmen har blivit för dominerande. Vi präglas av ett ytligt
snabbkonsumerande och fördummande kulturmönster. Leve fransmännen som vill införa kvoter mot
Hollywood! Och filmmusik ... filmmusik som ibland ironiskt motsäger bilden, i stället för att
understryka bilden på förutsägbart sätt.
Jag förstår att filmproduktion är en kommersiell verksamhet som måste gå runt. Men det måste
finnas plats för konst, att producera kvalitetsfilm. Eventuellt med statligt understöd. Jag vägrar
att tro att allmänheten vill ha bara underhållning. Ge filmen en chans att vara konst, snarare än
produkt!

Per Åkesson, 1996
I
am Legend
I början av 2008 låg denna film på besökstoppen och hade fått bra kritik,
så jag såg den. Stor besvikelse! Urfånig story. Jag har inget emot
övernaturliga historier, bara de berättas på ett trovärdigt sett. Men detta:
Efter en epidemi har jordens befolkning förvandlats till två läger: de Goda
(Will Smith &co) och de Onda.
Tittaren får se hur den "Gode" Will Smith är en knäppgök som kör som en
galning på Manhattan i en gammal veteranbil för att jaga rådjur, utan att det
förklaras. Om han verkligen vill jaga rådjur finns enklare sätt.
De Onda å andra sidan är zombier som endast går ut på natten. De är starka,
fula och dumma. Jag misstänkte att de representerade vissa amerikaners nidbild
av muslimer, så jag satt och hoppades att de stackars "Onda" skulle vinna. Men
kan man tänka sig, de "Goda" vinner till slut. Att se denna film är inte ens
ytlig underhållning, bara slöseri med tid.
Lukas Moodysson
Den svenske regissören tycker att amerikansk film mest består av "propaganda, pengar och
en hjärndöd underhållning som sällan handlar om vare sig konsten eller det verkliga livet".
Citerat ur DN 27 april 2003 och Los
Angeles Times 18 april 2003.
Daniel
Cohn-Bendit
Den kände tyske miljöpartisten uttalar sig i Svenska Dagbladet den 4 augusti 2002:
– Den amerikanska kulturhegemonin måste bekämpas. Inte för att Hollywood och den
amerikanska livsstilen skulle vara sämre än den europeiska. Problemet är att världen riskerar att bli
endimensionell. Och det är ett hot mot mångfalden och demokratin.
Cohn-Bendit vill därför att EU inför kvoter för amerikanska filmer, inte för att
befria Europa från USA:s inflytande utan för att skapa villkor för kulturell samexistens.
Intressant...
Dåliga filmer får Oscar
Våren 2000 var jag nyfiken på American Beauty, som just hade fått 5
Oscar. Jag förväntade mig åtminstone en stunds underhållning. OK,
visst var det underhållning och en del skojiga scener. Det handlar om en kontorsslav som gör uppror i
god Dilbertstil för att därefter bli kär i dotterns kompis och osams med knäppa grannar. Men i stort
sett var det för mig ett hopkok av amerikanska mellanklassneuroser och dito fördomar. Skildringen
kändes ytlig, påklistrad och jag hade svårt att engagera mig. Jag hade åtminstone stillat min
nyfikenhet på en film som fått 5 Oscar.
Tvångsanglicismer
Tvångsanglicismer kallar jag filmer där icke engelsktalande skådisar tvingas tala
engelska. Tre exempel är Andarnas hus, Chocolat (utspelas i Frankrike) och Jag är
Dina (utspelas i Norge). Samtliga är europeiska samproduktioner. Film är dyrt och jag förstår att
de valde engelska för att nå en stor marknad. Men jag tycker att resultatet känns konstigt.
Exempelvis en scen i Andarnas hus (utspelas i Chile där man snackar spanska) där ett gäng
demonstranter bar på skyltar där till och med texten var på engelska! Skådespelare talar
bäst sina modersmål. Engelskan blir klumpig om den inte är flytande. Vid nästa samproduktion hoppas
jag det går att använda autentiska språk och lösa resten med hjälp av dubbning för olika marknader.
Dagens videoteknik
Dem gamla tidens TV-teknik var hopplöst underlägsen vad gäller bild- och
ljudkvalitet. Vi hade tjocka apparater och sändningarna var analoga. Den europeiska standarden hette PAL, som innebar att 625 linjer ritades upp. Varje linje
hade en horisontell upplösning på ungefär 400-425 ”punkter”. En liten elektronstråle svepte över
bildrutan 50 gånger per sekund och ritade bilden. Men strålen tog bara varannan rad,
så det
var endast 25 gånger per sekund som en ny bild visades. Med andra ord, dålig upplösning och mycket
flimmer. Det var ett gott skäl att vägra se film på TV. Med dagens teknik är
allt bättre.
Några personliga favoriter
- Eternal Sunshine of the Spotless Mind, 2004. Historien berättas
icke-linjärt på flera medvetandenivåer, avancerat berättande!
- The Pianist. Roman Polanski, 2003, om att överleva
- Ryska arken. Alexander Soukorov, 2002, hela filmen gjordes i en
tagning i Vinterpalatset
- Amélie (Jean-Pierre Jeunet, 2001, fransk underbar surrealism)
- Memento (USA 2000) Hela historien berättas baklänges!
- Battle Royale (Japan 2000, obehaglig fantasi om ungdomar som
utrotar varandra)
- Matrix (3 delar gjordes 1999-2003) Historien berättas på
flera medvetandenivåer. Strunt i det ologiska och
"orealistiska" och fåniga
boxningsmatcher. Det är en historia full av referenser till kulturhistoria, filosofi och psykologi.
Slutstriden i tredje filmen kan jämföras med spartanernas försvar av Thermopyle år 480 f.Kr.
- Buena Vista Social Club (Wim Wenders 1999, fantastisk musik)
- The Truman Show (Jim Carrey 1998, temat påminner om Vonneguts
Slakthus fem)
- Titanic (James Cameron 1997, Hollywoodfilm där specialeffekterna är svåra att slå)
- Contact (1997, oväntade rymdresor baserade på bra bok av Carl Sagan)
- Bean (1997, Rowan Atkinson gör en tavla)
- Forrest Gump (1994, IQ är inte allt)
- Meeting Venus (István Szabó om oss européer som älskar att hata varandra, 1991)
- Delicatessen (1991, franska kannibaler)
- Cyrano de Bergerac (1990, Gérard Dépardieu i högform)
- Himmel över Berlin (Wim Wenders med äkta änglar, 1988)
- Gå och se / Idi i smotri (Elem Klimov 1985, vidrig skildring av
tyska övergrepp i Vitryssland)
- Amadeus (Milos Forman 1984, fin musik
& filmad i originalmiljöer, bäst var filmen i Tyskland med dubbat ljud
så stackars Mozart slapp prata amerikansk engelska)
- Diva (Jean-Jacques Beineix, 1981)
- Le coup du parapluie. Frankrike 1980, oslagbar humor med Pierre Richard
- Blues Brothers (John Belushi 1980, skön svart musik, bra skådisar & skojiga biljakter)
- Die Blechtrommel / Bläcktrumman (efter Günther Grass 1979, ja man kan vägra
att växa upp)
- Picassos Äventyr (1978, fullt med småskämt av Gösta Ekman & Fleksnes)
- The Groove Tube (Ken Shapiro 1974, provokativ satir om TV-underhållning)
- Cabaret (Liza Minelli 1972, efter bra bok av Christopher Isherwood)
- Yellow Submarine (Beatles 1968, kärlek & musik besegrar ondskan till
psykedeliska bilder)
- Zorba (Anthony Quinn 1964, kulturkrock och underbar musik)
- Den Tredje Mannen (Orson Welles med suggestiv strålkastarbelysning, 1949)
- Barnen från Paradiset (Marcel Carné, Frankrike, 1944)
- Baron Münchhausens Äventyr (Tyskland 1943, fin färgfilm med Hans Albers utan
nassepolitik)
- Moderna Tider (1936, Chaplin i högform)
- Intolerance (W D Griffith, 1916, humanistiskt budskap som håller ännu)
... samt det mesta av Hasse & Tage, Pedro Almodovar, Federico Fellini, John Cleese/Monty Python,
bröderna Marx, Jean Renoir, Stanley Kubrick, Peter Sellers, Krzysztof Kieslowski, Luc Besson, Zhang
Yimou, Mel Brooks, Tony Gatlif och Woody Allen.
Dessutom gillar jag vissa filmer av Lars von Trier, Ethan & Nathan Coen, Emir Kusturica, Ingemar Bergman och
Alfred Hitchcock.
Vidare läsning
Fri bio
Filmdatabaser & recensioner
Film online
Har
du konstruktiva synpunkter på detta? Sänd gärna ett mail. Observera att jag
inte är en professionell filmvetare. Allt detta är spontana åsikter.
publicerad i Legatus Mensae 1/96, reviderad
april 2014Klicka på de snälla fiskarna för att gå tillbaka

|