Littera Nr: |
Lok- slag. |
Axel- ord- ning. |
Cylin- der dia meter |
Slag- längd i mm |
Drivhjuls- diameter |
Drag kraft i ton |
Netto Vikt i ton |
Brutto vikt i ton |
Längd i meter |
*A* | Snäll | 2-B-1 | 500 mm | 600 | 1 880 mm | 6,20 | 60,20 | 106,8 | 19,52 |
kännetecknas av en stor ångpanna, stora drivhjul och jämförelsevis små tvillingcylindrar, belägna mellan ramarna, samt axelanordningen 2-B-1.
* Lok med denna axelställning benämnas med ett amerikanskt namn Atlantic och äro avsedda att framföra snälltåg med stor hastighet.
* Den största tillåtna hastigheten vid statens järnvägar, 90 km per timme, är t.o.m. för liten för att lok litt. A skall kunna utveckla sin största effekt.
* Ångpannan är beräknad och byggd för 13 kg ångtryck men har ej tagits i anspråk för mer än 12 kg.
* Den är vid rökskåpet stadigt fastbultad mot cylinderbärsadeln och vilar vid eldstaden på glidskenor av metall, så att den kan förlänga sig vid uppvärmning.
* Denna anordning återfinnes å statens järnvägars samtliga lok och kompletteras genom hakformade bindjärn mot ramen vid eldstaden, vilka hindra pannan att t. ex. vid urspårning skilja sig från ramen.
* Eldstaden ligger helt ovanför ramarna och är för den skull så bred som utrymmet mellan hjulen tillåter.
* Rundpannan är 1500 mm i diameter med 14,5 mm plåttjocklek och 4 600 mm mellan tubplåtarna.
* Rökskåpet är rymligt, vilket befordrar ett jämnare drag, samt liksom å övriga lok försett med rensluckor och ask eller stybbtratt.
* Gnistfångaren är av perforerad plåt med formen av en stympad kon.
* Liksom vid övriga moderna tok äro cylindrarna försedda med kolvslider med smala fjädrande tätningsringar samt cylinderkolvar med självcentrerande kolvstångspackningar.
* Genom maskineriets förläggning mellan ramarna vinns skyddat läge för cylindrarna, enkel och god ramstagning, sammanträngd konstruktion och lugn gång hos loket.
* Dock måste härvid drivaxeln utformas till vevaxel, en anordning, som är dyrbarare och mindre hållbar än en rak axel.
* Försök har gjorts med s.k. sammanbyggda vevaxlar, där vevar och tappar utförts i lösa delar och sammanfogats genom inpressning, men försöket slog ej väl ut, enär vevskivorna av utrymmesskäl ej kunde givas behövlig tjocklek.
* Hållbarast synas de vevaxlar vara, som helsmidas med sned arm mellan de båda vevtapparnas inre ändar, s.k. Z-axlar (användas å lok litt. F och J).
* Slidstyrningen är av Heusingers modell och drives av excenterskivor, fastskilade vid vevaxelns mitt.
* Skruven för slidomkastningen är på grund av utrymmesskäl placerad på fotplåten, men spindeln går in i förarhytten, där den är försedd med vev på vanligt sätt och gängad för en mutter med visare, som angiver fyllningsgraden.
* Ramarna av stålgjutgods äro utförda i två delar, den bakre av stavformad konstruktion, under det att den främre närmar sig plåtform.
* De stagas kraftigt av de med varandra sammanbultade cylindrarna, vilka mot rökskåpet äro utformade till en bärsadel för pannan.
* Två av ramstagen äro uppdragna att stöda mot rundpannan, vilken härigenom stagar ramen.
* Bärfjädrarna för de tre bakre axlarna äro genom balanser förenade i ett system vid vardera sidan.
* Lokets främre del vilar vridbart på boggins centrumplatta, vars undersida ligger i en lagerpanna, rörlig i sidled genom upphängning i boggiramverket medelst länkar, s.k. pendelvagga.
* Boggin är av ny typ med ramar av stålgjutgods, förlagda utanför hjulen. För att skydda vevaxeln mot flänsstötar är boggin försedd med kraftiga återställningsfjädrar.
* Förarhytten uppvisar en ny tilltalande form genom den spetsiga framgaveln, som skall minska luftmotståndet. Materialet i väggarna består av trä, överklätt med blankoxiderad järnplåt. Baktill äro skärmar byggda från sidoväggarna inåt hytten med ändamål att skydda för drag.
* Loket är försett med ångbroms, som verkar på de tre bakre hjulparen. Ursprungligen var även boggin försedd med bromsanordning, men den har sedermera borttagits.
* De första A-loken försågs med treaxliga tendrar litt. C. Dessa visade sig emellertid väl små och utbyttes därför efter ett par år mot fyraxliga boggitendrar litt. A, nära överensstämmande med förut anskaffade tendrar litt. H. Härvid fingo nytillverkade lok litt. E övertaga A-lokens treaxliga tendrar, vilka samtidigt något ändrades och ommärktes till litt. L. A-tendern är utförd med tvenne tvåaxliga boggier, för att loket må kunna framföras backgående (med tendern före) med en hastighet av 60 km per timme.
* Boggiernas ramverk äro huvudsakligen av stålgjutgods. Boggierna äro, vridbara kring en sfärisk mitteltapp och uppbära tyngden från tendern genom glidklotsar vid yttersidorna, två för varje boggi. Tenderns underrede är utfört av E - balkar, vid ändarna förenade med plåtar, samt med tvärstag likaledes av E - balkar.
* Vattencisternen är låg och bred för att ej hindra utsikten bakåt, med långa vattenintag, täckta av luckor, vid sidorna och baktill.
* Tendrarna äro försedda med tryckluftbroms samt skruvbroms, verkande på samtliga hjul.