Ånglok i Sverige 1906-1931 "anglok.htm" Lok Järnväg SJ

Ånglok i Sverige 1906-1931

Eftersom bildsidor tar mycket lång tid att ladda ner så har jag en tabell där du själv väljer vilket lok du vill titta på genom att trycka på lilla lokbilden. Dels får du en större bild med mera detaljer och sen tar det inte så lång tid. Hoppas bilderna är någorlunda sevärda.
Data om Ångloken i Sverige under denna tid.

(Bild)

Litt.
Nr:

Lok-
slag.
Axel-
ord-
ning.
Cylin-
der dia
meter
Slag-
längd
i mm

Drivhjuls-
diameter
Drag
kraft
i ton
Netto
Vikt
i ton
Brutto
vikt
i ton

Längd
i meter
Litt-Y *Y* Tank. 0-B-0 320 mm 450 1 100 mm 3,28 - - 27,60 7,80
Litt-SA *SA* Tank. 1-C-1 500 mm 580 1 530 mm 7,10 - - 62,70 11,80
Litt-SB *SB* Tank. 1-C-2 540 mm 620 1 750 mm 8,05 - - 80,00 14,10
Litt-A *A* Snäll 2-B-1 500 mm 600 1 880 mm 6,20 60,20 106,8 19,52
Litt-A2 *A2* Snäll 2-C-0 500 mm 600 1 880 mm 6,75 67,70 114,3 19,52
Litt-B *B* Pers 2-C-0 590 mm 620 1 750 mm 9,62 70,20 116,8 19,49
Litt-E *E* Gods 0-D-0 500 mm 640 1 388 mm 9,00 50,00 82,70 16,65
Litt-F *F*
Snäll

2-C-1
420 mm
630 mm

660

1 880 mm

9,40

87,80

142,8

21,30
Litt-GA *GA* Gods 0-D-0 600 mm 660 1 350 mm 16,0 70,00 115,0 18,29
Litt-GB *GB* Gods 0-D-0 600 mm 660 1 350 mm 16,0 70,00 111,5 17,44
Litt-J *J* Tank 1-C-2 420 mm 580 1 300 mm 6,14 - - 62,00 11,90
Litt-R *R* Gods 0-E-0 700 mm 640 1 300 mm 18,8 84,80 130,0 19,85

Tank = Tanklok som kunde köras lika bra frammåt som bakåt, ( tendern sitter på loket. )
Snäll = Snälltågslok som måste vändas till rätt riktning.
Gods = Godstågslok som måste vändas till rätt riktning.
Pers = Persontågslok som kunde andvändas även till godståg.
Netto vikt= Bara loket utan tender, ( Gäller ej tanklok eftersom dess sitter fast. )
Brutto vikt= Loket med tillhörande tender.

Drivhjulen ( kopplad axel ) betecknas alltid med bokstäver, A = en axel, B = två axlar, C = tre axlar O.S.V

Alltså med axelordning 2-B-1 menas två löphjulsaxlar före 2 st drivhjul följt av en löphjulsaxel.
Vikt = tjänstevikten.
Längden = längd över buffertarna.

Litt. F var europas modernaste snälltågslok när det kom 1913.
Över 110 Km/tim på plan mark med 360 tons tågvikt och mer än 1 800 Hk.
Levererades totalt 11 lok.


Hemsidan E-mail Tillbaka

Senast uppdaterad 25-03-2000