Littera Nr: |
Lok- slag. |
Axel- ord- ning. |
Cylin- der dia meter |
Slag- längd i mm |
Drivhjuls- diameter |
Drag kraft i ton |
Netto Vikt i ton |
Brutto vikt i ton |
Längd i meter |
*R* | Gods | 0-E-0 | 700 mm | 640 | 1 300 mm | 18,8 | 84,80 | 130,0 | 19,85 |
är i första hand märkligt såsom statens järnvägars starkaste ånglok, då man räknar efter dragkraften, som uppgår till 18,8 ton.
* För att utnyttja denna väldiga kraft äro alla fem axlarna kopplade hjulställning 0-E-0 med adhesionsvikten 84,8 ton.
* Ångpannan är imponerande genom sin storlek och tyngd. Rundpannans diameter 1 800 mm är större än hos någon annan lokpanna vid statens järnvägar, längden överträffas dock av F-pannans, vilken även har större eld- och rostyta. Plåttjockleken i rundpannan är 17,5 mm och avståndet mellan tubplåtarna 4 800 mm. Då eldstaden ligger över hjulen har den kunnat givas en bredd av 1 600 mm utvändigt. Rundpannan är sammansatt av tre plåtsvep. På det mellersta av dessa befinner sig ångdomen, vilken på grund av den stora panndiametern måst göras ganska låg. Av samma skäl är skorstenen delvis neddragen i rökskåpet.
* Gnistfångaren är trattformig och utförd av perforerad plåt.
* Cylinderdiametern 700 mm är betydligt större än hos något annat tvillinglok vid statens järnvägar och har dimensionerats med tanke på att tillräcklig dragkraft skall kunna erhållas utan att använda för stor ångfyllning, vilket vore oekonomiskt. Cylindrarna äro uppsatta med lutning 1: 20 för att icke skära ned i lastprofilen. För att minska motståndet vid rullning med avstängd ånga äro de försedda med Flodins kombinerade luftvägs- och säkerhetsventiler av samma slag som å lok litt. B.
* I olikhet med förhållandet å flertalet nyare lok har tvärhuvudet dubbelsidig gejdstyrnin. Slidstyrningen av Heusinger modell drives av en excentervev, fäst på vevtappen. Skruven för slidomkastningen är placerad på fotplåten liksom vid loken litt. A, B och F.
* Ramarna äro stavformade och kraftigt byggda av stålgjutgods. Vardera ramen är i två delar med skarv mellan axlarna III och IV, där verkan av cylinderkraften är mindre än längre framåt. Av tvärstagen mellan ramarna stöda tre mot rundpannan. Mellan cylindrarna, där ramarna övergå i plåtform, är inpassad en kraftig låda av gjutjärn, som förbinder ramarna och cylindrarna, uppbär pannan samt även bildar avloppsrör från cylindrarna jämte asktratt.
* Fjäderupphängningen är uppdelad i två system på vardera sidan, ett för axlarna I-III och ett för axlarna IV-V.
* Förarhytten är helt sluten med gavlar av plåt samt tak och sidoväggar av trä.
* Med hänsyn till hjulbasens längd, 5 800 mm, måste ytteraxlarna vara förskjutbara 20 mm åt vardera sidan, för att loket skall kunna genomlöpa kurvor med ned till 140 m radie. Vid den första axeln åtfölja lagerboxarna axelns förskjutning, och i boxarnas oljerum finnas klotsar med kilytor under fjäderstöttan, vilka motverka axelns sidorörelse och sträva att återföra den till mittläget. Härigenom stadgas lokets gång på rakspår. På grund av de tunga massorna i maskineriet och den ringa hjuldiametern måste drivhjulens motvikter vara fyllda med bly för att få den erforderliga tyngden.
* Ovanpå rundpannan finnas två sandlådor, en invid ångdomen under samma beklädnad och en längre bakåt.
* Samtliga hjul bromsas med tryckluft.
* Tendern litt. R är fyraxlig med boggier, i konstruktionen överensstämmande med tender titt. A, som förut omtalats. R-tendern var den första av denna typ, vilken konstruerats för att underlätta lokets framförande i riktning bakåt.
* Draginrättningen i så väl lokets främre som tenderns bakre ände är på grund av dragkraftens storlek försedd med dubbla dragstångsfjädrar, förlagda bredvid varandra i gemensamma brickor.