Littera Nr: |
Lok- slag. |
Axel- ord- ning. |
Cylin- der dia meter |
Slag- längd i mm |
Drivhjuls- diameter |
Drag kraft i ton |
Netto Vikt i ton |
Brutto vikt i ton |
Längd i meter |
*SA* | Tank. | 1-C-1 | 500 mm | 580 | 1 530 mm | 7,10 | - - | 62,70 | 11,80 |
till typen ett lokaltågslok användes litt. SA, mest i vanliga persontåg på ej alltför långa sträckor.
* De första loken av denna typ hade pannor med 3 600 mm avstånd mellan tubplåtarna, men vid senare tillverkningar äro pannorna förlängda till 4 000 mm tubplåtsavstånd.
* Senare byggda lok hava därjämte erhållit större förråd av vatten och kol. Ångtrycket är 11,5 kg per kvcm och således något lägre än å flertalet överhettningslok. I den mån nya pannor inläggas höjes trycket emellertid till 12 kg.
* Rundpannan, 1 350 mm i diameter med 13 mm plåttjocklek, är utförd i två plåtsvep med ångdomen uppsatt på det bakre. Vid rökskåpet är pannan förankrad vid en bärsadel av stålgjutgods framför cvlinderförstagningen.
* Eldstaden ligger ovanför ramarna och är jämförelsevis bred. Gnistfångaren i rökskåpet var å de första loken av konisk form men är senare utförd av tvärgående plåtar med luckor på det nu vanliga sättet.
* Cylindrar och slidrörelse äro förlagda utanför ramplåtarna. Cylindrarna ligga vågrätt och äro av samma modell för båda sidor. Liksom ålok litt. A och E utfördes kolvsliderna ursprungligen med endast en bred tätningsring vid varje ångkanal men hava sedermera utbytts mot de mera tidsenliga med smala tätningsringar, som lämna bättre tätning.
* Slidstyrningen av Heusingers system får sin rörelse från en excentervev på drivtappen.
Ramarna utgöras av 25 mm tjocka plåtar, vardera i ett stycke, och stagas huvudsakligen av en längsgående vågrät plåt från pannans bärsadel till eldstadens framgavel jämte flera tvärstag.
* Sidotankarna uppbäras av konsoler, och bakre tanken samt förarhytten stödjas utanför ramarna av underliggande vinkeljärn.
Löpaxlarna I och V hava en radiell rörlighet av 42 mm åt varje sida. Fjäderstöttan styres härvid av ramverket och stöder med nedre änden mot en glidklots i lagerboxens oljerum med kilformad bäryta för återställning såsom å lok Litt. J och E. Fjäderupphängningen bildar vid varje sida ett system för de tre främre och ett för de två bakre axlarnas bärfjädrar.
* Förarhytten är av plåt med tak av trä. Den är helt sluten och sammanhänger bakåt med den bakre tanken och framåt med sidotankarna.
* Bromsanordningen verkar på de kopplade hjulen och betjänas med ånga eller tryckluft. I hytten finnes dessutom skruv för handbromsning.