Vrak på Sveriges västkust:
Listan är sorterad efter förlisningstidpunkt
- Vraken i Galtabäck. Två klinkbyggda vrak i uppgrundad
hamn, numera land. Första fynd 1908, utgrävningar 1928 och 1998. Daterade till 1100-talet. Ovanlig
konstruktion med mastspant i stället för mastfisk.
- Mollökoggen, Bohus. Daterad till 1200-talet. Ref. Mare Balticum (Helsingfors
1998)
- Stora Sophia. Danskt regalskepp som
byggdes 1627 och liknade Vasa. 1645 sjönk hon i storm nära Göteborg. År 1658 bärgades kanoner med
hjälp av dykarklocka av Hans Albrecht von Treileben, som senare skulle bärga kanoner från Vasa.
Vraket upptäcktes igen på 1950-talet på 25-28 m djup. Endast nedre delen av skrovet är bevarad,
nedsjunken i botten. Vraket har delvis utgrävts under 1980-talet. Två 24 punds bronskanoner finns
utställda i Göteborgs sjöfartsmuseum. Vrakplatsen ska skyddstäckas i samband med att
farleden ska breddas. Beskrivs i Vrak i svenska
vatten av Claes-Göran Wetterholm och MAT 1-2/1989.
- København. Danskt krigsfartyg
förlist 1675 nära Vinga.
- Havmanden. Dansk ostindiefarare. Besättningen gjorde myteri 1683. Seglade först till
Azorerna därefter mot Köpenhamn. Navigerade fel och förliste i Kalvsund norr om Björkö nära
Göteborg. Hittades 1999 av dykare från Marinarkeologiska sällskapet, Göteborgskretsen.
Arkeolog Andréas Olsson berättar i Göteborgsposten 14 juli 2000: "Det här ger nya
möjligheter att belysa den tidiga oceangående handelssjöfarten." Undersökt
2001 av Bohusläns museum.
- Schleswig-Holstein, krigsfartyg förlist nordväst om Kosteröarna 1711, djup varierande
mellan 12 och 30 m, bronskanoner finns eventuellt kvar på platsen liksom ett enormt ankare.
- Greve Mörner.
Svensk kaparfregatt bränd av danskar och sänkt vid Göteborg 1719. Upptäckt 1923, undersökt 1993-94.
-
Fredricus. Svensk
36 kanoners, 2-däckad, 3-mastad fregatt byggd 1698 av Charles Sheldon. Utlånad till kaparen Lars Gatenhielm 1717-18.
Sänkt vid Marstrand 1719 för att hindra att fartyget skulle komma i danskarnas
händer. Utgrävt av Andréas Olsson vid Bohusläns museum 1997-1999. Endast 10-15% av
fyndmaterialet behålles och konserveras, resten återdeponeras på fyndplatsen. Under
utgrävningarna undersöktes även sjöbotten i Marstrands hamn, som visade sig ha ett
rikt kulturlager som gick bak till 1400-talet.
- Götheborg. Svensk ostindiefarare som förliste 1745 när den
nästan kommit hem till Göteborg. Vrakresterna grävdes delvis ut 1986-92 under ledning av Anders
Wästfelt. En rekonstruktion håller på att byggas i Göteborg. Hela vrakplatsen, grundet Hunnebådan
(Göteborgsgrundet), kommer att muddras bort i samband med att
farleden breddas.
- Amasis (58°14,36' /
11°15,78') och Antares
(58°09',82 / 11°14',86). I början av 1940 ville tyskarna säkra malmtransporten från Narvik,
britterna ville stoppa den. Tyskarna hann först till Norge. Dessa tyska lastfartyg var på väg mot
Oslo vid anfallet mot Norge, sänktes utanför Lysekil av brittiska ubåten Sunfish 9-10 april 1940.
Officiellt var de lastade med stenkol, men i verkligheten hade åtminstone Antaris krigsmateriel. Uppgifter om trupper
gömda under ett lager kol i lastrummet på Amasis har inte kunnat bekräftas. Amasis är 133 m lång,
byggd 1923 och ligger på ca 45 m djup. Antares är 96 m lång, byggd 1937 och ligger på 47-49 m. De är svåra dykmål pga djupet och strömt vatten.
Beskrivs i Vrak i svenska vatten av Claes-Göran Wetterholm.
Foto av Antares.
-
Ostmark. Tyskt minfartyg byggt 1932. Sänkt
1945 av brittiskt flyg
vid Hallads väderö, södra Kattegatt. Vraket ligger på 35-40 m djup. Beskrivs i Dyk 3/99.
-
Vraket
vid Bastöskären. Utrangerat fartyg som enligt uppgift skulle användas som bryggfundament men
som slet sig i en storm och gick på grund. Namn och årtal obekant, men med tanke på vrakets
kondition bör det inte ha varit före 1960-talet. Vraket ligger på grunt vatten vid Bastöskären i
Nordre älvs mynning. Fotot av Staffan von Arbin är taget i samband med MASG:s
inventeringsverksamhet sommaren 1997.
|