Do you want to see this page in English, click here .
Den här sidan har besökts
Detta är de tre grenar som är nära besläktade, då de alla handlar om flygning med precision.
VM-tvåan Mats Warstedt beskriver VM 1996 i Texas.
Svenska landslaget presenteras.
Länk till Airsport där du kan hitta en tävlingskalender bl.a.
Vill du arbeta med kursen on-line eller ta en titt på innehållet i förväg så har du länken här.
Claes Magnus Johansson har ställt sitt egenutvecklade beräkningsprogram till Ditt förfogande. Hämta hem zip-filen här. Packa upp och kör dina beräkningar. Bra när du vill träna beräkningar eller få en bana kontrollerad. Beskrivning till hur du använder programmet finns i Precisionsflygkursen ovan.
19 piloter deltog i tävlingen dvs landslagen från de Nordiska länderna.
Från Danmark deltog 4 piloter medan de övriga länderna deltog med 5
piloter.
Tävlingsformen som omfattar "Flightplanning, Navigation, Observation,
Time keeping and different forms of landings" ställer piloterna inför en
mycket svåra uppgifter.
Under öppnings ceremonin på fredags kvällen medverkade Rolf Björkman KSAK:s generalrekreterare som öppnade Mästerskapstävlingen. Jörgen Danielsson f rån Eskilstuna kommun som också medverkade hann med att ge deltagarna en bra bild om Eskilstunas historia, industri, infrastruktur, turistattraktioner samt inte minst flygets roll i Eskilstuna.
Utefter banan som var ca 16 mil lång fanns det 7 fotomål som skulle
upptäckas.
Det fanns 8 dukmål dvs symboler som lagts ut på marken och som skulle
upptäckas.
Banan innehöll 7 brytpunkter varav en del var mycket svåra att upptäcka
för piloterna.
Utefter banan fanns totalt 10 tidkontroller varav 8 var hemliga.
Varje sekunds avvikelse ger 3 straff poäng varför tidhållningen är
mycket viktig.
Banan som lagts av ledningsteamet Harry Johansson Sven Bachler och Pär
Ekman hade genomgående en bra och hög svårighetsgrad vilket efter
tävlingen också uttalades av de tävlande.
Segraren Håkon Fosso Norge som blev Nordisk mästare med tot 57 poäng
imponerande med att finna samtliga dukmål, samtliga fotomål och samtliga
brytpunkter.
Jan Olov Friskman Sverige som kom på andra plats med totalt 120 poäng
Friskman gjorde dock den bästa navigeringen med 36 poäng vilket betyder
totalt 12 sekunders sammanlagt fel på de 10 tidkontrollerna. Extremt bra
resultat i den kraftigt turbulenta vinden.
På 3:e plats kom Hannu Halonen Finland med 144 Poäng
På 4:e plats Hans Birkholm Danmark med 149 Poäng
Jan Olov. Hannu och Hans är alla anställda av SAS eller av SAS ägda
flygbolag.
Vi som flyger SAS kan därför göra det med vetskapen om att dessa
flygkaptener dels kan precionslanda och dels navigera även om det måste
ske med bara karta, kompass och klocka.
I landningstävlingen segrade Anders Hellström Sverige med 6 poäng. Detta
betyder att han landade 3 meter plus från nollzonen två gånger - bra
gjort i den hårda sidvinden.
Samtliga Nordiska länder var alltså och kämpade i toppen. Detta lade
grunden för en mycket trevlig atmosfär under den avslutande banketten
som avhölls på Golfhotellet som under den nya regimen ordnat allt till
det bästa.
De Nordiska lagens förmåga att sjunga blev liksom en förlängning av
tävlingen under intagande av den goda maten.
Synd bara att man inte förstår Finska. Deras sånger var njutbara och
framfördes under kraftfullt kroppsspråk.
Dock vann den Danska gruppen sångtävlingen tror undertecknad. Detta
trots att tävlingsledaren Harry förstärkte det svenska bidraget med
dragspelande.
Vid prisutdelningen medverkade Nina Jarlbäck Eskilstuna kommun med att
dela ut alla de merit tyngda pokalerna samt att ge och ta emot kramar
från alla piloterna. En riktig "work out" blev det.
Den Nordiska mästaren Håkon Fosso vann "The KSAK Trophy"
Anders Hellström vann landningstävlingen och tog därmed "Prins Henriks
Trophy".
Jan Olov Friskman vann navigeringstävlingen och erhöll "The NAK Trophy".
Sveriges lag var det bästa teamet totalt och vann "The SAS Trophy".
Sveriges lag var också bäst i landningstävlingen och vann "The
Icelandair Trophy"
Finland var bästa laget i navigerings tävlingen och vann "The Finnair
Trophy"
Svenska laget bestod av:
Jan Olov Friskman
Anders Hellström
Arne Nylén
I Finska laget ingick:
Hannu Halonen
Jyri Ruokonen
Aki Suokas
I Norska laget ingick:
Håkon Fosso
Bror-Eric Hjulstad
Björn Ström
Det danska laget bestod av:
Hans Birkholm
Hans Möller Hansen
Dagmar Theilgaard
KSAK:s general sekreterare Rolf Björkman hedrade NM tävlingen med sin
närvaro samt tackade alla piloter, och de 35 funktionärerna för bra kamp
och ett utmärkt arrangemang.
Eskilstuna kommuns representant Nina Jarlbäck tackades för att man
visade att Eskilstuna inser att flyg och en flygplats med aktiviteter är
viktiga för en expanderande kommun.
Nästa år 2000 kommer Världsmästerskapet i precisionsflygning att
arrangeras i Västerås som den största aktiviteten under Flygets år då
KSAK fyller 100 år. I samband med detta kommer Eskilstuna flygplats med
det utlovade grässtråket att komma väl in i bilden som alternativ
träningsflygplats under de 2 veckor som VM tävlingen pågår.
Harry Johansson
Resultat från SM, NM och EM i precisionsflygning 1999 kan du hämta från
denna plats.
Här får Du några JPG-bilder som innehåller resultatlistor från EM och NM, samt en Word-fil
som innehåller SM-resultaten.
RAPPORT FRÅN EM
av Claes M Johansson
Tjf Lagledare
Hej,
Minirapport fran EM nedan. Nyss hemkommen.
Tjeckerna detroniserade Polackerna. De gjorde bra ifrån sig men utan ett (i
mitt personliga tycke) väl oresonligt tillämpande av hjullåsningsregeln
hade resultatet blivit annorlunda. Polackerna dömdes ohjälpligt bort av
hårda domare och omutlig jury. Mindre snyggt var att samma dommare inte såg
två stjärtkrokar. Idealtider for tidskontroller var sorgligt nog beräknade
pa 0.1 nm när och det blir ju lite fel. I övrigt väl arrangerat - om än vi
kände oss lite uppskörtade.
Våra egna insatser får förhoppningsvis betecknas som acceptabla - men det är forstas bittert att göra ett avläsningsfel pa navskivan som kostade bronsplatsen!
Erling hade väderproblem på ditvägen och hann inte träna tillräckligt.
Anne Lindholm stöttade som biträdande lagledare.
Glädjeamnen: Claes bäst pa tidshållningen i naven (men 65 beräkningspr).
Claes 4. och Erling 10. på landningarna.
Resultat:
1 Frantisek Cihlar CZE 124
2 Milos Fiala CZE 127
3 Ryszard Michalski POL 175
4 Petr Opat CZE 199
5 Bror-Eric Hjulstad NOR 231
6 Petr Touzimsky CZE 234
7 Claes M Johansson SWE 240
8 Robert Verbancic SLO 242
9 Lubos Stovicek CZE 260
10 Haakon Fosso NOR 266
11 POL
12 POL
13 POL
14 POL
15 GBR
16 Erling Lindholm SWE 394 pr
Lag
1 CZE
2 POL
3 AUT
4 FIN
5 GBR
6 SVK
7 SUI
Obs! Flera nationer saknades. SWE och NOR endast två piloter - ej lag.
Trötta äalsningar
Claes
TÄVLINGSREGLER kan rekvireras från FLYGSPORTFÖRBUNDET (FSF) anslutna till RIKSIDROTTSFÖRBUNDET (RF) eller från Motorflygförbundet, KSAK, Bromma.
FAI står för FEDERATION AERONAUTIQUE INTERNATIONAL (FAI) . Detta är vår internationella organisation för flygsport.