Littera Nr: |
Lok- slag. |
Axel- ord- ning. |
Cylin- der dia meter |
Slag- längd i mm |
Drivhjuls- diameter |
Drag kraft i ton |
Netto Vikt i ton |
Brutto vikt i ton |
Längd i meter |
*A2* | Snäll | 2-C-0 | 500 mm | 600 | 1 880 mm | 6,75 | 67,70 | 114,3 | 19,52 |
har som nämnt uppkommit genom ombyggnad av lok litt. A från fyrkopplat till sexkopplat lok med axelanordningen 2-C-0.
* Förändringen av ramarna vid femte axeln utgör ett intressant svetsnings arbete.
* Nya hornblocksstolpar, förenade i ett stycke genom en brygga över axeln, hava här insvetsats mellan övre och undre rambalkarna, varefter det överflödiga godset avlägsnats.
* Helt ny ångpanna av typ litt. BGb har inlagts och arbetstrycket höjts till 13 kg, varigenom dragkraften i motsvarande grad ökats.
* Vidare har ny vevaxel med förstärkta dimensioner anskaffats jämte nya koppelstänger, excenterskivor för slidstyrningen m. m.
* Förutvarande fjärde hjulparet har flyttats till den femte axelns plats och ett helt nytt hjulpar insatts som det fjärde.
* Erforderliga förändringar ha därjämte vidtagits å ramverket, hytten, fjäderupphängningen, bromsanordningen etc.
* Genom det höjda ångtrycket, bättre överhettning och större eldyta hos pannan vinnes omkring 8 proc. i ökad effekt jämfört med lok litt. A samt genom den tredje koppelaxeln säker igångsättning utan slirning, varigenom lokens användbarhet i hög grad ökas.