gånger sedan 97-12-21.
Denna sida innehåller besvarade brev 96-11-01 till 98-02-28.
Fler brev finns i FAQ 2 - sidan. Du kanske hittar svaret på din fråga. Om inte, skriv till mig så svarar jag efter förmåga.
>Hej!
>Jag heter Rikard A och är från Skellefteå. Jag gör för närvarande
>lumpen på F21. Att bli pilot har alltid varit min dröm. För några veckor
>sen började jag samla information om olika skolor både i Sverige och i
>USA genom Amerikanska ambassaden och studievägledare. Jag hittade också en
>hel del grejer på Internet bla din fina hemsida som har hjälpt mig så
>mycket och gett mig inspiration. Jag har besökt den flera gånger och ända
>sen dess har jag börjatse mer realistiskt på min dröm. Jag skulle bli dig
>evigt tacksam om du kunde hjälpa mig lite mer med några frågor som jag
>har.
Hej Rikard
Ska försöka hjälpa om jag kan. Det är roligt att få beröm och höra att
min sida inspirerar. Det var liksom meningen.
>De intressantaste skolorna som jag har hittat är i Sverige "Bromma
>Flygskola" och i USA "Scandinavian Flight Academy" och "San Diego Flight
>Academy". Alla tre är studiemedelberättigade.
Om de är studiemedelsberättigade är de på sätt och vis
"auktoriserade" och man kan nog rekomendera dem. Dock har det börjat likna orosmoln över den
amerikanska utbildningen. Nya EU regler kommer att försvåra konverteringen från amerikanska
cert till europeiska cert. Ta reda på detta så mycket som möjligt. På Bromma Flygskola
vet man mer om detta. (Ligger i deras intresse). Även Lidair på Bromma sysslar med denna
utbildning, med studiestöd.
>Rekomenderar du någon av de här skolorna eller känner du till nån annan
>som är bättre?
Se ovan.
>Jag har fått veta att man i såna hära skolor får flyga med mindre flygplan
>och att flygbolagen som man får jobb hos sköter vidarutbildningen till de
>tyngre flygplanen, är det sant?
På dessa skolor får du flyga med lätta 2-motormaskiner i slutet av utbildningen. Den typen av tid är mycket värdefull (och dyr och svårfångad) när du skall söka ett jobb. När du väl fått ett jobb så satsar företaget på dig och ger dig en typutbildning på den typ som de använder (värde ca 150- till 300.000 kr).
Detta är om företaget är seriöst. Mindre bolag kan kräva att du bekostar typutbildningen själv, men då kostar den betydligt mindre (mindre typer).
Tyvärr kan man vara tvungen att "prostituera sig" för att få de första jobben,
men när det väl har lossnat brukar flygtiden byggas upp kvickt och då blir man fort
intressant för andra bolag.
>Finns det någon risk att jag aldrig hittar något jobb som pilot efter
>utbildningen, det är torts allt ganska mycket pengar man får lägga ut.
Risken finns alltid. Man måste vara målmedveten och hänga på
som en igel när man jagar jobb. Ofta ligger det decimeterhöga travar på flygchefernas
skrivbord med ansökningar från piloter med för lite flygtid. Man måste "sticka ut"
på något sätt. Jag hörde om en pilot som "hotade" med att "tälta utanför
flygchefens villa tills han fick jobbet". Han fick jobbet.
Lycka till.
MVH
Christer Lundholm
>Hej !
>Jag är en gymasieelev som vill bli pilot men vet inte riktigt på vilket sätt jag ska nå
>mitt mål .
Hej Toni
Jag skall försöka hjälpa till så gott jag kan.
>1 ) BROMMA FLYGSKOLA erbjuder trafikflygarutbildningar . Efter fullgjord utbildning ska
>man direkt (om det finns jobb, vilket "Bromma" hävdar att det finns )kunna bli anställd
>på ett mindre flygbolag där man kan jobba ihop flygtimmar så att man senare kan bli
>anställd på ett större bolag . Kostnad : 355 000 :-
Du skall veta att ett sådant löfte kan de inte ge. Ställ in dig på
att det är väldigt svårt och kan ta lång tid innan man får jobb. Bolag tittar alltid
på hur mycket flygtid man har och väljer oftast de med mer flygtid. Det skall dessutom vara kvalitativ
flygtid, typ två motortid, turboprop, jet m.m.
>2)HÄSSLEGYMNASIET (FLygTeknikCentrum) i Västerås utbildar gymasieelever till piloter
>kostnadsfritt . Utbildningen ska ge grundläggande kompetens som krävs för
>vidarutbildning .
Vad du får här är ett B+I enmotor och det är en bra början.
Får du detta har du sparat 150000 kr direkt. Dessutom vet du om du passar för det eller ej och
om du tycker om flygning eller om du känner obehag.
>3)TRAFIKFLYGARHÖGSKOLAN i Ljungbyhed är också ett kostnadsfritt alternativ .
Ja de lever tydligen upp igen genom Lunds Universitet
>Jag undrar vilken av ovastående alternativ man ska välja för att ha störst chans för bli
>anställd som pilot ? Och vari ligger skillnaden ? (utbilningsmässigt)
Har du friska föräldrar som har råd att bekosta din utbildning,
så är nog Bromma flygskola eller Lidair på Bromma de bästa alternativen.
Tidigare har USA-utbildning varit det bästa, men nu kommer man att få nya EU regler som
försvårar detta. Dessa träder i kraft nästa år.
>Jag skulle gärna vilja veta mer om dina erfarenheter i flygbranchen .
>Hur är det att hitta jobb ? Är det ett kul yrke ? Vad tjänar man ? ..................?
Det är en lång väg till befälhavare, som tjänar lite bättre än styrman. Men det är det enda yrke jag skulle kunna tänka mig idag. Då skall du veta att jag har provat följande yrken:
Brevbärare
Chauför
Ambulansförare
Brandman
Dataoperatör
Kundkontaktman data
Filialchef data
Verkställande direktör med 250 anställda
Ägare av datafirma, PC-programvara
Flygcirkus på Kanarieöarna, manager
Reklamflygpilot
Flyglärare Bromma
Egen sjöflygskola Täby
Styrman Skyways
Kapten Skyways
Insruktör Skyways
De två senaste gäller fortfarande samt att jag är skolchef på Sjöflygarna AB.
Lycka till med karriären
Christer Lundholm
>Tjena.. San Diego 22Nov-96
>Rakade komma till din hemsida vilket var trevligt med lite info..
>Studerar pa San diego flight training for mitt commercial och multi.e
>cfi II ar val ocksa planerat tankte jag
>Kul att hora att det finns optimistiska personer i denna branchen alla sager
>annars att utan 2000 timmar och 500multitimmar sa kan man likaval bli murare.
>Har du ett jobb till mej kan du ju skicka en anmalan ha ha.
>
>Tack for en trevlig sida min egen sida i sverige har inte blivit lika
>sofistikerad annu.
Ja vi anställer folk med 1500 timmar + 250 tvåmotor.
Förresten murare är inte fy skam det heller. De tjänar oftast bättre än piloter.
Tittade på din hemsida och såg att du har ring i örat. Det är kört i vårt bolag.
Den får du ta bort och låta hålet växa igen. Ännu har ingen blivit anställd med
sådan utsmyckning. Passar inte i våra headset :-> :-)
Hälsningar
Christer
>HEJ!
>Jag har läst din hemsida angående flygyrket.
>Jag har varit intresserad ett antal år men inte kommit till skott
>sedan jag blev kuggad från stridspilotuttagningen 1991.
>Efter att ha läst din artikel uppkom ett par frågor som jag vore
>tacksam om du kunde svara på eller rekomendera någon som kan.
>1)Vad finns det för olika certifikat som är internationella?
Hej Niklas. I stort sett är alla certifikat internationella. De flesta
länder är med i ICAO som reglerar internationell luftfart. Dvs du kan flyga
ett flygplan som du har med hemifrån. Skall man använda andra länders
registrerade flygplan finns det däremot restriktioner i de flesta länder.
Ofta kan man enkelt konvertera från ett lands till ett annat lands.
>2)Var i USA skall man studera för att få internationellt gångbart cert
>för yrkesverksam flygning?
Det finns en uppsjö med skolor i USA men ett stort moln hänger över denna
väg att ta cert. Nya EG regler kommer att göra det mycket svårt att
konvertera framöver. Den vägen är nog i praktiken stängd nu för de nya
reglerna träder i kraft nästa år.
MVH
Christer Lundholm
>Från: Henrik
>Till: lundholm@skyways.se
>Ämne: Får jag flyga?
>Datum: den 13 januari 1997 20:51
>Hejsan! Din hemsida är mycket trevlig, innehåller den information man vill
>ha, inte en massa annat! Bra! Men jag har en fråga som jag inte fann svar
>på någonstans...
>Jag är närsynt, och detta dilemma gör att jag inte kan bli pilot i det
>svenska försvaret :(
>Jag har funderat på laseroperation, men har nu fått höra att försvaret inte
>godkänner en sån "konstgjord" syn. Men man kan väl bli trafikflygare ändå?
>Vet du vad det finns för gränser? Hur dåligt får man se?
>Med vänlig hälsning Henrik
Hej Henrik
Jag är också närsynt!!! Jag har linser!!!
Svaret är alltså att det inte behöver betyda något. Det finns vissa gränser
naturligtvis, men om du kan korrigera till full syn är det vanligtvis inget
problem. Luftis regler för detta kan du sända efter från telefon 011-192000,
LFV Norrköping. Det finns beskrivet i BCL-C om du kommer åt en sådan publikation.
Christer
----------
> Från: Martin i Jokkmokk
> Till: lundholm@skyways.se
> Ämne:
> Datum: den 23 januari 1997 12:41
>
> Hej!
> Jag hamnade på din sida när jag ledade efter information om flyg yrket.
>
> Jag undrar vilken utbildning man ska ha för att få flyga helikopter? Är
helikoptrarna uppdelade i olika klasser=olika cert?
Hej Martin
Kul att du hittade min sida. Ska försöka svara på dina frågor.
Utbildningen är i mycket en parallell utbildning med vanlig flygutbildning.
Den är uppdelad på ungefär samma sätt som flygutbildning, där man utbildar
sig till högre och högre certifikat och behörighet.
Den första behörigheten är PPL (Private Pilot Licence) ca 45 timmars
flygning.
Nästa steg är CPL (Comercial Pilot Licence) ca 150 timmars flygning.
Till dessa kan knytas olika behörigheter som instrument, mörker m.m.
Högsta steget är ATPL (AirTransport Pilot Licence) som innefattar de flesta
behörigheter.
> Min dröm är att ta certifikaten som behövs och kunna flyga utomlands.
Från PPL och högre kan du flyga utomlands. Från 1999 gäller även de
kommersiella certifikaten tvärs över Europa utan krångel.
> Med vad som helst bara jag får flyga, plan helikoptrar eller vad som
helst.
> Jag är 18 år och ska ju snart börja utbilda mig till ett yrke och
flygyrket är det enda som lockar mig och jag vill arbeta med.
Din utbildning har redan börjat. Den började i första klass.
Du skall veta att en målmedveten inriktning är bland det viktigaste för att
bli pilot. Du kan vara lycklig som har hittat ett mål att sikta mot. De
flesta låter sig bara fösas omkring i livet. Sätt ett mål och sikta tjurigt
mot det. Motgångar är till för att övervinnas.
> Hur stora är chanserna för en pilot att få arbete?
Det beror på dig. De är nästan 100 % om inte medicinska skäl
sätter käppar
i hjulet.
Är du tillräckligt envis klarar du det.
Klarar du körkort för bil är det stor chans att klara certifikat.
Christer
> Datum: den 24 januari 1997 09:32
>
> Hej och tack för brevet. Nu är jag om möjligt ännu fastare besluten att klara det.
>
> Men dock dök det upp ett orosmoln...
> Du skrev:
> Det beror på dig. De är nästan 100 % om inte medicinska skäl sätter käppar
> i hjulet.
> Vad är det vanligaste att man blir "kuggad" på? Jag har linser men med ganska svag styrka,
spelar det in mycket när de olika bolagen ska välja mellan piloter.
> Tack på förhand.
>
Jag har också linser. I vårt bolag har det ingen som helst betydelse,
bara det inte är svårare än att du kan korrigera till full syn.
Gör en läkarkontroll innan du lägger för mycket pengar och energi på utbildning.
Det skall vara en specialläkare för kontroll av flygare
Christer
>> Från: Elev Ekdala
>> Till: lundholm@skyways.se
>> Ämne: Interjuv
>>
>>
>> Hej mitt namn är Karl och studerande!
>> Jag håller nu på med en forskning om just flygyrket och skulle bli glad
>> om du hörde av dig till mig på mail adressen som följer
>> tomas.@mailbox.swipnet.se
>> Jag skulle vilja interjuva dig om din utbildning (e-mail interjuv)
>> Skulle bli glad om du hörde av dig snarast
>>
>>
>> M.V.H Karl
>> Från: Christer Lundholm
>> Till: elev.ekdala@tripnet.se
>> Ämne: SV: Interjuv
>> Datum: den 27 januari 1997 11:07
>>
>> Hej Karl
>> Det är självklart för mig att ställa upp för forskningen.
>> Ställ frågor så svarar jag efter förmåga.
>>
>> Christer
Ok: Då skall vi se :
>>1) Kan du berätta vilken utbildning du gått igenom.
-Elteknik Ingengörsutbildn.
-Flyglärarutbildning
-D-teori
-B+I Tvåmotor
-Samt däremellan livets hårda skola. Var 38 år när jag startade flygkarriären.
>>2)Vilka fysiska och psykiska tester som görs?
-Interpersona. Var obligatoriskt för IFR förr.
-Numera kräver SAS att man pröjsar sin egen psykundersökning - vrickat.
>>3)Har du behövt ta studielån? (Självklart behöver du inte svara på frågan om
frågan känns påtryckande)
-Bara några tusen, för flyglärarkursen.
-Bekostade B+I-utbildningen med lärararvodet
>>4) Tycker du man skall satsa på yrket i nu läget?
-Japp. Tvärsäkert.
>>5) Hur kom det sig att du bestämde dig för yrket ?
-Hade haft flyg som hobby i 15 år och det blev bara bättre.
-Våldsamt trött på data, som jag jobbade med före.
-Flygkonjunkturen gick spikrakt uppåt. Till o med jag kunde få jobb. :-)
>>6) Är det värt allt slit?
-Tveklöst. Alla jobb kräver slit om man vill bli nåt.
>>7)Vad är en medel lön för en heltids arbetande pilot (Samma som ovan)
-Varierar mycket i bolagen. Liten maskin = låg lön. Stor maskin = stor lön.
-SAS = skitstor lön
Tack på förhand Med mycket vänliga hälsningar Karl
-Inget större besvär.
-Ha de
-Christer
----------
Från: Martin <@ios.chalmers.se>
Till: lundholm@skyways.se
Ämne: Flygutbildning
Datum: den 6 februari 1997 14:11
>>Tack för en trevlig och intressant hemsida!
Tack för berömmet, det värmer.
Ska svara på det jag kan.
>>Jag har några frågor om pilotyrket som jag hoppas du kan besvara.
1. Om det nu inte går att utbilde sig i USA, vilken skola skall man i
första hand välja i Sverige (förutom TFHS), med tanke på utrustning,
status, instruktörer, pris, chans till jobb?
Jag säger inte att det inte går, men det blir svårare att konvertera.
De skolor jag känner till är Bromma Flygskola och Lidair på Bromma
samt Flygteoriskolan på Barkarby, Stockholm.
Lyssna med arbetsförmedlingen om det finns fler som är studiemedelsberättigade.
Det kan man säga är en inofficiell auktorisation.
>>2. Om det fortfarande skulle gå att utbilda sig i USA, vilken skola är då
bäst enligt ovanstående krav?
Det ovan sagda beträffande auktorisation gäller även vissa skolor i USA.
Fråga arbetsförmedlingen vilka. Ryktas dock att det är slut med studiebidrag
till USA-skolning.
Jag vet att NAIA anlitats av SAS tidigare med gott resultat som jag förstår.
>>3. Vet du om det finns några Svenska flygskolor som garanterar jobb efter
godkänd utbildning?
Inga sådana garantier finns så vitt jag vet. Ingen kan förutse framtiden - ännu.
>>4. Om det nu blir ett gemensamt cert. för hela EU, kan man då utblida sig
i ett annat EU-land, till ett bättre pris än i Sverige?
Det blir en intressant fråga. Den är nog för tidig att besvara idag.
De som har de lägsta kostnaderna natonellt ligger naturligtvis bäst till
att prestera ett konkurreskraftigt pris. Bränslepriserna är mycket avgörande
och de ligger f.n. i stöpsleven för lagstiftarna. Likaså moms på utbildning
som nyligen beslutats, men ingen vet hur den skall tillämpas. Virrigt värre.
Övergången till gemensamma EU-flygregler (JAR) som nyligen beslutats kommer
under införingsfasen riva upp mycket damm och förmörka himlen. När dammet har
lagt sig 1999 kommer det att visa sig var vi står. Under tiden kommer det att
bli rörigt, lita på det.
Christer
----------
Från: Martin
Till: lundholm@skyways.se
Ämne: (no subject)
Datum: den 18 februari 1997 10:30
>>Hej igen!
Skickade ett meddelande för någon vecka sedan med lite frågor. Fick bra
svar men nu har det dykt upp lite nya frågetecken.
>>Du skriver på din hemsida att du gick din flygutbildning i Sverige.
Vilken typ av utbildning? En "ab-initio" eller på en flygklubb.
Av ekonomiska skäl tog jag bit för bit. Behörighet efter behörighet.
Lärarbehörigheten hjälpte till att finansiera övriga behörigheter.
>>Det finns två bolag som får bedriva "ab-initio" utbildning i Sverige.
Bromma och Lid-Air. Dom kostar ca. 350.000 resp. 300.000.
Är det billigare att gå vägen via flygklubb? Hur mycket kr ca.?
Troligen. Men det tar längre tid och man får läsa om en del som repeteras.
Jag inbillar mig att man lär sig bättre och mer gediget. Dock är livets
skola det som lär bäst. Det där med att slanta av hela summan på en gång
innebär att man börjar karriären med en minuspost i ekonomin. Den blir
gärna en för tung ryggsäck, så att man inte orkar hålla certet när man går
och letar jobb, vilket kan ta flera år om man kommer i ofas med
konjunkturerna. Det kostar att göra tvåmotor PFT:er för förnyelse av
certet. Flygklubbar har oftast inte utbildning hela vägen till alla
behörigheter - men oftast är allt billigare.
>>Pratade med någon på Bromma Flygskola. Han sa att det inte går att
konvertera Amerikanska cert. efter juli -99. Synd!
Jag har också hört sådana uttalanden. Tycker det verkar märkligt, men
Europa kommer nog att gå mot mer protektionism under EU-flagg. Vi kaxar upp
oss s.a.s.
>>Vad tycker bolagen om piloter som gått utbildningen på flygklubb resp.
En skola typ Bromma? Vilket rankas högst (=möjligheter till jobb)?
>>MVH Martin
Det har nog mindre betydelse. Det som räknas är att man har rätt
behörigheter, d.v.s. CPL med Instrument, 2-motor och ATPL-teori.
CPL=Commercial Pilot Licence
ATPL=Air Transport Pilot Licence
Dessutom skall man inneha mycket flygtid - ju mer desto bättre och i
följande prioritetsordning - Jet, Turboprop, Tvåmotor, Enmotor.
Helst i tung luftfart.
Christer
> Från: Kim <@earthlink.net>
> Till: lundholm@skyways.se
> Ämne: Fraga?
> Datum: den 28 februari 1997 21:28
>
> Hej Mr. PIC!
>
> Surfade pa din sida haromdagen. Mycket trevlig samt posetiv lasning for
> mig. Fransatt de andra intresanta breven som du mottagit, sa har jag
> redan paborjat en utbildning i USA. Jag har lite fragor till dig som jag
> valdigt garna skulle vilja ha svar pa.
>
> Av ren nyfikenhet undrar jag hur manga flygtimmar du har, samt varfor du
> inte soker jobb hos de storre flygbolagen, kanske SAS, men framforallt i
> ovriga varlden dar lonen ar betydligt mer attraktiv?
Hej Johan
Några svar.
Jag har 9000 timmar.
Varför jag inte söker andra bolag.
1. Min ålder, 48 bast. Få anställer så mossiga piloter, i alla fall i
Sverige.
2. Jag hamnar längst ned på senioritetslistan. Som styrman resten av åren
fram till 60 troligtvis.
3. Pengar är inte allt här i livet, livskvalitet är vad som räknas. Tänk på
det.
4. Skyways är ett bolag på marsch. Det är go i bolaget. Kul alltså. Kolla
hur mycket vi har expanderat på ett par år så förstår du.
5. Jag har provat att bo utomlands. Efter ett tag klättrar jag på väggarna
av hemlängtan. Speciellt när sommaren kommer och det blir sjöflygsäsong.
6. Jag är skild och har ett par grabbar som bor hos sin morsa. Flyttar jag
så följer inte de med. Dom behöver mig (inbillar jag mig).
7. Trivs alldeles för bra där jag bor nu. Vill inte flytta.
>
> Vad vet du om TFHS i Ljungbyhed?, tacksam for all information jag kan fa
> om den, som du kan ha hort pa omvagar och genvagar.
Jag vet inte så mycket. Ska få information på flyginstruktörsmötet i mars.
>
> Du namde att det skulle bli svarare att konvertera till ett EU-cert.
> senare. Vad menar du med det exakt? Tacksam for all info du har i detta
> amnet ocksa.
Vi har ju nu annamat JAR-reglerna och de skall stegvis införas. I mitten på
1998 kommer det att bli svårt att konvertera till JAR-cert. Exakt var
svårigheterna kommer att ligga är jag inte på det klara med ännu.
Hälsningar
Christer
Från: Marcus <@mailbox.swipnet.se>
Till: lundholm@skyways.se
Ämne: Simultankapacitet?
Datum: den 24 mars 1997 14:53
Hej!
Tack för en fin sida om flygyrket.
Jag planerar att bli pilot men undrar förstås om jag kan komma in. Dels
undrar jag HUR testerna hos psykologen går till, t.ex simultankapacitet och
stresstolerans. Är de hårda? Är det svårt att klara av testerna? Vad
undersöker läkaren? Kostnader? När kan man göra testerna hos psykologen och
läkaren? Kan man försöka flera gånger om man inte klarar dem? Söker många
till Bromma Flygskola? Svårt att komma in?
M.V.H. Marcus Stendahl
----------
Hej Marcus
De här testerna är inte så märkvärdiga. Numera är de företagsbundna, dvs
företagen har sina egna tester, köpta av företag som framställer sådana.
De går ut på att testa simultankapacitet - dvs hålla ordning på och utföra
flera saker samtidigt. Detta utförs på lite olika sätt i olika tester, men
vanligtvis lyssnar man på ett band där man skall uppfatta saker samtidigt
som man får utföra flera uppgifter parallellt. T.ex. en räkneuppgift, en
kontrolluppgift och en skrivuppgift. Det är inte meningen att man skall
lyckas göra allt perfekt, då har uppgifterna varit för enkla, utan de skall
kunna göra en ungefärlig mätning på en skala var man ligger. Det är ju lätt
att tappa självförtroendet när man märker att man inte hinner med, men det
ligger inom det normala.
En psykologtest kan man göra när som helst. Det bör man kosta på sig innan
man lägger för mycket pengar på utbildning. Likaså en fysisk
läkarundersökning av samma anledning, att inte kasta bort pengar i onödan.
De psykiska undersökningarna kostar några tusenlappar, medan en fysisk
kostar någon tusenlapp.
Om man sedan söker t.ex. SAS så kräver de att man testar sig hos en utpekad
psykolog och då får man, hutlöst nog, betala det själv. Utan garanti för
jobb. Den undersökningen kostar 4-5.000 kr, enligt uppgift.
En fysisk läkarundersökning kan man naturligtvis göra om, om man skulle ha
något som inte är bra men som man tror skall bli bättre. Även en psykisk
undersökning kan man naturligtvis också göra om. Man kan ju ha kommit på
kant med psykologen, vilket inte är ovanligt. En del psykologer kan ibland
försöka provocera, för att testa stabiliteten hos individen.
Tyvärr vet jag inte hur svårt det är att komma in hos Bromma Flygskola, men
jag vet att de har eller har haft obligatoriska psyktester. Ring och hör
efter - ta initiativ.
MVH
Christer Lundholm
----------
Från: Johan Birger
Till: lundholm@skyways.se
Ämne: en massa frågor...
Datum: den 18 maj 1997 20:00
>> Tack för den enda sidan i Sverige av detta slaget. Tur att någon går
ut och berättar hur det ligger till med olika cert ect. Din FAQ rätade
ut många frågetecken. Utom ett -- vad innebär det att gå på en skola som
har/utbildar i ab-
initio resp. en skola som inte har/utbildar i detta? Du skrev att de
enda skolorna som har har ab-initio är Bromma och Lid-Air. Betyder detta
att det inte är lönt att
satsa på en skola som inte har detta?>>
Nja. Det går att gå den långa vägen fortfarande. Dvs ta ett PPL först och sedan
vidareutbilda sig.
Jag har också lärt mig att det finns en teoriskola på Barkarby som eleverna kan
få statliga lån till.
>> Jag funderar också lite över en helt annan sak. Vad finns det för
möjlighet att jobba i USA efter det att man utbildat sig där? Har
någonstans hört 6 mån. Stämmer det? Hinner man skrapa ihop tillräckligt
med timmar då för att flyga hos ex SAS?>>
Så länge man kan påstå att man utbildar sig, kan man stanna och skrapa ihop tid.
Man har ju ett studievisa som gäller så länge man studerar och praktiserar för sin
utbildning. Det borde gå att få ihop tillräckligt med tid.
>>OK, sista frågan:
Om du skulle ta din flygarutbildning idag, vilken väg skulle du då gå?
Det var väl allt. Tacksam för svar.>>
På senare tid har det svängt över till Sverige. Det är mycket brådis om man skall hinna
konvertera sitt Amerikanska cert. Senare kan det oxå bli fråga om extrautbildning med
ett konverterat cert, då JAR inte medger konvertering till JAR-cert från ett redan
konverterat cert. (Krångligt värre).
Christer
>
> Hej Christer!
> Jag har skrivit till dig tidigare och har nu ytterligare
> en fråga: Vet du något nytt om framtiden för Trafikflygar-
> högskolan?
> Jag har själv skrivit brev till TFHS och fått information om
> utbildningen. De skrev även att om regeringens beslut om
> skolans framtid blir positivt kan en ny kurs komma att starta
> i höst. Har du hört något om regeringens beslut? Om inte: När
> tas det beslut i frågan?
> Tacksam för svar!
> Hälsningar Nina Möller Heldring
>
> nina.nallepuh
Hej Nina
Jag var i kontakt med en flyglärare på Bromma för 3 veckor sedan som med
övertygelse påstod att skolans framtid var säkrad och att den skulle gå in
under Lunds universitet. Jag frågade om han var tvärsäker, vilket han sa
sig vara.
Nu vet du lika mycket som jag.
Håll mig underrättad om du hör något mer, är du bussig.
Bästa hälsningar
Christer Lundholm
> Från: ANETTE IVARSSON
> Till: lundholm@skyways.se
> Ämne: flygyrket
> Datum: den 6 juli 1997 15:45
>
> Hej och tack för en innehållsrik och intressant sida.
> Det är alltid roligt att höra någon som är insatt i branschen uttala sig
då
> det ofta är svårt att få till någon riktig dialog med flygbolag och deras
> flygchefer om detta ämne.
>
> Jag har själv lite funderingar om jobbmöjligheter m.m.
> -92 gick jag ut Bromma Flygskolas TFU och har sedan dess hållit igång
> certet genom att flyga mina 70 timmar om året. Nu står jag på 520 timmar
> totalt varav 240 enligt IFR och 90 på två motorer.
> 70 av mina tvåmotortimmar drog jag ihop nyligen i USA genom så kallad
> sharetime på BE-76.
>
> Hur ställer sig företagen till amerikansk flygtid? Är den värd lika
mycket?
> Vad bör man hitta på i min sits? Jag har ju en bit kvar till 1500
timmar...
>
> Tacksam för svar och synpunkter
> m.v.h Jan Svennblad
> aniv0007@student.gu.se
> http://www.student.gu.se/~aniv0007/
Hej Jan
Svar: Flygtid är alltid flygtid, även om den är amerikansk. Ingen skillnad.
Försök med fallskärmshopparklubbar. De har ofta avancerade kärror och de
behöver vana piloter.
Spring ofta hos småbolagen, personligen, det lönar sig. Var beredd på låg
eller ingen lön. Don´t give up.
Christer
> Från: Victor K
> Till: lundholm@skyways.se
> Ämne:
> Datum: den 9 oktober 1997 02:33
>
> Goddag! Eller snart godmorgon för min del. Tio över två. Jag sitter här
mitt
> i natten och försöker dra lite riktlinjer i mina framtidsplaner. Som de
> flesta gossebarn har jag alltid velat bli pilot. Och nu när jag hittade
din
> mycket trevliga sida insåg jag att det kanske inte är omöjligt att bli en
> sådan.
> Här kommer en del frågor.
>
> Man kan alltså arbeta sig upp steg för steg? Hur börjar man sin väg till
> skyarna? Varken jag eller någon i min släkt har 350 000. Så jag tänkte
att
> jag skulle försöka ta "första gradens" cert på en klub.
Det är en bra början.
>Men sedan, när jag
> får flyga runt i en cessna, hur går man vidare?
Man "lurar" sina vänner att betala halva kostnaden, till att börja med. När
detta inte håller längre söker man kontakt med segelflygklubbar och
hopparklubbar för att , utan betalning, hjälpa andra upp i luften. Sen tar
man ett commersial-cert och försöker få sin första anställning eller
ströjobb. T.ex. reklamsläp, foto, VFR-taxi är sådant man får göra utan
Instrumentcert. Sen är det dags för instrumentbevis och slutligen tvåmotor.
Tvåmotor är dyra timmar och tar emot att betala. Nu måste du ta teoriexamen
för ATP, Air Transport Pilot, för att bli intressant för linjebolag m.m.
Detta plus 1500 timmar och 250 tvåmotortimmar så kan du söka jobb hos
Skyways. :-)
>Som jag såg på websidan är
> det sällan vanliga flygklubbar "graderar" upp certen. Så var gör man det.
> Och är det överkommliga kostnader? Hur många steg finns det. "Oändligt"
har
> jag en känsla av.
> När jag förhoppningsvis går ut samhälle-samhälle om några år blir det väl
> att knega ihop kosing till certet.
Det är bra med en tjock plånbok i början. Dock ska man nog räkna med att
jobba under tiden, för det kan ta tid allt det här.
>Jag har inga ambitioner om att flyga
> dc.10 (eller vad de heter) och käna grova pengar. Nej, jag vill bara
flyga.
> Så jag resonerar att om jag inte kommer längre än till cessnorna har jag
> inte förlorat nåt.
Bra resonemang.
>
> Och det där med flygtimmar, hur fungerar det? Helt hypotetiskt, om jag
tar
> en tur i min privata kärra. Har jag en flygtimmar då? Eller ska det sitta
en
> kontrolant med i planet? Dumam frågor kanske, men...
Du loggar timmar när du flyger själv eller med lärare.
> PS Utifrån svaren på din sida verkar du vara en myckte sympatisk kille.
DS
>
En får tacke
Lycka till
Christer
----------
> Från: Emma J <@morbylanga.mail.telia.com>
> Till: lundholm@skyways.se
> Ämne: Nyfiken blivande pilot!!!!
> Datum: den 27 oktober 1997 22:31
>
> Hejsan!!!
> Mitt namn är Emma Johansson och mitt drömyrke är och har varit väldigt
> länge, självklart pilot.
> Har läst sidan där du gav svar på frågor till personer i liknande min
> situation. Men ag har ändå inte riktigt fått svar på min "huvudfråga",
> som är:
> Jag som nu går i 9:an ska ju välja linje till gymnasium. Jag har
> funderat på att direkt välja någon pilot-skola. Men det kanske man inte
> kan????? Vad krävs om man inte kan det (alltså vilken linje och hur
> länge måste man gå där)????
> Jag läste någonstans att man måste gå 2 år naturvetenskaplig linje för
> att ha nån chans att komma in på Bromma Trafikflygarskola. Stämmer
> det??? Och isåfall kan man välja Naturvetenskaplig inriktning Samhäll.
> Eller måste man då gå Natur/natur eller natur/tecknisk?????
Min rekommendation är att göra allt du kan för att ta dig in på Hässlö
Gymnasium i Västerås. Då är din lycka gjord i ett nafs. I det gymnasiumet
kommer du ut med de certifikat du behöver för att jobba som pilot, dock ej
tvåmotorutbildning, som du får skrapa ihop till själv. De kräver dock höga
betyg - i stort sett MVG i de flesta ämnen.
>
> Om några dagar så börjar en kurs inte så långt från mej (i Kalmar, bor
> på Öland). För ungdomar som är flygintresserade och det kan så småningom
> hjälpa mej att ta cert., är den kursen ett + om jag vill ta mej in på
> någon trafikflygarskola?????
Ganska liten betydelse för att ta sig in på skolor, men för din egen skull
så bör du suga upp allt i flygväg. Kunskap kommer inte över en natt.
> Vad skulle du rekomendera att jag går för linje i gymnasiet????
Naturvetenskap är bra.
> Och vilken trafikflygarskola skulle du rekomendera som det inte är
> alldeles för svår att komma in på. Som tex gymansiet i Västerås (minns
> inte riktigt namnet) verkade det svårt att komma in på för det var nog
> bara ca 100 pers./år som kom in där eller något sådan liknande.
Det är där du ska in - fixa värsta betyget nu så är du en av de 100.
> Hur svårt är det att ta sej in på något pilot-gymnasium, ungefär vilka
> betyg krävs enligt den nya läroplanen???????
Vet tyvärr inte, men så nära MVG i de flesta ämnen är nog nära sanningen.
Lycka till och välkommen åter.
Christer Lundholm
lundholm@skyways.se
http://www.abc.se/~m9963/
Från: Mattias <@efd.lth.se>
Till: lundholm@skyways.se
Datum: den 13 november 1997 16:10
Ämne: Tips?
>Hej Christer,
>Jag heter Mattias och har sökt in på TFHS och har passerat det
>första teoretiska testet och ska snart åka till Stockholm (början av
>December) för slutliga test. Jag kommer bl.a att prata med
>flygpsykologer som ska se om jag är av det "rätta virket". Du kanske vet
>vad som menas med att man är av det rätta virket?
Jag vet bara att det skiljer sig från de som anses vara av det rätta virket
i USA-filmer. Den som är bra på att köra dataspel har nog en viss fördel, då
det mycket handlar om simultankapacitet bl.a.
>
>Vore mer än tacksam om du kunde ge mig lite tips, du som har varit i
>branschen ett tag...
>Om jag nu inte kommer in på TFHS, hur gammal får man högst vara för att
>söka till t.ex Bromma? (jag är 26...)
Mig veterligen har de ingen åldersgräns uppåt, men jag är dåligt informerad om detta.
>
>Vill också passa på att tacka för en trevlig sida som jag lite fegt har
>studerat på avstånd en längre tid. Man blir glad att det finns positiva
>människor som du, som har sitt på det torra, men ändå tänker på och
>inspirerar oss som ännu inte har fått vår dröm uppfylld! Det säger
>mycket om ens personlighet!
Tackar för beröm.
Lycka till
Christer
Från: Martin <@isk.kth.se>
Till: lundholm@skyways.se
Datum: den 17 november 1997 16:39
Ämne: Synen och flygcert..
>Hej Christer!
>
>Jag läste din FAQ, vilken jag verkligen gillade. Sådant här
>behövs för att ge stöd till de som vill bli trafikpiloter,
>eftersom det ofta innebär mycket nervositet.
>
>Ett litet klagomål dock.. Jag såg att någon hade skrivit en
>fråga om dålig syn, då du hade svarat att det inte brukar
>vara några problem. Jag har också dålig syn, och fick idag
>lite info från luftfartsverket. För att få elevtillstånd
>för trafikflygcertifikat krävs att man har mindre än + / -
>3.00 dioptriters synfel. Vet inte exakt vad det betyder men
>jag själv råkar ha 3.25 på vänsterögat och 3.00 på högerögat.
>:( :(
>
>Tänkte mest att det är rätt många som har sämre syn än + / -
>3.00 och att det är synd att få falska förhoppningar. I
>Bromma Flygskolas katalog står det att "glasögon är normalt
>inget problem". Nähä, har jag onormalt dålig syn då? :)
>
>Mvh Martin
>--
>Martin
Martin
Du har naturligtvis rätt.
Det är så att jag lär med tiden. Jag gick JAR-FCL kurs i helgen och det
finns mycket mer att lära. Dock verkar detta synkrav att ligga kvar. Jag
lider med dig.
Christer
Här kommer ett brev som har många eftertänksamheter, ett brev som är nyttigt för
alla blivande piloter att ta del av. Tack Magnus Karlsson för dessa ord.
Christer
Har "klickat" mig fram i din hemsida under någon timma. Den är ganska unik! Kände
att jag ville skriva något, mest för att visa min uppskattning men också för att
jag tittade i din FAQ. Det är ju bra många och ofta unga killar/tjejer som frågar
om råd. "Gudarna" skall veta att råden behövs och att avsaknaden av goda sådana gör
vägen till pilot onödigt dyr.
Själv känner jag mig minst sagt lite luttrad vid det här laget. Mina erfarenheter
sträcker sig sedan drygt ett år tillbaka. Efter femton år i flottan kände jag att
jag ville något annat. Jag tog ett år som FN observatör i Jugoslavien för att sedan
tacka för mig. Jag var inte direkt less på vare sig kollegor, arbetsuppgifter eller
den livsstil som följer med flottistlivet men 36 år gammal började den "biologiska"
klockan ticka Om jag skulle hinna med något annat i livet fick jag sätta fart. Vad
kunde då konkurera med det jag redan hade? Flyg, det var det enda jag kunde komma på.
Många äro kallade, få äro utvalda... men här var något som legat och lurat mycket länge.
Det måste ges en chans.
Sagt och gjort, med god hjälp av en hygglig personal officer skakade jag fram c:a
250.000 och började min utbildning på en flygskola här i Göteborg.
Sedan des har det svängt mellan desperation och lyckorus. Skolan och jag har minst
sagt passerat genom många våndor på den korta tid jag varit med. Det var inte förrän
jag tog mig till Flygteori Skolan på Barkarby, för att läsa B-teorin, som jag förstod
att vår skola nog är rätt bra ändå.
Jag upptäckte att jag varit rätt "isolerad". Jag känner inga piloter sedan tidigare.
Nu till saken, det är ju otroligt vad stökigt många har det under utbildningstiden! Jag
har fått en mängd intryck av att snacka med mina kurskamrater. När jag lägger till mina
egna framstår flygutbildnings branschen som en god konkurrent till både data och
bilbranschen, vad gäller vaga löften och undanhållande av sanningen vill säga.
Jag såg i din FAQ att många vänder sig till Bromma FS eller Lid Air. Den senaste tidens
turbulens kring Bromma FS är ett bra exempel på vad jag menar. Tyvärr kan jag inte tycka
att det var oväntat. Vad som ändå är värst är den brist på "omtanke" om individen som
tycks råda. Jag kommer från ett system där man som lärare har som främsta uppgift att
få eleverna att "må bra" i det att de då lär sig bäst.
En kompis till mig sa ungefär så här:
"att börja en så dyr och komplicerad utbildning som denna borde, för resultatets skull,
vara organiserat som en charter resa. Det enda man skall behöva tänka på när man väl
tagit sig så långt är att flyga och plugga, i fast förvissning om att bara man sköter
sig så flyter utbildningen som den skall".
Tål att tänka på.....
Förutom stökiga förhållanden är brist på eller ofullständig information något att se
upp med. Det värsta exemplet för min del:
Jag hade redan sagt upp mig och påbörjat min utbildning när jag av en händelse fick
reda på att det fanns något som hette D-teori också. Hmmm..., 3-4 månader till att
leva utan lön. En mindre kalldusch. Jag har än idag inte fått någon trovärdig förklaring
till varför ingen berättade det från början.
Vad man efterlyser är en äkta vilja att hjälpa fram seriöst intresserade till något
som man själv tycker är bland det bästa i världen, bl a genom att försöka berätta så
väl som möjligt om hur krav o dyl ser ut. Det som du gör på din sida är ett bra försök
i den vägen.
Jag har under utbildningstiden blivit lite engagerad i skolans vht på teorisidan.
Vi pratar ofta om hur man skall ta omhand särskilt de yngre. Skolan bubblar just
nu av livslust och expansion och det ser lovande ut för framtiden. Attityderna har
också ändrats, särskilt nu på slutet. Än är inte allt fröjd och glamman. Men kanske
var det jag upplevt delvis ett resultat av en lång tids nedåt trend och "det spelar
ingen roll vad man gör" tänkande.
Kanske kan den ökade efterfrågan på piloter göra att seriös skolverksamhet får en
större grund att stå på. Jag hoppas det. Ett tecken på förändring är att man hos oss
börjat börjat fundera kring vad som händer sedan, när eleven är klar. Den stora nöten
att lösa är hur man kan hjälpa till med möjligheter till flygtid, främst givetvis 2-motor.
Det är ju ett gigantiskt glapp i flygtid mellan ubildningens slut och vad som är
intressant för marknaden.
Är föresten inte detta något som i det långa loppet också skapar problem för bolagen?
Nåväl, det var otroligt kul att läsa din sida. Du verkar ha det där entusiast tänkandet
med i din verksamhet. Det är killar som du som vill syssla med flyg utifrån hjärtat
också, som är räddningen för oss andra.
Vi har sådana individer på vår skola med. Utan dem hade den inte varit någonting.
Jag vill inte att det jag sagt skall avskräcka någon från att ge sig in i "leken".
Det gäller bara att vara medveten om riskerna och inte minst bristerna, ställa krav och
lyssna noga. Sunt förnuft är den bästa tillgången i luften _och_ på marken. Jag började
skriva lite i ilska över "rutten behandling" både av mig själv och det jag hört från
flera andra. Tack och lov känns det som att den allmänt uppåtgående trenden inom
branschen ger tendenser till förbättring. På vår skola är det definitivt så.
Om något år kanske vi platsar som ett bra alternativ här på din sida. Då återkommer jag!
flyg försiktigt, lågt och sakta,
m v h
Magnus Karlsson
Göteborg
Datum: den 9 december 1997 00:23
Ämne: Ett liten fråga från en kille i Uppsala.
>Hej!
>
>Imponerad av din hemsida, mycket trevlig och innehållsrik!
>Kort sagt är jag en 28-årig kille med 4 års universitets-studier och
>arbete. Jag har länge funderat på att utbilda mig till trafikpilot och
>har äntligen bestämt mig för att påbörja mina studier. Problemet är var!
>Det kryllar med utbildningar både i USA och i Sverige. Jag har gjort ett
>gott försök med att ta reda på så mycket information som möjligt om allt
>rörande utbildningarna. När jag nu väl bestämt mig för att ev. utbilda
>mig i USA pga flera anledningar läser jag om JAR-bestämmelserna som
>sätter käppar i de nu rullande hjulen. Jag har kontaktat flera kunniga
>människor inom området på skolor, Luftfartsverket etc, och varje gång
>får jag olika svar. Jag är nu en smula frustrerad eftersom jag inte
>längre vet vilken väg som är den bästa; den i USA eller i Sverige. Jag
>uppfattar den svenska utbildningen en smula långsam med få flygtimmar
>med allt vad det innebär. Utbildningen i USA vet man inte heller om den
>är seriös etc.
>Den informationen som jag senast fick var att om jag konverterar ett
>cert från USA till de svenska förhållandena kan jag inte konvertera till
>det europeiska certet JAR. När det svenska nationella certet försvinner
>in på 2000-talet, blir jag utan jobb då eller måste jag lägga ner
>ytterligare en liten förmögenhet och tid att göra en prestation i
>skolbänken? Jag föstår att om man vill jobba i övriga europa måste jag
>ha JAR men om jag räknar kallt med att jobba inom Sverige åtminstone de
>första åren, behöver jag då bry mig om JAR och själva ändrandet av
>konverteringen? Ju fler personer jag frågar desto mer osäker blir jag på
>att gå in för det. Jag är målmedveten men jag måste veta vilken väg jag
>måste ta. Jag vill inte bli 70 år och ångra mig att jag kunde ha blivit
>pilot men fullföljde inte mina planer. Jag skulle bli väldigt glad och
>tacksam om du skulle kunna svara ett enkelt svar på min fråga om JAR.
>
>Tack på förhand!!
>Rikard Gustavsson
>Kostekonom
>
>
Du ska få ett så rakt svar som möjligt!!
Utbilda dig i Sverige, eller i Europa. Åk över till USA och samla tid.
Jo du kan flyga i Sverige efter 1/7-99 med ett USA-cert, men du är låst till
Sverigeregistrerade flygplan. Någongång 2003 eller 2004 måste alla cert
konverteras, men då kommer de nog att ta alla, speciellt om du har mycket
erfarenhet från svensk flygning.
Lycka till
Christer Lundholm
Datum: den 9 december 1997 22:13
Ämne: Ytterligare en fråga från Uppsala-killen
>Hej!
>
>Jag blev glad att du svarade så snabbt. Tackar och bugar!!
>Du råder mig att gå utbildningen i Sverige först och sedan
>"bygga" flygtimmar i USA, vilket jag förstår meningen med.
>
>Något som jag funderar över är om jag överhuvudtaget ska få flyga i USA
>måste jag väl ha ett amerikanskt cert och då helst ett
>instruktörs-cert.Om jag då lägger tid och pengar på utbildningen här i
>Sverige och sedan flyttar till USA för att där lägga tid och pengar på
>ett amerikanskt cert försvinner väl lite meningen med det hela?
>Menar du att jag kanske kan konertera mitt svenska cert till amerikanskt
>eller kan det vara så att USA godkänner ett svenskt cert för flygtrafik
>i USA? Har du några funderingar?
>
>Jag skulle bli ytterst tacksam om du skulle kunna reda ut mina
>funderingar!
>
>Med vänliga hälsningar
>Rikard Gustavsson
>
Det lär vara ganska enkelt att skaffa ett amerikanskt, men den stora vinsten
är billig och lättköpt tid i USA.
Här i Sverige är det 10 gånger svårare att bygga tid.
Christer
Datum: den 10 december 1997 20:57
Ämne: Hur är möjligheterna om man är tjej?
>Hej Christer!
>Jag har länge varit fascinerad av flygyrket och din sida har hjälpt mig
>med mycket information. Jag har alltid velat bo och arbeta utomlands. Om
>man utbildar sig i Sverige, har man då möjligheter att arbeta i t.ex
>USA?
Ja under tiden man utbildar sig, som t.ex. instruktör. Men sen måste man ha
grönkort för att få stanna och jobba. För att få det måste man gifta sig med
en amerikan eller ha tur i det årliga lotteriet om fria grönkort.
>Jag drömmer också om att få flyga större plan, typ Boeing 747. Vägen dit
>är lång, men hur lång (jag är 18 år nu)?
Det beror på vilket bolag du hamnar i. Det måste ju t.o. börja med ha de
typer du eftersträvar. Kommer du in där kan du få börja flyga dem
omedelbart. Säg fem år från nu om du startar direkt.
>Sedan till min viktigaste
>fråga: tror du att jag som tjej har svårare att komma in på TFHS.
Sver nej, snarare tvärt om.
>Betygen är inte något problem, däremot är jag orolig för de psykiska och
>fysiska testerna. Jag är smal och tränar för att bli muskulösare. Hur
>hårda är kraven egentligen? I ansökan till TFHS står det att man skall
>ha normal muskelstyrka. Hur skall man veta vad som är normalt?
Fysiken är nog inget problem och går ju att rätta till om det behövs. Psyket
ska man vara rätt utrustad med från början. Du kan läsa lite om det via min
hemsida - han som sökte till Bromma flygskola.
>Om man
>skall studera i USA, finns det möjlighet att få stipendium och
>studielån?
Nej, det är nog slut med det nu. Måste vara en europeisk skola.
> Är det många tjejer som studerar till trafikflygare i USA (i
>allmänhet, inte enbart svenskor)?
Vet inte riktigt, men jag tror att det brukar röra sig om 10% flickor.
>Jag vore tacksam om du kunde svara på så många som möjligt av mina
>frågor.
Härmed utfört. Hör gärna av dig om hur du gör. Lycka till.
Christer Lundholm
Datum: den 27 december 1997 11:11
Ämne: Flygutbildningar
>Hej!
> Mitt namn är Henrik Anderberg, jag är 20 år och bor en bit från
>Kristianstad i Skåne.
>Jag har några frågor om utbildning till trafikflygare:
>Är jag en lika bra pilot om jag utbildar mig vid en icke ab-initio skola
>som vid en med ab-initio?
>Jag har hört att en pilot, utbildad vid en icke ab-initio skola får stå
>tillbaka för en ab-initio pilot vid en ev. anställning. Stämmer det?
>Jag har tänkt utbilda mig vid Sturup IFR Center vid vilken jag erhåller
>244tim för ca 250.000:- (20tim 2-motor) Är det något att satsa på? Det hade
>varit bra för mig eftersom jag då hade kunnat bo kvar hemma och därmed
>tjänat på det.
>Är det rätt att satsa på en trafikflygarkarriär nu? Kommer exempelvis
>Skyways att göra många nyanställningar under 1998?
>Tacksam för svar och tips inför framtiden!
>
>Henrik Anderberg e-mail: coli97t@
Hej Henrik.
Det du frågar om en ab-initio - utbildad pilot har företräde. Det har de
definitivt inte. Det finns inga sådana utval. Det viktiga är att du har rätt
certifikat och att du har hyfsad erfarenhet.
Jag vet inget om skolan du nämner, men är den bara godkänd, så ligger den ju
bra till för dig. Verkar rätt tycker jag.
Ja jag tror att du ligger hyfsat i tiden nu, om inte konjunkturerna vänder.
Sånt vet man ju aldrig.
Lycka till.
Christer Lundholm
1998-01-24
Hejsan Christer,
>
>Jag är 27 år och bor i Tyskland. Just nu så är jag copilot hos Lufthansa
>Cityline på AVRO RJ85 med bas Muenchen.På skoj skull så skickade jag en
>ansökan till SAS och dom svarade prompt och nu så tänkte jag göra denna
>test. Till dig har jag några frågår och det skulle glädja mig ifall du
>kann hjälpa mig.
Ska du byta Lufthansa mot SAS? Hoppas du har något bra argument,
annars är det överflödigt med en test: :-)
-----Ursprungligt meddelande-----
Från: Ulrika.Roos
Till: lundholm@skyways.se
Datum: den 26 januari 1998 11:27
Ämne: Flygtrafikledarskola
>Hej Christer!
>
>Jag heter Ulrika Roos och är intresserad av att bli pilot. Tittade lite på
din sida (mycket snygg och informativ för övrigt) och undrar om du skulle
kunna hjälpa mig hur jag ska gå tillväga. Jag är 26 år (fyller 27 i augusti)
och är lite tveksam på om jag är lite för gammal.
Undrar var jag ska söka, hur jag ska söka och undrar även om det är många
tjejer som jobbar som pilot? Du kan väl höra av dig när du har tid, tack på
förhand!
Hej Ullis
Jag satsade på flygkarriär när jag var betydligt äldre. Det är inte för sent
i din ålder.
Många bolag tar in piloter upp till 45 år och även mer. Det varierar med
tillgången på jobb och piloter. Även SAS varierar och de ligger väl kring 35
som gräns idag.
Det är ca 10 % flickor, både privatcert och i bolag. Det kommer troligtvis
att öka och flickor har det nog lite lättare att få jobb - det är min
uppfattning. Men de måste vara något duktigare än den genomsnittlige mannen,
som alltid i typiskt manliga yrken.
Ta ett snack med Linköpings flygklubb. De har flygutbildning - kanske inte
hela vägen, men en bra början. Lycka till och jag vill gärna höra hur det
går.
Christer Lundholm
-----Ursprungligt meddelande-----
Från: Sofia Branting
Till: lundholm@skyways.se
Datum: den 28 januari 1998 18:09
Ämne: Pilot??
Hejsan!
Mitt namn är Sofia Branting och jag har precis läst hela din hemsida
Gud vad bra den var!!!!Jag är nämligen en tjej i 20-årsåldern som har som
högsta dröm att bli pilot!Mitt mål är just nu att komma in på
trafikflygarhögskolan i Ljungbyhed.Har du några tips att ge mig så får du
gärna maila dem till mig, sofia.branting@student.c3l.tyreso.se
Jag är i god fysik,men har endast läst c-matte på gymnasiet.Vet du om det
räcker med det? Har även ingen fysik i betygen.Som sagt,du får jättegärna
kontakta mig om du har lite tips, för detta är en dröm sedan barnsben!
Tack på förhand Sofia Branting
Hej Sofia
En får tacke för beröm. Det är ett bra mål du har. Det är svårt men inte
omöjligt.
Det är en uttagning som går mycket på skolbetyg, men åxå på tester m.m.
Framförallt, ge inte upp i första taget. matte och fysik är nog ganska
väsentliga ämnen, är jag rädd. Du bör nog försöka få med fysik. Om c-matte
räcker vet jag inte. Det bästa är att få prata med någon som har hand om
intagningarna. Ring till Lunds universitet, eller leta upp ett mail. Jag ska
se om jag kan göra något.
Låt det inte stanna vid en dröm - genomför drömmen. Det finns andra vägar än
TFHS, glöm inte det.
Christer Lundholm
Från: Sofia Branting
Till: Christer Lundholm
Datum: den 2 februari 1998 19:08
Ämne: Re: SV: Pilot??
Goddag igen!
Du får ursäkta mig om jag terroriserar dig, men jag ringde faktiskt till
Trafikflygarhögskolan i Ljungbyhed idag! Som sagt, jag behöver läsa fysik
oxå och det skall jag göra i höst tänkte jag. Det blir en liten krock i min
planering men jag ska bli pilot, kosta vad det kosta vill, det är ju vad jag
vill göra. Visst kommer det att bli jobbigt, det tror jag verkligen, men är
man bara förberred så tror jag det mesta går med viljan. Det var faktiskt
skönt att du svarade på mitt mail för alla i min omgivning, förutom min
sambo tror inte på mig och min dröm, men i och för sig så blir man nog ännu
mer sporrad av det, att visa att man kan.
Din hemsida fick mig faktiskt att bestämma mig, urkul läsning!!!!
Ett jättetack MVH Sofia Branting
Du verkar vara "av det rätta virket".
Gå ut hårt och öka och låt inga bakåtsträvare hindra dig.
Lycka till
Christer Lundholm
OBS! FAQ fortsätter på denna sida
Flygyrkessidan.
Uppdaterad 1998-03-30 av Christer Lundholm