Motorcyklar / Bikes
Ja, det kan vara farligt. Men håller man sig från
extremerna och har självbevarelsedrift så kan man överleva. Jag har haft
motorcyklar sedan 1980. Här är erfarenheterna kortfattat.
Yes it's dangerous, but so is life. Here are mine so
far:
Honda
CB 360
Årsmodell 1975. Ägde den 1980-1981 i South Carolina, USA. Praktisk
brukshoj. Trafikförsäkringen kostade bara 52 dollar per år. Köptes för 500
dollar, skänktes bort som skrot efter ett motorras som jag själv orsakat
efter att ha öppnat motorn för att fixa en småsak.
Suzuki
GS 450
Årsmodell 1980. Ägde den 1983-85 i Stockholm. Mycket tillförlitlig
brukshoj. Körde till Italien t.o.r. En annan gång körde jag norr om
Polcirkeln vid Påsk (bilden). Bensinförbrukning blandad körning:
0,6.
Kawasaki H2
Årsmodell 1972. Ägde den 1988-1990. Himla skoj att köra. Som att sitta
på en krutdurk. Köptes i risigt skick för 5000 kr, såldes för 9000 kr efter renovering.
Bensinförbrukning blandad körning: 0,75. Läs mer.
Suzuki 850 G
Årsmodell 1981. Ägde den 1990-92. Köpt för 8500 kr. Praktisk och
tillförlitlig. Skönt med kardan, att slippa kedja. Trots att den vägde 250
kg var den varvvillig och pigg, tjöt som en galning på höga varv med
trimmade förgasare genom det sportiga 4-1-systemet. Sommaren 1990 körde
jag genom Baltikum, folk stirrade för de hade aldrig sett en västerländsk
motorcykel förut. Köptes för 8500 kr,
såldes för ungefär samma. Bensinförbrukning blandad körning: 0,65.
Suzuki 1000 G
Årsmodell 1983. Ägde den 1992-94. Jag var ju redan ganska nöjd med min
850, men så såg jag denna begagnad för oslagbart billiga 9000 kr, i mycket
gott skick. Kändes dock inte lika inspirerande att köra, kanske för att
den hade standardtrim och snällt standardavgassystem. Till slut kändes det
som att köra en buss. Tröttnade och sålde den. Bensinförbrukning blandad
körning: 0,65.
Yamaha RD125
Årsmodell 1980. Ägde den 1998-1999. Kompisen sa: "Jag vill bli av
med min hoj. Du får den för 1000 kr". Så jag gav honom 1500 kr och
började laga det som var trasigt. Den hade ramlat, så ett handtag och lite
elkontakter fick bytas. Jag lyckades laga allt utom generatorn, som
fungerade dåligt. Men tvåtaktare är ju så enkla att de i princip alltid
startar. Så jag kickstartade hojen, körde med parkeringslyse dagtid, och
laddade upp batteriet med batteriladdare en gång i veckan. Det gick, som
lite omväxling. Jag hade den som ett enkelt bruksfordon. Toppfart ca 100
km/h.
Yamaha RD350 YPVS
Årsmodell 1986. Ägde den 1999-2005. Äntligen en sporthoj med lite drag
i, en adrenalinpump som endast väger 160 kg fulltankad. Men tyvärr var den lite känslig, YPVS-ventilen gick
sönder och krävde mycket arbete. Den låga vikten var en fördel vid
acceleration i måttliga farter. Men det var inte kul att köra i höga
farter med denna lätta hoj som var sidvindskänslig med den stora kåpan och
relativt vek ram.
Bensinförbrukning blandad körning: 0,55.
Yamaha XJ900
Årsmodell 1989. Ägde den 2004-2005. Äntligen en tillförlitlig hoj med
kardan. En Volvo på 2 hjul. Allting bara fungerar utan krångel. Denna
klassiska långfärdsmaskin kan nog hålla många år. Motorn är råstark men
den relativt veka ramen och den primitiva kåpan gör det alltför skakigt
och blåsigt i farter över 160. Jag sålde
den endast för att jag hade skaffat BMW. Bensinförbrukning blandad
körning: 0,6.
BMW K100RS
Årsmodell 1985. Ägde den 2005-2007. Sport-tourer som är minst lika
driftsäker som Yamaha XJ900, men dessutom med avancerade köregenskaper –
stabil hjulupphängning och en vindtunnelutvecklad kåpa. Motorn är
bärande del i ramen vilket gör hojen mycket styv, dels i farter upp till
210 och dels i kurvor, även med slitna däck. Sannolikt en av världens snyggaste hojar
någonsin. Skön att köra när man vant sig vid det smala styret.
Bensinförbrukning blandad körning: 0,6. Denna hoj såldes efter att jag skaffat nedanstående.
BMW K100RS
Årsmodell 1987. Äger den sedan hösten 2005. Som ovanstående men lite
snyggare. Bilderna från bankörning kommer från Rörken Ring,
Uppsala. Tack vare instruktörerna från SMC och BMW MC-klubben kan vi
träna där. Foto: Gunnar Alfvén.
Mer om
motorcykel
Mer om BMW K100 RS
Per Åkesson, november 2005, rev 2007
|