Littera Nr: |
Lok- slag. |
Axel- ord- ning. |
Cylin- der dia meter |
Slag- längd i mm |
Drivhjuls- diameter |
Drag kraft i ton |
Netto Vikt i ton |
Brutto vikt i ton |
Längd i meter |
*E* | Gods | 0-D-0 | 500 mm | 640 | 1 388 mm | 9,00 | 50,00 | 82,70 | 16,65 |
har för att få tillräcklig adhesionsvikt alla fyra axlarna kopplade, d. v. s. axelställningen 0-D-0. Cylindrar och maskineri ligga invändigt mellan ramarna såsom å lok litt. A.
* Cylinderdiametern är 500 mm eller densamma som å lok litt. A, men på grund av längre slag och mindre drivhjul är dragkraften väsentligt större.
* Ångpannan är av vanlig typ med eldstaden över ramarna, rundpannan 1 450 mm i diameter med 13,5 mm plåttjocklek och 4000 mm tub längd.
* På rundpannans bakre plåtsvep befinner sig ångdomen, på det främre är sandlådan placerad.
Cylindrarna, utgöra förbindning mellan ramarna och bilda även bärsadel för pannan under rökskåpet. De äro uppsatta med stark lutning mot horisontalplanet, för att tvärhuvudet skall gå klart över första koppelaxeln.
* Cylindrarna äro liksom å litt. A m.fl. lok försedda med luftinsugningsventiler å slidskåpen, avsedda att hindra insugning av rökgaser och stybb från rökskåpet, då loken rulla med avstängd ånga.
* Några E-lok hava, liksom vissa B-lok, nämnda ventil uppsatt på ånglådan. Cylindrarnas läge nödvändiggör liksom å A-loken användning av de mindre hållbara vevaxlarna, vilka på grund av uppkommande bräckor i regel måste förnyas efter en tjänstgöringstid av inemot 10 år.
* Ramarna äro även här av stålgjutgods i stavform, vardera av två sammanbultade delar. Två av ramstagen stöda med glidklotsar mot rundpannan.
* Bärfjädrarna äro med balanser förenade i ett system för axlarna I och II och ett för axlarna III och IV.
* Emedan E loken äro byggda för tjänstgöring i Norrland, är förarhytten helt sluten och försedd med tättslutande dörrar, skjutfönster etc. I bakväggen är öppning endast för koltaget och tenderns skruvbromsratt.
* Lokets gång i kurvor underlättas genom att axlarna I och III äro förskjutbara respektive 18 och 10 mm åt vardera sidan.
* Samtliga hjul bromsas med ånga eller tryckluft.
* Några av de nyaste E-loken äro utrustade med förvärmare av Knorrs system.
* Loken litt. E hava treaxliga tendrar litt. L av liknande typ som nyare tendrar litt. C.