Littera Nr: |
Lok- slag. |
Axel- ord- ning. |
Cylin- der dia meter |
Slag- längd i mm |
Drivhjuls- diameter |
Drag kraft i ton |
Netto Vikt i ton |
Brutto vikt i ton |
Längd i meter |
*J* | Tank | 1-C-2 | 420 mm | 580 | 1 300 mm | 6,14 | - - | 62,00 | 11,90 |
denna loktyp med axelordningen 1-C-2 är konstruerad med tanke på förrortstrafikens behov, särskilt å linjer med svagare banöverbyggnad.
* Enär ångpannans rostyta endast utgör 1,4 kvm, är eldstaden kort och så smal, att den går ned mellan ramplåtarna. Rundpannan utgöres av två plåtsvep med 1 300 mm diameter och 13 mm plåttjocklek. Tubernas diameter är något mindre än den vanliga. Ångdomen är förlagd på ångpannans främre plåtsvep och sandlådan på det bakre. Gnistfångaren är av perforerad plåt med den å nyare lok brukliga konstruktionen.
* Cylindrarna och till dem hörande maskindelar äro förlagda mellan ramarna och hava en rätt stor lutning, för att vevstaken skall gå fri över första koppelaxeln. Vevaxeln är av Z-form, d.v.s. försedd med s.k. snedarm mellan vevtapparna. På grund härav finnes ingen plats för excenterskivor för slidrörelsen, varför denna drives av en excentervev, utgående från drivhjulens koppeltappar.
* Slidstyrningen, system Heusinger, är alltså placerad innanför ramarna, och rörelsen överföres till sliden medelst en vickaxel.
* Lokets första axel är radiellt förskjutbar 32 mm och den bakom koppelaxlarna belägna boggin 52 mm åt vardera sidan. Ledaraxeln är försedd med återställningsanordning, bestående av klotsar med kilytor mellan fjäderstöttorna och lagerbockarna.
* Boggin, är av en ny typ, närmast liknande tenderboggierna litt. A och F. Ramverket till densamma är dock utfört av plåt och valsjärn. Boggicentrum styres av en vertikal, kulformig tapp, vilken ej hindrar boggins vinkelrörelser i förhållande till huvudramverket på grund av spårets ojämnheter m. m.
* Belastningen överföres till boggin genom en vid vardera sidan anbringad glidsko, vilken rör sig på ett glidplåt då boggin vrides eller sidoförskjutes. Återställningen till mittläget underlättas genom bladfjädrar, vilka spännas vid boggins utslag.
* Ramverket är byggt med ramar av valsad plåt, 21 mm i tjocklek, stagade på sådant sätt, som med hänsyn till det invändiga maskineriet varit möjligt. Bärfjädrarna för de kopplade axlarna äro vid varje sida förenade med ledaraxelns till ett balanssystem. För att skydda vevaxeln och underlätta gången i kurvor äro drivhjulsparets hjulflänsar tunnsvarvade.
* Förarhytten är helt inbygd med dörrar vid sidorna. Från densamma sträcka sig vattentankar framåt å pannans båda sidor. Bakom hytten finnes kolbehållaren samt en större vattentank, förenad med sidotankarna genom rör vid varje sida.
* Bromsanordningen verkar på de kopplade hjulen, och bromsningen sker med ånga eller tryckluft samt för hand medelst skruvbroms.