Littera Nr: |
Lok- slag. |
Axel- ord- ning. |
Cylin- der dia meter |
Slag- längd i mm |
Drivhjuls- diameter |
Drag kraft i ton |
Netto Vikt i ton |
Brutto vikt i ton |
Längd i meter |
*SB* | Tank. | 1-C-2 | 540 mm | 620 | 1 750 mm | 8,05 | - - | 80,00 | 14,10 |
med axelställning 1-C-2 är typen litt. SA överlägsen i storlek och hastighet. Konstruktionen utvisar den standardiseringssträvan, att pannan är av E - typ samt de kopplade hjulen av samma storlek som å lok litt. B.
* Förråden äro väsentligt större än å litt. SA. Ändringen i adhesionsvikt på grund av tankarnas tömning under resan är dock ej så stor, emedan de bakre förrådens tyngdpunkt ligger något bakom boggins mitt, varigenom en minskning av dessa förråd strävar att motverka den nedsättning av adhesionsvikten, som åtföljer sidotankarnas tömning.
* På grund av den större hjuldiametern hos lok litt. SB jämfört med litt. E måste pannan läggas så högt upp som lastprofilen medgiver för ernående av tillräcklig höjd av ramen över tredje koppelaxeln. Sandlådan är förlagd bakom domen under samma klädselkåpa.
* Maskineriet är anordnat som å lok lift. SA med cylindrar och slidrörelse utanför ramarna.
* Cylindrarna äro försedda med luftvägskranar, vilka öppnas från hytten vid lokets rullning med avstängd ånga. Därjämte ar en luftinsugningsventil för cylindrarna placerad på ånglådan.
* Slidstyrningen är av Heusingers modell. Ramverket är anmärkningsvärt genom sin stora längd. Varje ram är utförd i tre delar av 27 mm plåt utom den mellersta delen, som är av stålgjutgods och särskilt kraftigt dimensionerad vid axeln under eldstaden. Ramverket stagas med längsgående horisontala stagplåtar och tvärstag av stålgjutgods, av vilka ett stöder mot rundpannan.
* På grund av bakändens stora längd har fästet för dragstången förlagts intill boggicentrum och dragstången gjorts rörlig kring en vertikal tapp, så att sidobändningar i kurvorna undvikas. I fjäderupphängningen bildar boggin ett system samt de övriga axlarna ett system vid vardera sidan.
* Första axeln är radiellt förskjutbar 45 mm åt vardera sidan med kilytor i lagerboxarna för återställning som å lok litt. SA. Boggin är vridbar och förskjutbar 55 mm åt varje sida.
* Anordningen för återställning och ramverkets upplagring överensstämmer med den å lok litt. J. Boggiramarna äro av stålgjutgods.
* Emedan boggins bärfjädrar äro balanserade, kan boggiramen obehindrat följa huvudramverkets rörelser och åverkas ej av ojämnheter i spåret.
* Bromsningen utföres med ånga medelst två bromssystem, ett för boggin och ett för de kopplade hjulen. Vid bromsens ansättning bromsas boggin först och därefter de kopplade hjulen. Förarhytten av plåt med tak av trä är helt sluten med tättslutande dörrar och skjutfönster.
* Sidotankarna rymma 4 kbm vatten och baktankarna 6 kbm vatten jämte 3,6 ton kol.