Nordiska rekonstruktionerOm man vet hur förlagan såg ut och om man bygger en noggrann kopia, brukar det
kallas för replik. Om man inte vet så mycket om originalet brukar det kallas för
rekonstruktion. Ibland kallas allt detta för experimentell
arkeologi. |
namn: |
typ: (jämför med fynden och fartygstyperna) |
byggår: |
info och kontakt: |
---|---|---|---|
Förhistoriska båtar & skepp |
|||
Sara II | stockbåt | 1999 | Gävle |
Hjortspringbåten | 19 m lång båt med sydda plankor baserad på fynd från 200-talet f Kr. Rekonstruktionen tog 10 000 timmars oavlönat arbete under 5 år. | 1999 | Danmark |
Smia | båt med sydda plank, baserad på Tunabåten från slutet av 700-talet e Kr | 2000 | Fotevikens museum |
Sæ Wylfing | baserad Sutton Hoo-skeppet | 2000 | England |
Vikingaskepp |
|||
Viking | baserad på Gokstadsskeppet | 1893 | Seglade år 1893 över Atlanten. |
Ormen Friske | baserad på Gokstadsskeppet | 1949 | Förlist med alla ombord i hårt väder samtidigt med flygbombövning utanför Helgoland 1950. Enligt arkeolog Rune Edberg kan en amerikansk flygbomb ha blivit dess öde. Enligt Martin Braun var fartyget felkonstruerat och bröts sannolikt sönder i det hårda vädret. Ref MAT 4/99. Ref Svenska Dagbladet 12 september 2004. |
Hugin | 1949 | Danmark | |
Imme Gram | baserad på Ladbyskeppet | 1963 | Danmark |
Sebbe Als | 24 årors krigsskepp baserad på Skuldelev 5 | 1969 | Danmark |
Imme Aros | baserad på Ellingåbåten | 1969 | Danmark |
Kraka | baserad på fynd i Danzig. Länk. | 1971 | Snekkeklubben
C/O CARSTEN NIELSEN GL. KONGEVEJ 70, 2 TV 1850 FREDERIKSBERG C, Danmark |
Imme Drøpner | baserad på de 2 små båtarna funna inuti Gokstadsskeppet | 1970-talet | Danmark |
Imme Heidrun | baserad på de 2 små båtarna funna inuti Gokstadsskeppet | 1974 | Danmark |
Lindheim Sunds | baserad på Skuldelev 5 | 1975 | Danmark |
Fyrdraca | baserat på fynd på Ralswiek, Rügen 1967 Length - 32' 2", Length at the waterline - 29', Beam - 9' 2", Draft - 2' (plus steerboard), Displacement - 6,000 lbs, Sail Area - 240 Sq ft, Oars - 12 (14'), Crew - 6 to 24 |
1979 |
The Longship Company, Ltd. 21924 Oakley Road Avenue MD 20609 USA +1- 301-390-4089 |
Hjemkomst | LOA: 76.5', Beam: 17.5', Heigth to gunwhale: 7.0', Weight: 16 tons,
Mast height: 60', Sail: 40' x30' w/optional top sail yard: 32'. Rudder: side mounted oar,
12.5', 16" side blade Tiller bar: 40", Oars: 32 (16 pr.) Crew: 13 Construction: 16 strakes on each side of keel, each made of 1" thick oak Strakes overlap 1 1/4' and fastened with 2½ x 3/8" rivets with square roves. |
1980 | seglade från New York till Bergen 1982 The Heritage Hjemkomst Interpretive Center,
202 First Avenue North, Moorhead, MN 56560, USA., |
Krampmacken | litet handelsfartyg baserat på Bulverketbåten | 1980? | Gotland |
Saga Siglar | baserad på Skuldelev 1 | ? | seglade jorden runt 1984-86 |
Gyrfalcon | baserad på Gokstadsskeppet Length - 20', Beam - 5', Draft - 2' (plus steerboard), Displacement - 250 lbs, Sail Area - 80 Sq ft, Oars - 4 (8'), Crew - 3 to 5 |
1981 | The Longship Company, Ltd. 21924 Oakley Road Avenue MD 20609 USA +1- 301-390-4089 |
Imme Skinfaxe | baserad på Skuldelev 3 | 1982 | Danmark |
Havørn | 1985 | Norge, rest i Ryssland mm | |
Gaia | baserad på Gokstadsskeppet | 1989/90 | Norge. Har seglat över Atlanten. |
Nevo (text på ryska) | litet flodgående skepp, 12 m långt | 1991 | Ryssland, seglade till Grekland, senare förstört |
Helge Ask | baserat på Skuldelev 5, 17 m långt | 1991 | Danmark, med länkar och info om andra vikingaskepp. Bordplankorna gjordes av radialspräckta stockar. |
Aifur | baserad på fynd omkring Östersjön, 9 m lång | 1992 | Har rest i Ryssland 1994 och 1996. |
Leif Ericson "Norseman" | Sparred length: 40'. LOA: 36'. LOD: 32'. LWL: 30'. Draft: 3'. Beam: 9'. Rig height: 25'. Freeboard: 3'. Sail area: 297 sq. ft. Tons: 2grt. Power: 25 hp outboard (mounted in well). Hull fiberglass. | 1992 | Pennsylvania, USA |
The Rus Project | finska skepp baserade på Lapuribåten med Konstantinopel som mål | varierande 1993-96 | rus-project@pp.qnet.fi |
Sigrid Storråda | baserad på Gokstadsskeppet | 1995 | Lidköping |
Vidfamne och Starkodder | Vidfamne är en vikingatida knarr (handelsfartyg) från 900-talet baserat på Äskekärrsfyndet 1933 | 1995 | Tel 031-522711 eller Jörgen Johansson tel 031-648565. |
Mjøsen Lange | 10 m lång | 1995 | Norge |
Anund | fritt tolkat skepp, med stävroder | 1996 | Västerås |
Roar Ege | baserad på Skuldelev 3 | 1997? | Danmark. Bordplankorna gjordes av radialspräckta stockar. Ref Skalk 3/86 |
Erik Emune | baserad på fynd nr 1 i Foteviken | 1997 | byggdes i Fotevikens maritima centrum av Jan Melring. |
Embla | 1997 | ||
Snorri | 16 m lång knarr baserad på Skuldelev 1 | 1997 | Försökte segla 1997 från Grönland till New Foundland. "Viking voyage 1000", USA |
Bialy Kon | Baserad på fyndet Ralswiek 2, Rügen | 1998 | |
Ottar |
baserat på Årbybåten | 1998 | Sverige |
Freja |
baserat på fynd från 900-talet vid Danzig. Länk. | 1998 | Snekkeklubben ,
C/O Carsten Nielsen,
Gl. Kongevej 70, 2 TV 1850 Fredriksberg C, Danmark |
Tälja | baserad på Viksbåten | 1998 | |
Skidbladner |
svenskt vikingaskepp baserat på Gokstadsskeppet | 1999 | Kontakt: patric.johansson@chello.se Avser att segla över Atlanten sommaren 2000. Ref Dagens Nyheter 5 december 1999 |
Dyflin |
baserad på Gokstadsskeppet | ? | University of Wales Bangor replica project |
Isledningur | baserad på Gokstadsskeppet | ? | 22 m lång, Island |
Himmingläva | 2001 | Håkan Altrock, Sverige | |
Galten | baserad på ett av de två skeppen från Galtabäcksfyndet (vilket?) | 2007 | Sverige. Foto: Axel Nelson. |
Medeltid & traditionellt |
|||
Aluett | 1200-tals fraktfartyg, baserat på Kalmarfynd | 1995 | Karlskrona, Sverige, segling i kung Valdemars segelled |
Agnete | 1200-tals fraktfartyg baserat på fynd i Gedesby | 1995 | Danmark |
Helga Holm (ibland dålig förbindelse) | 1300-talsskepp funnet på Helgeandsholmen i Stockholm 22 m långt; 3,4 m brett | 1983 | Stockholm, Sverige. tel 08-16 58 78 Beskrivs i Dagens Nyheter, 970412. |
Malmö Kogg / Skanörskoggen | baserad på Skanörskoggen, daterad till ca 1390 | 2003 | |
Blanka | 1400-talsskepp, baserat på fynd på Helgeandsholmen | ? | Medeltidsmuseet i Stockholm |
Styra (ibland dålig förbindelse) | Baserad på det skeppsfynd från ca 1415 som gjordes i Avafjärden 1926. | 1995 | Skellefteå, Sverige |
ännu odöpt | 6 m lång sydd båt av rysk/samisk typ. Bord av radialspräckt furu. Sydd med "granrotstrådar". Större stycken av böjd granrot blev spant. | 1999 | gjord vid Fotevikens museum av Misha Naimark. |
Nyare tid |
|||
Bredfjedskibet | danskt fartyg från ca 1600 | 2001 | 13 m lång, baserat på fynd i Roskildefjorden |
Kalmar Nyckel | svenskt fartyg från 1638 | 1997/98 | Wilmington, Delaware, USA. |
Christine av Bro | bojort av 1600-talstyp | 2003 | Kristinehamn |
Hiorten | postjakt från 1692 | 1999 | Marinmuseum |
Ostindiefararen Götheborg | Originalet byggdes 1738 och sjönk 1745. Har ett modernt innandöme som uppfyller Sjöfartsverkets krav, men skrov, exteriör och rigg är historiskt korrekta. | 2005 | |
Jacobstads Wapen | galeas, 1700-tal, ritad av Fredrik Henrik af Chapman, foto med tack till Henrik Othman, Jakobstads Tidning. Ref Dagens Industri 29 maj 2001. | 1992 | Jakobstads museum, Finland, Tel: +358-67 7851 373. En bok om fartygsbygget kan beställas för 140 FIM från Jakobstads sjöhistoriska förening, Storgatan 2, FIN-68600 JAKOBSTAD, Finland. Tfn: +358-6-785 15 30. |
Jehu | segelsump, ca 18 m lång | ? | Åland |
Briggen Gerda | Gävle | 2005 | Originalet byggdes 1869 och skrotades på 1950-talet. Beskrivs i Båthobby (J. Jangö & B. Gårdstad 1989) samt i Gefle Dagblad 990526, 000115, 000418, 000629, 000906. |
Hoppet av Brantevik | Brantevik | 2002 | baserad på jakten Castor från 1867 byggd i Nykøbing |
Eugenia |
jakt från 1879 | 2000 | Finland |
Albanus | efter galeas från 1901 byggd på Åland | 1988 | Mariehamn, Åland, foto |
Sofia Linnea | vedjakt av Roslagstyp, baserad på original från 1910-talet | 1988 | 08-756 47 06 |
Linden | efter 3-mastad skonare från 1920 | 1992 | Åland |
rev jul -12